site.btaВраца и Монтана започват изпълнението на предложение за изпълнение на инвестиция за доставка на нови електробуси и подобряване на транспортната свързаност между двете общини
Подобряване на транспортната система и свързаността между общините Враца и Монтана е основната цел, която си поставят двете общински ръководства с осъществяването на Предложение за изпълнение на инвестиция (ПИИ) „Мобилност и зелен транспорт в общините Враца и Монтана“. Договорът за инвестицията вече е подписан, съобщиха днес по време на встъпителната пресконференция.
Парите се осигуряват по Националния план за възстановяване и устойчивост, процедура „Екологосъобразна мобилност“, инвестиция C8.I7 „Екологосъобразна мобилност – пилотна схема за подкрепа на устойчивата градска мобилност“, обясни координаторът Ралица Гешовска, която е и началник отдел „Програми и проекти“ в Община Враца.
В срещата участваха и представители на партньорите - заместник кметът на община Монтана Тихомир Антонов, управителят на „Автобусни превози“- Монтана Николай Джоков и управителят на „Тролейбусен транспорт“ – Враца Виктория Начева
По думите на Гешовска с изпълнението на инвестицията и закупуването на електрическите превозни средства общините ще имат обществен транспорт с по-малко потребление на енергия, което ще доведе до спестяване на публичен ресурс. В същото време ще се развият безопасни, екологични, функционални и енергийно ефективни транспортни системи.
Общата стойност на инвестицията е над 11 млн. и 113 хил. лв., като безвъзмездното финансиране от Механизма за възстановяване и устойчивост е в размер на над 8 млн. и 266 хил. лева. Допълващото национално съфинансиране е малко на 67 хил. 367 лева. Собственият принос на крайния получател – Община Враца, е близо 1 млн. и 597 хил. лв., приносът на Община Монтана е 1 млн. и 183 хил. лева.
Координаторът обясни, че бюджетът между самите общини е разпределен съобразно броя на населението, като за Враца ще са около 57% от средствата, останалите – за Община Монтана. Потенциално от инвестицията ще могат да се възползват всички жители и гости в двете общини.
Първото, което се предвижда като дейност, е доставката на новите електрически превозни средства. Те ще са по шест електробуса за общините, като за Враца ще са с по-дълга база – до девет метра, а за Община Монтана – до седем метра дължина. Всички ще бъдат снабдени и със система за информация на пътниците в реално време. Новите транспортни средства в община Враца ще обслужват междуселищния транспорт, а в Монтана – четири линии от вътрешноградския.
Ще има и нови зарядни станции, като първо ще се направи проектиране, последвано от изграждане на инфраструктурата и накрая доставката, и монтажа на самите станции. Във Враца ще има три такива съоръжения, разположени в депото на „Тролейбусен транспорт“, а в Монтана – осем, поставени на три места в града.
По време на изпълнението на ПИИ ще бъдат разработени и генерални планове за организация на движението в двете общини.
Проектът ще има продължение чрез Концепцията за интегрирани териториални инвестиции (КИТИ), в която двете общини продължават да си партнират. Ралица Гешовска съобщи, че КИТИ на Враца и Монтана е класирана на второ място в Северозападна България. Очаква се разписването на конкретните предложения за финансиране да стане към края на септември, обясни и заместник-кметът на Монтана. Средства ще са по Програма "Развитие на регионите" 2021-2027. Чрез тях ще бъдат закупени още транспортни средства на ток, с което общественият транспорт в община Враца – градски и междуселищен, ще стане изцяло електрически, а в община Монтана цялата градска мрежа ще е оборудвана с електробуси, съобщиха участниците в срещата.
БТА припомня, че Враца вече разполага с девет нови тролейбуса, 13 нови електробуса и 14 зарядни станции на открито, осигурени по проект, финансиран по Оперативната програма „Околна среда 2014-2020 г.“. Общият размер на инвестицията беше 32 млн. лв., като от програмата са 26 млн. лева.
/АБ/
news.modal.header
news.modal.text