site.btaСиндикатът на железничарите настоя за оставка на ръководството на НКЖИ заради предлаганите параметри на Колективния трудов договор

Синдикатът на железничарите настоя за оставка на ръководството на НКЖИ заради предлаганите параметри на Колективния трудов договор
Синдикатът на железничарите настоя за оставка на ръководството на НКЖИ заради предлаганите параметри на Колективния трудов договор
Снимка: Ники Матанов, БТА/Архив

Координационният съвет (КС) на Синдиката на железничарите в България (СЖБ) настоява за оставка на ръководството на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) заради предлаганите параметри на Колективния трудов договор, както и обявява, че заедно със свои колеги от други синдикати преминава към обсъждане на конкретни протестни действия. Това става известно от декларация, приета от КС на 10 май и изпратена днес до медиите от пресцентъра на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ). 

От синдиката посочват, че е обсъден ходът на преговорите за сключване на новия колективен трудов договор и е установена „липса на желание и възможности в настоящето ръководство на НКЖИ за признаване, ясно формулиране на проблемите и търсене на възможности и начини за решаването им“. 

Според синдиката на железничарите основните проблеми, предмет на колективния трудов договор, са: големият брой ваканции; застрашително растящата средна възраст на експлоатационния персонал; постоянната работа в намален състав; работата на голям брой колеги по втори трудов договор за допълнителен труд при същия работодател; високият и постоянно растящ дял на забранения от закона, а в условията на жп транспорт и опасен, извънреден труд.

„Като главна причина за попадане в тази ситуация виждаме ниските трудови възнаграждения и най-вече на основния експлоатационен персонал. Заплащането не съответства на сложността и отговорността на влагания труд. Възнагражденията в държавното предприятие (ДП) НКЖИ е трайно по-ниско и при това с растящи темпове на изоставане от средната брутна работна заплата в страната. Това води до постоянен отлив на персонал – основно квалифициран и в млада възраст. 

Следствие на непрофесионалното ръководство от страна на ДП НКЖИ на експлоатационните процеси е и усложнената експлоатационна обстановка. Това състояние създава условия и предпоставки за влошаване и застрашаване безопасността на превозите. Ярък пример е настоящата ситуация в жп възел "София" и провокираните от това реакции на клиентите, обществото и медиите“, посочват още от синдиката на железничарите в своята декларация. 

В нея се заявява също, че железничарите не виждат смисъл в подписването на колективния трудов договор с така предлаганите параметри, което според тях би довело до задълбочаване на проблемите и засилване на хаоса в системата. 

Работата без колективен трудов договор остава на отговорността на работодателя, напомнят от синдиката. 

„Настояваме за оставка на ръководството на компанията поради некомпетентност и неадекватни действия. Апелираме за намеса на принципала – министъра на транспорта и съобщенията, за намиране изход от създалата се ситуация. Извиняваме се на ползващите услугите на държавните железопътни превозвачи. Държим да бъде разбрано, че редовият железничар не само не е отговорен за текущата ситуация, но е основен потърпевш – принуден е да се труди в условията на хаос и стрес вследствие непрофесионалното ръководство на ДП НКЖИ.

Декларираме, че заедно с колегите от другите синдикати преминаваме към обсъждане с колективите конкретни протестни действия“, предупреждават още от синдиката.  

На 10 май, когато декларацията е приета на заседание на КС на СЖБ, служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков разпореди да бъде направен план за реорганизация на движението на влаковете, пътуващи през гарите "София" и "София-Север", по време на среща с Българските държавни железници " и НКЖИ във връзка с големите закъснения на влаковете в София от последните дни.

/РИ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 16:41 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация