site.btaСиндикатът на железничарите настоя за оставка на ръководството на НКЖИ заради предлаганите параметри на Колективния трудов договор
Координационният съвет (КС) на Синдиката на железничарите в България (СЖБ) настоява за оставка на ръководството на Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) заради предлаганите параметри на Колективния трудов договор, както и обявява, че заедно със свои колеги от други синдикати преминава към обсъждане на конкретни протестни действия. Това става известно от декларация, приета от КС на 10 май и изпратена днес до медиите от пресцентъра на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ).
От синдиката посочват, че е обсъден ходът на преговорите за сключване на новия колективен трудов договор и е установена „липса на желание и възможности в настоящето ръководство на НКЖИ за признаване, ясно формулиране на проблемите и търсене на възможности и начини за решаването им“.
Според синдиката на железничарите основните проблеми, предмет на колективния трудов договор, са: големият брой ваканции; застрашително растящата средна възраст на експлоатационния персонал; постоянната работа в намален състав; работата на голям брой колеги по втори трудов договор за допълнителен труд при същия работодател; високият и постоянно растящ дял на забранения от закона, а в условията на жп транспорт и опасен, извънреден труд.
„Като главна причина за попадане в тази ситуация виждаме ниските трудови възнаграждения и най-вече на основния експлоатационен персонал. Заплащането не съответства на сложността и отговорността на влагания труд. Възнагражденията в държавното предприятие (ДП) НКЖИ е трайно по-ниско и при това с растящи темпове на изоставане от средната брутна работна заплата в страната. Това води до постоянен отлив на персонал – основно квалифициран и в млада възраст.
Следствие на непрофесионалното ръководство от страна на ДП НКЖИ на експлоатационните процеси е и усложнената експлоатационна обстановка. Това състояние създава условия и предпоставки за влошаване и застрашаване безопасността на превозите. Ярък пример е настоящата ситуация в жп възел "София" и провокираните от това реакции на клиентите, обществото и медиите“, посочват още от синдиката на железничарите в своята декларация.
В нея се заявява също, че железничарите не виждат смисъл в подписването на колективния трудов договор с така предлаганите параметри, което според тях би довело до задълбочаване на проблемите и засилване на хаоса в системата.
Работата без колективен трудов договор остава на отговорността на работодателя, напомнят от синдиката.
„Настояваме за оставка на ръководството на компанията поради некомпетентност и неадекватни действия. Апелираме за намеса на принципала – министъра на транспорта и съобщенията, за намиране изход от създалата се ситуация. Извиняваме се на ползващите услугите на държавните железопътни превозвачи. Държим да бъде разбрано, че редовият железничар не само не е отговорен за текущата ситуация, но е основен потърпевш – принуден е да се труди в условията на хаос и стрес вследствие непрофесионалното ръководство на ДП НКЖИ.
Декларираме, че заедно с колегите от другите синдикати преминаваме към обсъждане с колективите конкретни протестни действия“, предупреждават още от синдиката.
На 10 май, когато декларацията е приета на заседание на КС на СЖБ, служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков разпореди да бъде направен план за реорганизация на движението на влаковете, пътуващи през гарите "София" и "София-Север", по време на среща с Българските държавни железници " и НКЖИ във връзка с големите закъснения на влаковете в София от последните дни.
/РИ/
news.modal.header
news.modal.text