site.btaНад 200 процента ръст на сигналите за терористични актове отчитат на спешния телефон 112

Над 200 процента ръст на сигналите за терористични актове отчитат на спешния телефон 112
Над 200 процента ръст на сигналите за терористични актове отчитат на спешния телефон 112
Марина Велинова - директор на Дирекция „Национална система 112“ – МВР. Снимка: личен архив

Сигналите за терористични актове на спешния телефон 112, към които спадат и бомбените заплахи, бележат ръст от 206,5% през миналата година. Това каза Марина Велинова, директор на Дирекция „Национална система 112“ – МВР в интервю за БТА. За 2023 г. са регистрирани 378 сигнала за бомбени заплахи, а от началото на годината – 22, посочи тя. 
През 2023 г. са приети общо 3 760 862 броя повиквания към телефон 112, с 161 758 (4,49%) повече от 2022 г. Регламентираните повиквания, свързани с конкретни искания за помощ, са 2 030 361 броя или 54% от всички повиквания и са намалели с 0,34% спрямо 2022 г., сочат данните.
С най-висок относителен дял 46,68% са сигналите, предадени на полицията, следвани от тези, предадени на Бърза помощ (38,30%), пожарната (4,8%) и други служби и ведомства - 10,22%. Най-много сигнали на спешния телефон се подават сутрин и вечер, посочи още Марина Велинова. 

Следва пълният текст на интервюто

Колко сигнала бяха подадени на тел. 112 през миналата година?
- През 2023 г. са приети общо 3 760 862 броя повиквания към единния европейски номер (ЕЕН) 112, с 161 758 (4.49%) повече от 2022 г. Регламентираните повиквания, свързани с конкретни искания за помощ, са 2 030 361 броя или 54% от всички повиквания и са намалели с 0.34% спрямо 2022 г.

Как са разпределени по вид - спешна помощ, полиция, пожарна, друг вид помощ?
- Сигналите, изпратени към основните служби за спешно реагиране и други служби и ведомства (Изпълнителна агенция "Морска администрация", Планниска спасителна служба към Българския Червен кръст, Изпълнителна агенция по горите, Агенция "Пътна инфраструктура", големи общини и др.) за 2023 г., са 1 516 489 броя и са с 3,41% повече спрямо 2022 г. С най-висок относителен дял (46,68%) са сигналите, предадени на полицията (Главна дирекция "Национална полиция", Столична дирекция на вътрешните работи, областнитте дирекции на МВР и "Пътна полиция"), следвани от Бърза помощ (38,30%), пожарната (4,8%) и други служби и ведомства - 10,22%.

Общият брой на сигналите, предадени за реакция към полицията е с 6,61% по-голям спрямо тези от 2022 г. Сигналите за престъпления против собствеността са намалели с 6,1%, а престъпленията против личността са се увеличили с 3,9%. Сигналите за транспортни произшествия са нараснали с 7,6%, а за терористични актове - с 206,5%, основно от бомбени заплахи по телефон и електронна поща в различни училища в страната. Сигналите, предадени към пожарната са с 16,16% повече спрямо 2022 г., като сигналите за пожари са с 4,20%, за бедствия с 29,6%, а за аварии с 89,7% повече спрямо 2022 г. Сигналите, предадени на други служби и ведомства, са с 16,94% повече спрямо 2022 г.

Колко е средното време за обработка на един сигнал?
- Средното време за обслужване от постъпването на сигнала до предаването му е под три минути. Средното време за обслужване на приоритетен инцидент е под минута и половина. За 12-часово дежурство приетите сигнали средно са 10 479. 

Кога са били най-пиковите моменти в подаването на сигнали?
- Обичайно пикови моменти са сутрешните часове, когато хората отиват на работа и вечер, след 17:30 ч., когато се прибират. Натоварен трафик от обаждания се отчита и в периоди на усложнена метеорологична обстановка и свързаните с нея последици.  

Как се развива услугата eCall?
- Услугата eCall представлява спешно повикване към единния европейски номер (ЕЕН) 112, което може да се генерира ръчно (от водача или пътниците в моторното превозно средство - МПС) или автоматично (от датчиците в МПС) в случай на пътнотранспортно произшествие. За целта е необходимо превозното средство да бъде оборудвано с eCall устройство. Бордовото устройство автоматично изпраща към ЕЕН 112 минимален набор от данни, които включват GPS координати на точното местоположение на инцидента, посоката на движение на превозното средство, информация за автомобила и броя на пътниците в него в момента на инцидента, според датчиците за закопчани колани. Системата дава възможност за осъществяване на гласова комуникация с оператор от център 112, в случай, че пътниците са в състояние да говорят. По този начин службите за спешно реагиране могат адекватно да преценят ситуацията и да предприемат необходимите действия. Услугата еCall е имплементирана в Национална система 112 за територията на България от 1 април 2018 г. За периода 2019 г. – 2023 г. на ЕЕН 112 са постъпили общо 3 096 eCall повиквания, като реалните, за които са насочени екипи на служби за спешно реагиране са 435. От тях 230 са ръчни повиквания, а 205 - автоматични.

Има ли ръст на злоумишлените обаждания?
- Не, отчитаме лек спад. Броят на злоумишлените, неверни сигнали с искане на помощ, е с 5,4% по-малък спрямо 2022 г. Регистрираните като „шега“ повиквания са по-малко с 10,8% спрямо 2022 г. Със 7,9% повече са повикванията за търсене на информация и справки.
Проблем в нашата работа продължават да бъдат нерегламентираните повиквания, тези които не са от компетентостта на службите за спешно реагиране. За 2023 г. те съставляват 46% от всички повиквания и бележат увеличение с 11,1% спрямо 2022 г.

Колко сигнала за взривни устройства в училищата получихте през миналата година, както и от началото на тази?
- Сигналите за терористични актове, към които спадат и бомбените заплахи, бележат ръст от 206,5% през изминалата година, основно заради постъпилите по телефон и електронна поща сигнали за поставени устройства в различни училища в страната. 
За 2023 г. сме регистрирали 378 сигнала за бомбени заплахи, а от началото на годината – 22. 

/МК/

news.modal.header

news.modal.text

Към 02:58 на 13.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация