site.btaОБНОВЕНА Три министерства ще работят за въвеждане на междусекторен подход за подкрепа за деца и ученици със специални образователни потребности

Три министерства ще работят за въвеждане на междусекторен подход за подкрепа за деца и ученици със специални образователни потребности
Три министерства ще работят за въвеждане на междусекторен подход за подкрепа за деца и ученици със специални образователни потребности
Снимки: Благой Кирилов, БТА

Министерството на труда и социалната политика (МТСП), Министерството на образованието и науката (МОН) и Министерството на здравеопазването (МЗ) ще работят за въвеждане на междусекторен подход в процеса на предоставяне на подкрепа за деца и ученици със специални образователни потребности (СОП) и хронични заболявания. Тримата ресорни министри – Иванка Шалапатова, Галин Цоков и Христо Хинков, представиха днес споразумение за осъществяване на междуинституционално сътрудничество. Събитието се състоя в сграда на социалното министерство.

Мисля, че си даваме сметка, че много често тези деца остават извън полезрението на обществото, обяви министър Шалапатова.

Затрудненията пред тяхното развитие поставят допълнителна задача пред държавните институции да развиваме не само практиките си, но и да подобряваме сътрудничеството между трите най-важни системи за човешкото благосъстояние – здравната грижа, образованието и социалната подкрепа и закрила, добави тя.

Съвременната грижа изисква точно този холистичен подход, посочи министър Цоков.

Този меморандум няма да остане формален, той ще бъде подплатен с конкретни програми, увери министър Хинков. 

В изпълнение на вече поетите ангажименти в нашата система ще инвестираме много повече ресурси другата година, тъй като в бюджета за 2024 г. е предвидено увеличение с 26,5% на средствата, с които ще можем да разгърнем по-широка палитра от социални и интегрирани услуги, обяви Шалапатова. Тя подчерта, че ангажимент ще бъде и ранната детска интервенция на уврежданията. Тя отбеляза, че не навсякъде в страната децата и техните семейства имат достъп до такъв тип подкрепа.

Още в 27 общини догодина ще бъдат предвидени социални услуги за децата със СОП и хронични заболявания, обяви социалният министър.

Имаме 301 социални и интегрирани услуги, които имат капацитет за работа със 7020 деца и младежи, което далеч не е достаъчно, каза още Шалапатова.

Тя подчерта, че Законът за социалните услуги предоставя „гъвкавост“ общините да кандидатстват за финансиране към държавния бюджет за разкриване на дейности в тази посока.

Децата, които ще могат да се възползват от интегрираната секторна подкрепа, са над 24 хил., които са в рамките на образователната система, обяви още Галин Цоков. По думите му целта е децата да се интегрират успешно.

Патронажните сестри от едно време постепенно изчезнаха, защото нямаме ресурс в тази професионална част. Медицинските сестри са малко по-малко от лекарите – около 28 хил, коментира министър Хинков. Той обясни, че се обмисля как да се въведат нови кадри с подходящото образование за откриване на „незабелязани отклонения в развитието“ на детето.

В отговор на въпрос от БТА за подготовката на работещите в образователната система да посрещнат деца със здравни проблеми, като например с диабет, здравният министър каза, че този въпрос е много сериозен и изисква много работа.

Защото се оказва, че специалистите по здравни грижи към детските градини някак си избягват да правят манипулации, посочи Хинков. Той добави, че се налага майката да чака да дойде часът на инжекцията, която да постави на детето си, защото специалистът отказва да направи това.

„Това ще ми е една от сериозните задачи – да се боря с този проблем“, увери Хинков.

Министър Цоков уточни, че трябва да се търсят възможности за специалисти с нова квалификация – за ранно детско развитие, педагогика, психология. По думите му има разговори с представители на медицински университети в страната и с педагогически факултети за създаването на програми за квалификация на такъв тип хора.

Включително и хората, които в момента работят в яслите, ще бъдат допълнително квалифицирани, за да могат да продължат да работят, но вече да имат повече знания в областта на педагогиката и психологията, добави още министърът на образованието.

И тримата министри акцентираха върху необходимостта самите родители да получат специализирани съвети, ако имат дете със СОП или с хронични заболявания.

Много често, когато се роди дете с увреждане или забавяне в развитието му, настъпва напрежение в отношенията на родителите. Понякога се стига и до разпад на семейството. Именно за това нашата цел е системите да подпомогнем родителите да вземат информирано решение да не оставят детето на грижите на държавата, подчерта социалният министър.

Шалапатова припомни приоритетът на МТСП до края на 2024 г. да бъдат закрити и последните домове за медико-социални грижи за деца.

Шалапатова, Цоков и Хинков подчертаха, че е важно обществото да прояви нетърпимост към агресията към деца с проблеми и да се реагира своевременно.

В края на събитието те положиха подписи под съвместното споразумение.

Според документа експерти и специалисти от регионалните структури на трите министерства – регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, регионалните здравни инспекции и дирекциите „Социално подпомагане“, в т.ч. отделите за закрила на детето към тях, ще отговарят за въвеждане и прилагане на Карта за функционална оценка съгласно Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на деца.

/РИ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:40 на 22.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация