site.btaОБНОВЕНА От Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт се оплакаха от увеличение на таксите за достъп до железопътната инфраструктура в България

От Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт се оплакаха от увеличение на таксите за достъп до железопътната инфраструктура в България
От Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт се оплакаха от увеличение на таксите за достъп до железопътната инфраструктура в България
Снимка: Асен Тонев, БТА

От вчера таксите в железопътната инфраструктура, за която плащат всички превозвачи, които ползват железопътния път, са в няколко пъти повече, каза председателят на Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт Пенко Несторов на пресконференция в Националния пресклуб на БТА. 

Той уточни, че увеличението на таксите е 2,7-2,8 пъти в зависимост от видовете влакове и условията за превоз. Това е фрапиращо, това браншът не може да го понесе, коментира Несторов. Това решение трябва да бъде мотивирано и обсъдено с бранша, да бъде направен анализ какво въздействие би оказало такова увеличение на тарифата от страна на НКЖИ, посочи той. По думите му това не е направено и са нарушени редица закони.

Пенко Несторов отбеляза, че за да тръгне всеки един влак, трябва да бъдат платени пет такси, сред които такса за инфраструктура и такса за разписание, която в момента стига до 8 лева на километър. 

Всички превозвачи в Германия плащат 3,14 евро на километър, ние плащаме 7,85 евро на километър, това е след вчерашната промяна, коментира Пенко Несторов. До вчера този същият влак би струвал 4,79 евро на километър, посочи той и изчисли, че в рамките на един ден това е два пъти повече. Кое налага тази драстична промяна - ние не знаем, коментира Несторов.

Тази такса, която е вдигната в пъти, е незаконна, коментира той и уточни, че според Регламент 2015/909 превозвачите не могат да бъдат таксувани за това, че искат да получат разписание за движението на влака. Разписанието за движение на влака е лист хартия, който показва в колко часа ще тръгне влакът и в колко ще пристигне, този лист от вчера за транзитно преминаване на един контейнерен влак от Турция за Сърбия струва на превозвача - 400 км по 8 лева на километър - 3200 лева, посочи Несторов. 

На въпрос за планираното от началото на 2024 г. намаляване на таксата за преминаване и увеличаване на тарифите за непланирани товарни превози, Несторов каза, че влак, за който към днешна дата плащат 7,95 евро на км, след намаляване на таксите на 1 януари ще струва 8,09 евро на км. Това имам предвид под шикалкавене, коментира той. 

От Асоциацията посочиха, че 98-99% от транзитните влакове, преминаващи през България, са непланирани, защото закъсняват с повече от 24 часа. Превозвачите изразиха опасения, че ще изпуснат клиенти, които не са готови да плащат, и ще отидат към превози или на камиони, или по море.  

Даниел Неделков от „Булмаркет Рейл Карго“ разясни, че с решение на УС на НКЖИ се въвеждат такси, като първите за изготвяне на различни разписания се променят от 1 ноември т.г., а от 1 януари се намалява инфраструктурната такса. НКЖИ могат да се хвалят, че намаляват инфраструктурната такса, но сборът от такси, които плаща 60 % от товарния трафик от България, ще бъде негативен за нас, коментира той. Според него намаляването на инфраструктурната такса е изключително опасно, защото това са приходите, които трябва да бъдат влагани в поддръжка на жп път и съоръжения следващата година.

От Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт посочиха, че са готови и желаят диалог. Пенко Несторов каза, че няколко пъти са поискали среща с новия министър на транспорта с цел запознаване с проблемите в бранша, но засега не са получили отговор.

Той посочи, че има девет депозирани жалби в Изпълнителна агенция "Железопътна администрация". При всички случаи ще обжалваме в съда и ще търсим контакт с комисията по транспорт в парламента, каза Несторов по отношение на таксите. Най-крайната мярка, след като се изчерпа всичко, е форма на протест, коментира той. Ще уведомим и еврокомисаря по транспорт какво се случва в България, каза още Несторов. 

Възможно е да сезираме и Комисията за защита на конкуренцията. От НКЖИ вдигат една от таксите с 222% към днешна дата, а с тази добавка от 1 януари 2024 г. общият ръст става около 400%, каза Тодор Тодоров от "Българска железопътна компания".

 

/ВД/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 04:30 на 25.08.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация