site.btaПрезидентът Румен Радев сезира Конституционния съд заради концесията на „Росенец“, последваха политически реакции (Обзор)

Президентът Румен Радев сезира Конституционния съд заради концесията на „Росенец“, последваха политически реакции (Обзор)
Президентът Румен Радев сезира Конституционния съд заради концесията на „Росенец“, последваха политически реакции (Обзор)
Снимка: БТА/Бургас - Нефтопристанище

Решението на президента Румен Радев да сезира Конституционния съд за прекратяването на концесията на терминал "Росенец" доведе до реакции от различни политически сили.

В мотивите на държавния глава се посочва, че  „начинът на скорострелното приемане на законови изменения, с които се прекратява концесията на пристанищния терминал „Росенец", не само противоречи на основополагащия за Конституцията ни принцип на правова държава, но е и пример за безотговорно отношение към държавата и гражданите". При възприемането на този радикален подход не са съобразени нито интересите на потребителите и рисковете за повишаване на цените на горива и стоки, нито потенциалните заплахи за хиляди заети в нефтохимическия комбинат, нито възможните съдебни искове срещу България, допълва в мотивите си президентът.

Последва реакция от страна „Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ). В позиция, публикувана на интернет страницата им, те обявиха, че българският интерес е ключовите пристанища да се оперират от държавата, като всеки, който иска да ги ползва, следва да заплаща такса. „По повод на поредните изявления на президента Румен Радев, насочени към защита на интереси, различни от българския национален интерес, и с цел всяване на страх сред населението", ПП-ДБ припомнят на държавния глава, че България е европейска парламентарна, а не президентска република.

Според тях риск за националната сигурност представлява отдаването на стратегически пристанищни обекти на чужди частни компании, заради международни санкции. Твърденията на президента Радев, че държавата е неспособна да управлява именно пристанище „Росенец“, граничи с доброволен отказ от суверенитет и уронва доверието в държавните институции, се изтъква в позицията.

Призоваваме президентството, „Възраждане“ и БСП да не прибягват до поредните опити за създаване на обществено напрежение чрез разпространяване на неверни твърдения за евентуално повишаване на цени и прекъсване на доставките, пишат от втората политическа сила.

Би трябвало президентът да защитава националните интереси, а оперирането на стратегическите пристанища – да бъде задача на държавата, коментира за БТА депутатът от „Продължаваме промяната - Демократична България" Мартин Димитров.

"Големият въпрос е защо 10 години, когато държавата е оперирала с това пристанище, е имало сигурност на доставките. Така че тук той не е прав", смята депутатът. Според Димитров президентът няма основания да се обръща към Конституционния съд.

С позиция във Фейсбук коментар направи и председателят на комисията по енергетика в парламента и един от вносителите на предложението за прекратяване на концесията - Делян Добрев от ГЕРБ-СДС. „Днес виждам, че цялата „Демократична България“ (ДБ), начело с уважавани от мен колеги са скочили яростно срещу Радев и не мога да се стърпя да не ги попитам защо срещу Радев?“, пише Добрев.

Той посочва, че се е запознал внимателно с мотивите на президента, с които изпраща закона в КС. Според юристите на президентството дерогацията на Асен Василев важи и за член 5к, който се отнася до заварените договори за обществени поръчки за концесии, посочва той. Добрев припомня, че това е онази дерогация, за която Асен Василев „заплаши и шантажира ЕК, че ще бойкотира всички санкции срещу Русия, ако не я получим“. Получихме я. Резултатът от нея бяха прескъпи горива през цялото управление на „Продължаваме промяната“ (ПП) и милиарди свръхпечалби за режима на Путин. С две думи – от тази дерогация спечели само Путин на гърба на бедния български шофьор, коментира Добрев.

Не трябва ли да скачате срещу Асен Василев, който изнудва ЕК за тази дерогация, която се оказва, че защитава и „Росенец“, пита колегите си от ДБ Делян Добрев в публикацията. „Защо не ме подкрепихте, когато предложих със закона за бюджета да отнемем дерогацията?“, пита още Делян Добрев.

В коментар за БТА депутатът от „Има такъв народ“ (ИТН) Станислав Балабанов заяви, че в концесията на терминал „Росенец“ прозират интересите на партньорите от „сглобката“.

По принцип президентът има демократичното право като независима институция да отправи питане до КС и да го сезира по този казус, защото и ние, от нашата парламентарна група, изразихме становище преди време, че всъщност има нещо гнило в това бързане по отношение на прекратяване на концесията на „Росенец“, посочи Балабанов.

Според него няма европейска директива, която да дава възможност за бързото прекратяване на тази концесия и отбеляза, че всички концесии по принцип трябва да бъдат проверявани и ако има наистина нарушения на концесията, по отношение на договорните им уговорености с държавата, тогава да се предприемат действия.

БТА припомня, че на 21 юли Народното събрание гласува да бъде преустановена концесията за пристанищния терминал „Росенец“, както и министърът на енергетиката да започне разговори по условията и реда, при които Българският енергиен холдинг да придобие до 20 процента в консорциума-титуляр на Договора за търсене и проучване на нефт и природен газ в площ „Блок I-21 „Хан Аспарух“.  

В същия ден в парламента от "Възраждане" обявиха, че ще сезират Конституционния съд заради приетите в един ден на две четения промени за концесията на пристанището "Росенец", а от БСП обвиниха ГЕРБ - СДС, ПП - ДБ и ДПС, че са погазили основния закон.

Промените в Закона за изменение и допълнение на Закона за контрол по прилагане на ограничителните мерки с оглед на действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна, бе обнародван в днешния брой на "Държавен вестник". 

/ЛРМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:21 на 02.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация