Д-р Мая Нинова, държавен експерт в Изпълнителна агенция "Програма за образование":

site.btaПо програма "Образование" в новия програмен период са подписани договори за подкрепа в училищното и модернизация на професионалното образование

По програма "Образование" в новия програмен период са подписани договори за подкрепа в училищното и модернизация на професионалното образование
По програма "Образование" в новия програмен период са подписани договори за подкрепа в училищното и модернизация на професионалното образование
снимка: Боян Ботев, БТА

По програма "Образование" са подписани два договора по процедурите "Обща и допълнителна подкрепа в училищното образование" и "Модернизиране на професионалното образование и обучени", по които конкретен бенефициент е Министерството на образованието и науката (МОН). Това съобщи по време на Регионална конференция по проект "Европа в България: Общо бъдеще" в Националния пресклуб на Българска телеграфна агенция (БТА) в Пловдив д-р Мая Нинова, държавен експерт, Изпълнителна агенция "Програма за образование", която представи възможностите по програмата в периода 2021-2027 година.

Тя припомни, че програма "Образование" е наследник на втора и трета приоритна ос от Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". По думите й в новия период образованието е отделено от науката и изцяло се финансира от Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+) с общ бюджет от над 2 млрд. лева. 

Предстои да се отвори прием по "Обща и допълнителна подкрепа в предучилищното образование", където бенефициент отново е МОН. Ще има подкрепа за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти, интензивна работа с родителите на ниво детска градина. Основната дейност по операцията е допълнителна подкрепа за личностно развитие, като целевите групи са децата със специални образователни потребности, деца в риск, деца с хронични заболявания, деца с дарби. Целта е те да получат трайно приобщаване в предучилищното образование, посочи Нинова. 

Следващата операция, която се планира да бъде обявена през юли е "Утвърждаване на интеркултурното образование чрез култура, наука и спорт". Тя ще се прилага с конкурентен подбор на проекти, като допустими кандидати са училища, общини, юридически лица с нестопанска цел. Партньори могат да бъдат детски градини, различни центрове на МОН, читалища. Предстои и отваряне на процедурата по „Подобряване на качеството на общото образование чрез ефективно прилагане на компетентностен модел”. Чрез нея ще се подпомогне МОН да разработи методи за модернизиране на преподаване, оценяване на резултатите на учениците, коментира Нинова.

Операцията „Дигитална трансформация на училищното образование в т.ч. професионалното образование и обучение“ е планирана за края на годината, като по нея ще се продължат дейностите, които активно се изпълняват по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж". Акценти ще бъдат внедряването на иновативни решения за учене в дигитална среда, повишаването на дигиталните умения, подкрепа за осигуряване на цифрово приобщаване, надграждане на мерките за създаване на националната СТЕМ среда по Националния план за възстановяване и устойчивост.

В областта на висшето образование се планира операция „Въвеждане на форми на дуално обучение в приложими специалности и във висшето образование. Професионално ориентиране на студентите чрез практики и развитие на предприемачески умения“. Първоначално МОН като бенефициент ще анализира и отчете международния опит, нагласите на бизнеса и висшите училища и ще се планира пилотно въвеждане на дуалното обучение, поясни Нинова. Ще се внедри система за проследяване на дипломираните висшисти, ще се създадат клубове за социално предприемачество, ще се провеждат студентски практики. За засилването на връзката на образованието с пазара на труда е предвидена операцията "Подкрепа и развитие на проектна докторантура". По думите на Нинова идеята е да се насърчава обучение на докторанти чрез свързване с актуалните теми на Индустрия 5.0, Зеления преход и обвързване на пазара на труда.

Чрез подхода Интегрирани териториални инвестиции (ИТИ) е планирано да се реализират три операции: за ограмотяване на възрастни, за развитие на дуалната система на обучение и за комплексни програми на общинско ниво за десегрегация на училищата, превенция на вторичната сегрегация и против дискриминацията. ИТИ е подход за използване на потенциала на териториите чрез диалог и сътрудничество между институциите и заинтересованите страни. Всеки ИТИ проект трябва да съответства на конкретната Интегрирана териториална стратегия за развитие (ИТСР) на регионите за планиране в България.

Проектът "Европа в България: Общо бъдеще"  се изпълнява от БТА с подкрепата на Европейската комисия. Интересна и полезна информация за сближаване на ЕС може да намерите в специалната страница на БТА "Европа в България: Общо бъдеще".

/РЗ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 13:14 на 10.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация