site.btaСъвместните интердисциплинарни програми са важни, защото професиите ще изискват повече такива знания, каза Красимир Вълчев

Съвместните интердисциплинарни програми са важни, защото професиите ще изискват повече такива знания, каза Красимир Вълчев
Съвместните интердисциплинарни програми са важни, защото професиите ще изискват повече такива знания, каза Красимир Вълчев
Снимки: Пресфото-БТА, Цветомир Петров

Съвместните интердисциплинарни програми във висшето образование са важни, защото светът се променя и професиите ще изискват повече интердисциплинарни знания. Всички анализи на бъдещите професии показват, че те ще изискват повече интегрални и интердисциплинарни знания. Това каза председателят на парламентарната комисия по образованието и науката Красимир Вълчев от ГЕРБ-СДС на заседанието й.

Прогнозите са, че днешните ученици и студенти ще променят между два и три пъти професиите си, а не работните места, което също изисква допълнително интегралност на знанията. Това влиза в противоречие със сегашната парадигма и с всичките ни регулирани класификатори и специалности, каза Красимир Вълчев. Той добави, че трябва да помислим по-глобално накъде трябва да вървим, а другите страни също са изправени пред това предизвикателство. Според него класификаторът на областите на висше образование и на професионалните направления трябва да бъде по-общ, това е една от посоките, в които трябва да вървим. Особено в техническите науки, където може би са прекалено много професионалните направления и развитието на технологиите е такова, че те се преплитат. Нима машинното инженерство не се преплита с компютърните технологии, попита Вълчев.

Той заяви, че още по-голямо е това предизвикателство, когато става дума за класификатора на професиите. "Всички страни говорят за гъвкав класификатор на професиите, как се прави той, а ние още дори не сме го възприели като концепция, но в същото време ускорено навлизаме в един интердисциплинарен свят", коментира Красимир Вълчев.

На заседанието на парламентарната образователна комисия беше изслушан Акредитационният съвет на Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) за прилагането на промените в Закона за висшето образование (ЗВО). 

Красимир Вълчев каза, че днешното изслушване на НАОА се организира заради постъпили сигнали от висши училища, свързани с проблеми с акредитацията на т.нар. смесени или съвместни специалности (програми), а пред НАОА стои предизвикателството да прилага две поредни промени в ЗВО от 2020 и от 2022 г.

Председателят на НАОА проф. д-р Петя Кабакчиева каза, че "иска да направи една сериозна конференция, на която да се постави този въпрос, дори и за нормативни промени, и как мислим бъдещето на професиите, които няма да са това, което са в момента". Сега решаваме този проблем, като съчетаваме специалисти от различни професионални направления, но винаги възниква въпросът кое е водещото професионално направление, отбеляза тя. 

Има конкретен проблем с Медицинския университет в Пловдив, но за съвместните програми, според мен, проблем няма, каза проф. Кабакчиева. Тя уточни, че 18-те проекта обхващат 118 специалности, от които са одобрени 76, а 15 се обработват и до 8 декември ще бъдат приключени. За 24 специалности не сме получили уведомително писмо от водещата институция, добави Кабакчиева. Съвместните програми се правят само по акредитирани професионални направления, обясни председателят на НАОА. 

Служебният министър на образованието и науката проф. Сашо Пенов каза, че един дебат за класификатора няма да е свързан само с медицината. "Това означава да бръкнем във философията на Закона за висше образование и във всички съпътстващи го подзаконови нормативни актове, и той не може да се развие в рамките на един или два месеца. Убеден съм в това", заяви образователният министър. 

 

 

/ТС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:58 на 27.01.2023 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация