site.btaДунав мост 2 при Видин - Калафат - история на повече от век

BOBSTH 06:30:00 14-06-2013
AM1744BO.001 06:30
Видин - Дунав мост 2 - история

Дунав мост 2 при
Видин - Калафат - история
на повече от век


Видин, 14 юни /Ирена Данаилова, БТА/
В далечната 1909 година видинското гражданство
приема на голям митинг резолюция с настояване за проектиране и
строителството на Дунав мост над реката при Видин-Калафат.
Петицията е изпратена чрез седемте депутати от Видинско до
дотогавашния министър председател Александър Малинов и до
Народното събрание, сочат документи, съхранявани и днес във
Видинския държавен архив.
С идеята още тогава - преди повече от 100 години,
се съгласява и Румъния, но десетилетия наред инициативата си
остава само мечта.
През 1992 г. южноафриканска фирма "Кослар"
предлага инвестиции и строеж на съоръжението, дори представители
на фирмата идват във Видин и се срещат с тогавашния първи
демократично избран кмет Дени Каменов. Правителството обаче
отказва предложението и започва да търси начин да финансира
проекта с пари от ЕС. Следват дълги години дебати с Румъния за
мястото на бъдещия втори мост над река Дунав. Обсъждат се
няколко варианта, но изборът е мостът да е при Видин-Калафат.
В проектирането и изграждането на Дунав мост 2
участваха всички български правителства от 1992 година до днес.
Проектът е част от трансевропейския транспортен коридор номер
4, който е основен компонент на Трансевропейската транспортна
мрежа. Главната му цел е отварянето на транспортната мрежа на
България и интегрирането й с европейските транспортни мрежи,
както и повишаване качеството на транспортното обслужване и
повишаване конкурентността на българската икономика.
Новата постоянна връзка по Коридор номер 4 ще
бъде единственият нов мост над река Дунав по протежение на
430-километровата обща граница между България и Румъния.
Съоръжението ще благоприятства нарастването на международния и
регионалния трафик, както и търговията между Югоизточна и
Централна Европа.

В навечерието на официалната церемония по
откриването на Дунав мост 2 дойде новината за намерението да се
строи и трети мост над река Дунав.

България и Румъния ще работят за строителството
на трети мост над река Дунав, който да свърже Силистра и
румънския град Кълъраш. За това се договориха българският
президент Росен Плевнелиев и румънският му колега Траян Бъсеску,
които разговаряха на 18-ата среща на държавните глави от
страните от Централна и Източна Европа, която се състоя в
Братислава на 12 и 13 юни 2013 година. За изграждането на
бъдещия мост двете страни ще търсят различни варианти за
финансиране по линия на структурните фондове на Европейския
съюз, Програмата за трансгранично сътрудничество и Дунавската
стратегия, съобщи прессекретариатът на държавния глава.

Мостът на река Дунав при Видин-Калафат ще бъде официално
открит днес

Президентът Росен Плевнелиев, председателят на
Народното събрание Михаил Миков, министър-председателят Пламен
Орешарски и премиерът на Румъния Виктор Понта, европейският
комисар по регионалната политика Йоханес Хан ще участват в
церемонията по официалното откриване на втория мост на река
Дунав при Видин - Калафат. Ще присъстват и министрите на
транспорта и на регионалното развитие Данаил Папазов и
Десислава Терзиева, представители на местната власт и на
фирмата-изпълнител, членовете на Министерския съвет, както и
всички български бивши премиери и министри на транспорта от 2000
година насам. От румънска страна в церемонията ще участва и
министърът на транспорта Релу Фенекиу.
Церемонията ще започне в 16.30 часа с водосвет,
отслужен от Негово Светейшество Българския патриарх и Софийски
митрополит Неофит. Председателят на Народното събрание Михаил
Миков ще направи изказване, съобщава парламентарният пресцентър.

Дунав мост 2 в цифри

Дължината на целия Дунав мост 2 е 3 598 м, а над
реката - 1 791 метра.
В основите на моста и инфраструктурата са
сложени 30 млн. кг желязо.
Само на мостовото съоръжение има около 23 млн.
кг желязо, основно при фугирането.
Мостът има две пътни ленти за движение на
автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и
велосипедна алея, едно аварийно платно.
Дунав мост 2 ще даде възможност на над 100 000
превозни средства да прекосяват разстоянието Видин - Калафат.
В плавателната част на реката има 4 стълба, в
тях има по 24 пилота, които се намират на дълбочина 80 метра в
коритото на река Дунав. Всеки от тях представлява железен
цилиндър с диаметър от 2 метра, който е пълен с желязо и
специален бетон.
Подходите към моста има осем пътни и железопътни
надлези, които са отворени за движение. На пътните възли са
монтирани общо 117 осветителни тела, разположени на 9-метрови
стоманотръбни стълбове.
Общо 178 сегменти с тегло до 240 тона изграждат
тялото на Дунав мост 2 над реката. В неплавателната част на
реката техният брой е 650. По 19 двойки от защитните елементи
са монтирани при четирите колони на моста в плавателния участък
на реката.
Елементите, всеки с тегло от 80 до 120 тона,
са изработени в производствената база на фирмата изпълнител на
проекта FCC Construccion, разположена в Свободна Безмитна зона -
Видин.
Таксата за преминаване по моста е договорена
в размер на 6 евро, колкото е и тази на моста Русе-Гюргево и
ще се разпределя в зависимост от приноса на страните в
изграждането на моста - 83 процента за българската страна и 17
на сто за румънската.
Дунав мост 2 ще се управлява от смесено
българо-румънското дружество "Дунав мост Видин - Калафат" АД със
седалище във Видин.
Съвместната компания ще има отговорност за
управлението, експлоатацията и поддръжката на комбинирания
граничен мост над река Дунав при Видин, както и за събирането на
таксите за преминаване от пътните превозни средства.
Капиталът на дружеството е в размер на 300 000
лева, разпределен по равно между акционерите.

Дунав мост 2 - хроника

1992 г. - Започват проучвания за ситуирането на новия мост между
Видин и Калафат.
1994 г. и 1995 г. - След проучвания на терените на българския и
румънския бряг се оформят три конкурентноспособни места на
пресичания.
2000 г. - Проучвания в района на Видин установяват, че
най-подходящ в технико-икономическо отношение е вариантът за
мост на км. 796.
27 март 2000 г. - В Букурещ министър-председателите на
България и Румъния Иван Костов и Мугур Исъреску подписват
Декларация между двете страни за изграждането на мост на река
Дунав при Видин - Калафат.
5 юни 2000 г. - В Букурещ министрите на външните работи на
България и Румъния Надежда Михайлова и Петре Роман подписват
Споразумение между правителствата на България и Румъния за
техническите, финансовите, правните и организационните въпроси,
свързани с изграждането на моста. Документът е ратифициран от
Народното събрание на 28 септември 2000 г. В сила от 6 април
2001 г.
15 април 2004 г. - Румънското правителство одобрява проект за
реализация на инфраструктурата на румънска територия на моста
Видин-Калафат, а на 29 април 2004 г. одобрява бюджет от 48,2
милиона евро за строежа на моста.
10 юли 2006 г. - Делегацията на Европейската комисия одобрява
"късата листа" от 7 фирми за контрол на проектирането и надзор
на строителството при изграждането на Дунав мост 2 - COWI A/S;
Faber Maunsell LTD; Louis Berger SAS; Ove Arup&Partners Ltd;
Tecnica Y Proyectos S.A.; INGEROP; HIGH-POINT RENDEL; Mott
MacDonald Limited; SETEC TPI; CONSULGAL; DENCO; DIKRIL CONSULT;
Tony Gee and Partners (TGP); White Young green Consulting Ltd.
(WYGC); PLANET S.A.; WYG International (formerly IMC
Consulting); WSP Group; Hill International; Italferr; Tecnic.
30 януари 2007 г. - В гранд хотел "София" са подписани договор
за независим надзор на строителството и контрол на проектирането
на моста над река Дунав при Видин - Калафат и договор за
проектиране и строителство на моста. Независимият надзор на
строителството и контролът на проектирането за нов граничен
комбиниран (пътен и железопътен) мост над река Дунав при Видин -
Калафат (България-Румъния) ще бъде осъществяван от консорциума
между френската фирма INGEROP и британската High-Point Rendel.
Общата стойност на договора за супервизия е 6 343 850 евро.
Договорът за проектиране и строителство на моста е подписан с
испанската компания "Еф Си Си" (FCC CONSTRUCCION S.A.) и е на
стойност 99 955 948, 03 евро със срок на изпълнение - 38
месеца.
13 май 2007 г. - Министър-председателят на България Сергей
Станишев прави първа копка на Дунав мост 2 при км. 796 на река
Дунав.
Октомври 2012 г . - Завършен е грубият строеж на Дунав мост 2.
В края на май 2013 г.- Мостът и пътната инфраструктура са
готови.
14 юни 2013 г. - официално откриване на Дунав мост 2.

Историята

На река Дунав е имало мостове още преди две
хиляди години, твърди проф. Румен Иванов от Археологическия
институт при БАН. Съоръженията са били необходими на римските
императори главно за военни цели, но са имали и търговско
значение. Римляните изградили двойка мостове от речни плавателни
съдове в отсечката Ледерта-Диена през 101 г., както и един мост
при Железни врати в 102 г. Най-внушителното и солидно било
мостовото съоръжение при Понтес-Дробета /днешен Турну Северин/.
Каменно-дървения мост бил граден между 102 и 105 г. Император
Траян избрал за главен ръководител на строежа видния архитект и
инженер Аполодор от Дамаск. Мостът бил дълъг 1050 - 1100 метра.
Вторият мост над Дунав римляните изградили
при село Долни Видин /край Оряхово/ през 3 или 4 век, друго
важно мостово съоръжение било изградено край Улпия Ескус /при
днешното село Гиген, Плевенско, в устието на р. Искър/. Има
данни, че доста по-късно през 328 г. пак при Ескус е бил
осветен лично от Константин Велики /306-337 г./ голям
каменно-дървен мост. Двете глави на моста са били от каменен
материал, а самото му трасе от камък и дърво. Днес,твърди проф.
Иванов, в реката са открити три масивни каменни пилона с
правоъгълна основа.
Мост е свързал българския и румънския бряг
при Видин и през 16 век. За това говори надпис, открит в
пещерата Гинина, разположена в местността "Студенец", на три
километра югоизточно от с. Садовец, Плевенско. Текстът е: " Писа
егумен Стефан, коги градяха мост над Дунав".
Историци от Окръжния исторически музей в
Плевен (н.с.к.и.н. Василка Герасимова-Томова и Милко Аспарухов)
изследват през осемдесетте години на миналия век запазените
надписи в пещерата Гинина при Садовския манастир. Сред
най-интересните е този, отбелязващ, че на река Дунав е граден
мост. Съобщението за надписа, неговата етимология и достоверност
е публикувано през 1981 г. в "Известия на музеите в
Северозападна България", том шести. Историците са категорични,
че пещерата е била обитавана от монах, живял в добре оформена
монашеска килия. Достъпът до нея е бил затруднен от прилепово
гуано и пещерна наслойка и тя е останала дълго скрита за
изследвачите. Непосредствено над входа, вляво, на височина от
70-80 см, се намират три надписа. Този, който говори за строеж
на мост над Дунав, е написан най-високо, разположен в три реда.
Размерите на буквите му са 1,7 - 2,8 см.
След анализ на надписа изследователите
установяват, че е използван правопис, характерен за много
епиграфски паметници от 16-17 век и типичен за периода на т.н.
ранно-новобългарски език. Двамата изследователи твърдят, че
думата ГРАДЪХЪ, навежда на мисълта, че самият игумен Стефан е
участвал в постройката на моста.
Днес, когато вторият мост над Дунав при
Видин-Калафат е факт, този надпис придобива особено значение.
Той говори, че мястото на моста е стратегическо, нещо което е
било осъзнато още преди няколко века.
Игуменът-отшелник е отбелязвал в надписите
най-важните събития, които са съпътствали живота му. Безспорно
едно от тях е постройката на мост на река Дунав.
Истината ли съобщава игуменът Стефан е
логичният въпрос, който възниква. Наистина ли в периода на
османското иго е строен мост? Грижливото проучване на всички
достъпни извори, както и изследвания на историци от БАН налагат
утвърдителен отговор на тези въпроси.
"Мост на река Дунав е строен по време на
Австро-турските войни /1593-1606 г./ при град Видин. Той се
споменава в германска хроника от 17 век. Изглежда, че мостът е
бил нетраен, работен набързо. Вероятно е бил съборен или
отвлечен от реката, а след това е възстановен. От него са
останали следи и днес. Пред крепостта "Баба Вида" при ниски
води на река Дунав, при ниво от 250-270 см, се забелязват
набити в дъното на реката две редици греди. Те са на такова
място, че не е възможно да са използувани за пристан.", пише в
Известия на музеите в северозападна България, том 6.
Досега мястото не е проучвано. Но историците
допускат, че е възможно това да са останки от този мост.
Откритият надпис в пещерата Гинин допълва извода, че мостът е
граден, а не е бил понтонен, обобщават историците. /ИД/

/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 09:31 на 18.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация