site.bta"Орфей" от Монтеверди е новото предизвикателство на Русенската опера

BOBSTH 10:13:00 22-07-2013
AM1012BO.001
опера - директор - интервю - Найден Тодоров

"Орфей" от Монтеверди е
новото предизвикателство
на Русенската опера


София, 22 юли /Пенка Момчилова, БТА/
Операта "Орфей" от Монтеверди е новото
предизвикателство на Русенската опера, научи БТА от диригента
Найден Тодоров, директор на операта. Маестрото е първият
българин, на когото е поверен целият фестивал в Солотурн,
Швейцария - шестото поредно издание, в което участва Русенската
опера и от което се завърна с блестящи отзиви и нова покана.
"Все още планираме гостуването в София с оперни
постановки. Уточнен е гастролът с няколко симфонични концерта -
в зала "България" през март 2014 година", каза в интервю за БТА
Найден Тодоров.
След Солотурн артистите са били на летния
фестивал в Одерцо, Италия - с галаконцерти и два концерта с
"Реквием" на Верди. Резултатът е покана за догодина за 15
спектакъла на опери от Верди и Пучини.
"Предстоят два прекрасни гастрола в страната
през август. На "Моцартови празници - Правец 2013" се
представяме с новата постановка на операта "Аида" на Верди, с
"Бастиен и Бастиена" на Моцарт, участваме в галаконцерта "Моцарт
- класика, рок и джаз", а на фестивала в Банско в края на
месеца - с операта "Риголето" на Верди и балета "Лебедово езеро"
на Чайковски. На 1 септември официално започва новият сезон.
Времената са такива, че няма възможност за почивка. Стоенето на
едно място е ход назад. Има само едно по-лошо нещо от многото
работа - да няма работа!" - каза маестрото.
По думите му специален акцент на фестивала "Сцена
край реката" в Русе, организиран от операта, общината и Военния
клуб, е галаконцертът на 1 август със световноизвестния ни
тенор Калуди Калудов, който ще е и представяне на програмата от
новия компактдиск с италиански канцонети, записан с Русенската
филхармония.

Следва пълният текст на интервюто:

Въпрос: Г-н Тодоров, как преминаха гастролите на
Русенската опера в Швейцария и Италия? С какво се представихте?
Получихте ли нови покани?
Отговор: Гастролите бяха посветени на
200-годишнината от рождението на Верди. На фестивала в Солотурн,
Швейцария, беше шестото поредно наше участие и веднага
получихме покана за догодина. Представихме се изцяло с програма
от Верди - "Реквием", оперите "Аида", "Риголето", "Бал с маски",
"Дон Карлос" и с две оперни галавечери. Отзивите в медиите бяха
бурно възторжени - рядко се получават толкова безапелационно
добри оценки за всяко едно от участията.
За мен това е и личен успех, тъй като за първи път
българин дирижира целия фестивал. За първи път се довериха на
български диригент, без участието на италиански диригенти. Имаше
много известни изпълнители - ще спомена само някои, не мога да
изброя всички - Марио Маланини, Пиеро Джулиачи, Мишел Крайдер,
Габриела Моричи, Марсио Джоси и много други, между които и
именити български артисти като Юлиян Константинов и Венцеслав
Анастасов.
Много погъделичка самочувствието ни заглавието в
местния вестник след "Реквием" - "Фестивалът в Солотурн има нова
звезда - хорът на Русенската опера". Няма да коментирам, че
след всеки спектакъл дълго се говореше за високото ниво на
оркестъра. По принцип мен от години ме обичат там, тъй че за
това няма да говоря.
След това бяхме на летния фестивал в Одерцо,
Италия - с галаконцерти и два концерта с "Реквием" на Верди.
Резултатът беше покана за догодина за 15 спектакъла на опери от
Верди и Пучини.
Така започна нашето лято. Предстоят и два
прекрасни гастрола в страната през август. На "Моцартови
празници - Правец 2013" се представяме с новата постановка на
операта "Аида" на Верди, с "Бастиен и Бастиена" на Моцарт,
участваме в галаконцерта "Моцарт - класика, рок и джаз", а на
фестивала в Банско в края на месеца - с операта "Риголето" на
Верди и балета "Лебедово езеро" на Чайковски. На 1 септември
официално започва новият сезон.

Въпрос: Без никаква почивка?
Отговор: Времената са такива, че няма възможност за
почивка. Стоенето на едно място е ход назад. Има само едно
по-лошо нещо от многото работа - да няма работа!

Въпрос: Кои са акцентите с участието на Русенската
опера до края на Музикалния фестивал "Сцена край реката"?
Отговор: Много сме щастливи с тази нова инициатива,
която организираме от три години. Искаме да раздвижим и летния
сезон, който по принцип е мъртъв. Правим фестивала със
съвместните усилия на Русенската опера, община Русе и Военния
клуб. Това е поредица от събития, които носят радост на
публиката.
Може би най-големият акцент - освен спектаклите на
"Риголето", "Кармен" и "Аида" - е галаконцертът на 1 август със
световноизвестния ни тенор Калуди Калудов, който, освен всичко
друго, ще е и представяне на програмата от новия компактдиск с
италиански канцонети, който записахме заедно през април с
Русенската филхармония. Много подходяща програма за летния
фестивал - едновременно сериозна и не толкова. Прекрасна
възможност да направим нещо различно за публиката, която цяла
година "изтезаваме" със спектакли, особено този сезон за
200-годишнината на Верди. А сега предлагаме нещо съвсем
различно, макар пак италианско, но свързано повече с летния
сезон, с широката публика.

Въпрос: Замисляте гостуване на Русенската опера
в София с поредица спектакли, включително по-рядко представяни
на столична сцена. Кога ще се случи и с кои произведения?
Отговор: Все още само го планираме. Уточнен е
гастролът с няколко симфонични концерта - в зала "България" през
март 2014 година.

Въпрос: Кои са следващите по-необичайни,
"експериментални" оперни заглавия, които подготвяте - след "Нос"
на Шостакович и "Фалстаф" на Верди?
Отговор: Планираме много премиери за
следващия сезон, но с едно заглавие донякъде ще шокираме
аудиторията - "Орфей" на Монтеверди, нетипична за познатия ни
вид опера, едно от най-ранните оперни заглавия, писани някога,
почти непозната на българската публика.

Въпрос: Какви нови постановки ще гледат
почитателите на балета в Русе и района през идния сезон?
Отговор: Имаме няколко идеи, между които
"Копелия". Продължаваме, разбира се, най-репертоарните заглавия
като "Лешникотрошачката", "Дон Кихот", "Лебедово езеро". Искаме
обаче да покажем и по-модерна визия, съвременно танцово
изкуство. Произведенията ще уточним с директора на балета.

Въпрос: Любопитни инициативи за децата, които
възпитавате като бъдеща публика? Работите с "Фортисимо
фамилия". Какво предстои в рамките на този проект и извън него?
Отговор: Започваме нещо съвсем ново - детски
балети и опери. Всъщност първите представления за малките са още
от 2009 г. , правим и образователни концерти - по програмата
"Фортисимо" и извън нея, но сега ще ги засилим.
Ще показваме адаптирани опери и балети. Първите
заглавия са "Вълшебната флейта" и "Севилският бръснар".
Представленията и концертите за децата са придружени със срещи
и разговори с артистите, разкази за произведенията, авторите.
Малките зрители имат възможност да пробват сценичните костюми,
да си сложат театрален грим и т.н. След ремонта на операта вече
можем да си позволим да организираме специални екскурзии за тях
из цялата сграда - в гардеробните, гримьорните, ателиетата, зад
кулисите. Децата ще могат да видят как изглежда
залата от сцената. Всички тези преживявания ще им останат за цял
живот! Стараем се да не прекаляваме, но същевременно постоянно
да поддържаме интереса им, да попълним пропуските на последните
20 години в образователната дейност, свързана с изкуството.

Въпрос: Имате много награди - последната
засега е Музикант на годината - 2012, от слушателите на
предаването "Алегро виваче" на БНР? Как се отнасяте към
отличията?
Отговор: Отнасям се различно към различните
награди. Музикант на годината е най-прекрасната, която съм
получавал, защото е от публиката! За мен е много важно
отношението на публиката към работата ми. Артистът е щастлив и
когато е избран от колеги, но по-голямото щастие е изборът на
тези, за които работиш! Благодаря на БНР, че организира тези
награди - когато човек знае, че това, което прави, е оценено,
има повече сили да се бори и нататък! Радостта ми е голяма,
защото това е втората ми такава награда в разстояние на година
- след "Кристална лира", която също е избор на аудиторията.

Въпрос: Нещо важно, което държите да кажете?

Отговор: Благодаря на екипа на Русенската
опера - артисти, хор, оркестър, балет, технически служби,
ателиета, на абсолютно всички, защото операта съществува в този
вид благодарение на самите тях. Това е единствената
извънстолична опера, която запази оптималния си състав след
тежката реформа преди три години и може да покрие всякакъв
репертоар. Хората предпочетоха по-ниско заплащане пред
съкращения, което е огромен прецедент, особено за България.
Отношението към работата е различно и то
личи във всяко изпълнение. Затова няма случай да не получим нова
покана след някое участие в чужбина.
Организаторите на фестивала в Солотурн
последния ден казаха, че забелязват огромното израстване на
съставите през всяка от последните шест години, през които
гостуваме там. Според тях Русенската опера може да се конкурира
с всеки оперен театър в немскоезичното пространство. Това са
оценки, много нужни за самочувствието ни във време на криза,
защото в такива периоди първото стъпкано е винаги културата.
/Пенка Момчилова/

/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 14:58 на 29.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация