site.btaЙорданка Фандъкова: В решаването на проблемите

BOBSTH 06:30:00 28-07-2013
AM2004BO.001 06:30
София - кмет Йорданка Фандъкова - интервю

Йорданка Фандъкова: В решаването на проблемите
на София няма цветове - има добри и лоши решения,
добре и зле свършена работа


София, 28 юли /София Господинова, БТА/
Моето разбиране е, че в решаването на проблемите на
София няма цветове - има добри и лоши решения, добре и зле
свършена работа. Това заяви в интервю за БТА кметът на София
Йорданка Фандъкова.
Запитана как се управлява столичният град в
ситуация на протести и напрежение Йорданка Фандъкова каза, че
най-важно е действията, които се предприемат да са адекватни и
разумни, за да не се провокира допълнително напрежение.
Действията ни са изключително премерени, целта е да не допуснем
ескалация на напрежението - това е най-големият риск.
Институциите, с които работим - полицията и прокуратурата -
оценяват като правилни действията, които сме предприели, посочи
кметът на София.
"Аз съм поела своята отговорност в случая,
въпреки огромния натиск продължавам да стоя зад позицията си, че
издаването на заповед за забрана на протестите е изключително
опасно и неадекватно действие в сегашната ситуация. Това би
означавало срещу мирно протестиращи хора, много от които с
децата си, да се изправи жандармерията със задачата да ги
разпръсне с всички средства, които сметне за нужни, в това число
и с употреба на сила", заяви Фандъкова.
Столичният кмет каза, че още от първия ден на
протестите е издала заповед до СДВР и те взимат необходимите
мерки, за да запазят реда и мирния характер на събитията.
Кооридинацията между действията на Столична община и СДВР е
постоянна. В такава ситуация запазването на живота и здравето на
хората е на първо място, отбеляза тя.
По повод ситуацията в "Топлофикация"-София
Йорданка Фандъкова каза, че очаква бързо да започне работа
съвместната работна група за мерките за стабилизация на
дружеството. Столична община изработи два пакета от мерки, които
да доведат до по-добро отчитане и по-ясни сметки за парно.
Приехме решението за отпадане на лихвите върху прогнозни сметки,
междинен отчет по време на отоплителния сезон за заявилите
нулево потребление. Направили сме редица предложения и очакваме
одобрението на ДКЕВР, отчете кметът.
Направили сме предложения за промени в Наредбата
за топлоснабдяване - притеснявам се, че отоплителният сезон
идва, а мерките още не са приети, коментира Йорданка Фандъкова.
Затова със сигурност някои от тях няма да влязат в сила за
идващия отоплителен сезон, допълни тя.
" Министър Стойнев поиска Топлофикация да
започне да изплаща задължения към БЕХ. Това са задължения, с
които общината взима Топлофикация през декември 2010 г. от
държавата. Сега държавата иска ние да ги върнем обратно. За мен
на първо място е задачата да се осигури отоплителния сезон, а
връщането на стари задължения да не стават за сметка на
софиянци", заяви Йорданка Фандъкова. Очаквам държавата като
регулатор и Столична община като собственик да седнем на една
маса и да намерим решението на стари проблеми, каза тя.
Столична община изпълнява програма за ремонт
на транспортната инфраструктура - тротоари, улици, осветление,
открои кметът. През август започваме строителството на бул.
"Копенхаген". Предстои цялостна рехабилитация на трамвайната
линия по бул. "България", заедно със спирките. Очаквам
строително разрешение за кръстовището на две нива на Лъвов мост,
разказа столичният кмет.
По думите й на първа фаза е получено
одобрение от Европейската инвестиционна банка на финансирането
на инвестиционния проект на Столична община за рехабилитация на
уличната мрежа в размер до 50 млн. евро. Окончателното решение
на борда на банката се очаква да бъде взето в началото на месец
септември тази година. Това ще ни позволи през следващите три
години да изпълним цялостна реконструкция и рехабилитация на
основни пътни артерии в града, заяви кметът на София. Включени
са 21 обекта от основната транспортна инфраструктура на града,
за които се провеждат процедури. Сред обектите са основен ремонт
на "Цариградско шосе", бул. "Ботевградско шосе", бул. "Владимир
Вазов", бул. "Сливница", Панорамният път, ул. "Козлодуй" и
оставаща част от бул. "Прага", уточни в интервюто си за БТА
Йорданка Фандъкова.

Следва цялото интервю:

Въпрос: Протестите против правителството на
Пламен Орешарски продължават вече втори месец? В столицата
всекидневно се провежда и контрапротест. Как се управлява градът
в тази ситуация на изключително изострено напрежение?
Отговор: Да, вече шеста седмица в София всеки
ден се провеждат многолюдни спонтанни протести. Ситуацията
определено е предизвикателство за институциите, които отговаряме
за запазването на обществения ред.
Още от първия ден на протестите съм издала
заповед до СДВР и те взимат необходимите мерки, за да запазят
реда и мирния характер на събитията. Кооридинацията между
действията на СО и СДВР е постоянна. В такава ситуация
запазването на живота и здравето на хората е на първо място.
Целта е да не допуснем ескалация на напрежението - това е
най-големият риск - затова действията ни са изключително
премерени. За съжаление бяхме свидетели на ескалация на
напрежението на 23-и срещу 24-и юли. Очаквам компетентните
органи бързо да установят нарушителите на обществения ред,
полицаите, които са надвишили правата си, както и отделните
лица, които са провокирали сблъсъци и разрушаваха общинско
имущество.

Въпрос: Групата на БСП в СОС изиска от вас
да регламентирате и регулирате протестите в столицата, като
дори се позова на член от Закона за митингите. Фактът, че
всекидневно се затварят възлови кръстовища и булеварди, според
съветниците от левицата нарушава правото на гражданите за
свободно придвижване. Как гледате на подобни констатации и какъв
е изходът от ситуацията, така че да не се нарушават правата на
тези, които не искат да протестират?
Отговор: Категорично не приемам
политическите спекулации. Опитът на политически лидери да търсят
вината за тези протести в общината или в полицията означава, че
дълбоко не разбират за какво става дума. Политическите лидери
дължат отговори на хората. Бягството от отговорност е лесно, но
не е решение. Аз съм поела своята отговорност в случая, въпреки
огромния натиск продължавам да стоя зад позицията си, че
издаването на заповед за забрана на протестите е изключително
опасно и неадекватно действие в сегашната ситуация. Това би
означавало срещу мирно протестиращи хора, много от които с
децата си, да се изправи жандармерията със задачата да ги
разпръсне с всички средства, които сметне за нужни, в това число
и с употреба на сила.
На извънредната сесия на СОС директорът на
СДВР обясни, че се прави всичко възможно да не се блокират
кръстовища. Той сподели пред съветниците и медиите, че първият
човек, който му се обажда след като се затвори кръстовище съм
аз.
Най-важно е действията, които се
предприемат да са адекватни и разумни, за да не се провокира
допълнително напрежение. Институциите, с които работим -
полицията и прокуратурата - оценяват като правилни действията,
които сме предприели. На извънредната сесия по сигурността и
съветници от БСП казаха, че напълно подкрепят мерките, които съм
предприела като кмет. Помолих ги да предадат тези свои оценки
на лидерите им на национално ниво.

Въпрос: Като гражданин, който всеки ден
ходи на работа, протестите затрудняват ли ви да се придвижвате?
Как стигате до работа?
Отговор: Аз ходя и си тръгвам от работа
спокойно. Моята задача е да осигуря ходенето на работа и
връщането вкъщи на почти два милиона души. Знаете, че с
министъра на вътрешните работи обсъдихме възможността да не се
затварят кръстовища в рамките на работния ден от малки групи
хора. Многократно призовах протестиращите след 22.00 часа да
освобождават пътните платна на Орлов мост, за да могат хората да
се приберат по домовете си.
Мисля, че мнозинството разбира отлично, че
тези, срещу които протестират не се возят в автобусите на
градския транспорт. В последните 10-ина дни до затваряне на
Орлов мост се стигаше за кратко и то в късните часове, когато
има слаб трафик. От началото на протеста имаме екипи на Дирекция
"Обществен ред" и ЦГМ, които са на място и подават информация
за маршрута на шествията. По този начин пренасочваме движението
едва когато голяма група от хора излезе върху пътните платна, а
не предварително.
Разработени са алтернативни маршрути на
всички коли на градския транспорт, които минават през
кръстовищата на Ректората и Орлов мост. По този начин е
затруднено придвижването само в точките, в които е протестът. От
центъра ни за видеоконтрол се подава постоянно информация към
ЦГМ и полицията. Това, че няма напрежение между шофьори и
граждани досега показва, че организацията ни работи добре.

Въпрос: Вашите близки - семейството и
приятелите ви, включват ли се в протестите против правителството
или в тези в негова подкрепа?
Отговор: И семейството ми, и приятелите
ми имат своята гражданска позиция и са свободни да я изразяват.

Въпрос: Това, че партията, която ви
издигна за кмет на София сега е в опозиция, а на власт е нейният
политически опонент по какъв начин се отразява на работата на
Столичната община?
Отговор: Моето разбиране е, че в решаването на
проблемите на София няма цветове - има добри и лоши решения,
добре и зле свършена работа.
Повечето проекти на София изискват съвместна
работа с различни министерства. Моята задача е да имам работен
диалог с всяко правителство - вече съм работила с три кабинета.
Още в първите седмици имах срещи по конкретни въпроси с
министри.
Благодаря на министъра на земеделието и
храните, че въпреки известно забавяне спази обещанието си да
пусне Наредбата за изграждане на приюти за безстопанствени
кучета от отворен тип. Очаквам в най-скоро време да бъде
подписана. Настоявах за това пред 3-ма министри на земеделието и
храните - строежът на луксозни скъпи приюти е непосилен за
общините и неразумен.
Поисках от министъра на културата да вземат
спешни мерки за аварийна консервация на археологическите
разкопки на Ларгото. Това е държавен обект, който се бави и сме
притеснени, че можем да загубим уникални археологически
разкопки. Осигурихме кабина за охрана на подлеза от общинска
полиция и екипът ще съдейства и за охрана на обекта.
Започнахме разговори с министъра на икономиката
и енергетиката за Топлофикация. За съжаление в последните дни
се случи да си говорим през медиите. Очаквам бързо да започне
работа съвместната работна група за мерките за стабилизация на
дружество.

Въпрос: Вие открито се
противопоставихте на предложенията за промени в някои закони,
които според вас са в ущърб на общините и биха забавили тяхното
развитие? Как смятате да влезете в диалог с управляващите и по
какъв начин ще търсите диалог, който според вас липсва?
Отговор: Открито казах мнението си по
няколко законодателни решения, които пряко засягат общините, но
никой предварително не беше поискал мнението на кметовете. Това
не е добър стил на работа, не само защото не се търси диалог, а
защото се взимат решения, които няма да работят. А това пряко
засяга хората.
Изразих становището си за промените в
Закона за устройство на територията, които според мен нарушават
важния принцип на децентрализация. Разрешенията за строежи първа
и втора категория се дават на още неясното министерство на
инвестициите - за София това са метрото, завода за отпадъците,
канализацията. По този начин се концентрира огромна власт по
отношение на европейските пари в една структура.
Подобни са и предложенията за промени в
Закона за образованието, с които реално се спира строителството
на детски градини от общините. На пръв поглед идеята за
компенсации е добра, но тя не трябва да е за сметка на
строителството - защото това означава проблемът никога да не се
реши и едни деца никога да нямат място в градините.Такова беше и
отложеното решение за мораториум върху незаконното
строителство.
В последните години успяхме да защитим
проекти на София за 3 млрд. лв. от европрограмите. Сега виждам,
че някои от министрите говорят за пренасочване на част от тези
пари към други места. Независимо от коя партия са министрите
общата ни задача е проектите да стават, а не да не стават. Иначе
съм убедена, че за провалянето на един проект винаги могат да
се намерят оправдания.

Въпрос: В разгара на лятото как върви
изпълнението на ремонтната програма на Столичната община? Наред
със свършената работа, обновените улици и булеварди, какво още
предстои да се направи до края на лятото, така че столицата ни
да се доближи до облика на един съвременен европейски град?
Отговор: Изпълняваме програма за ремонт
на транспортната инфраструктура - тротоари, улици, осветление.
Продължава цялостният ремонт на прилежащите пешеходни площи и
тротоари към зала "Христо Ботев" заедно с уличното осветление.
Ремонтирахме основно ВиК мрежата, осветлението, тротоарите и
пътната настилка на ул. " Цар Иван Асен Втори" и втория участък
от бул. "Витоша".
От миналата година започна цялостно
изпълнение на ремонти на тротоари заедно с изграждането на
улици. Обновили сме общо 40 км тротоари, от тях над 17 км през
тази година. Обновени са участъци от бул."Цар Освободител",
бул."България", бул."Христо и Евлоги Георгиеви" и др. Изградихме
нова велоалея по бул."България". Започнахме ремонта на
тротоарите по ул. "Цар Иван Шишман". Направихме цялостна
реконструкция на 22 вътрешно-квартални улици. Предстои да
започнем изграждане и ремонт на още 12. През август започваме
строителството на бул. "Копенхаген". Предстои цялостна
рехабилитация на трамвайната линия по бул. "България", заедно
със спирките. Очаквам строително разрешение за кръстовището на
две нива на Лъвов мост.
Получихме на първа фаза одобрение от
Европейската инвестиционна банка на финансирането на
инвестиционния проект на Столична община за рехабилитация на
уличната мрежа в размер до 50 млн. евро. Окончателното решение
на борда на банката се очаква да бъде взето в началото на месец
септември тази година. Това ще ни позволи през следващите три
години да изпълним цялостна реконструкция и рехабилитация на
основни пътни артерии в града. Включени са 21 обекта от
основната транспортна инфраструктура на града, за които се
провеждат процедури. Сред обектите са основен ремонт на
"Цариградско шосе", бул. "Ботевградско шосе", бул. "Владимир
Вазов", бул. "Сливница", Панорамният път, ул. "Козлодуй" и
оставаща част от бул. "Прага".
В момента ремонтираме основно 6 моста,
във Владая, Нови Искър, Княжево и др. В програмата ни до края на
2013 г. сме заложи ремонт на общо 21 обекта.

Въпрос: Кога най-сетне софиянци и
гостите на града ще могат да ползват наистина модерен градски
транспорт? Кога ще бъдат закупени, така чаканите нови превозни
средства и кога ще бъдат спрени от движение старите автобуси?
Защо дори и в модерните автобуси, сега през лятото, климатиците
не работят?
Отговор: Модернизирането на градския
транспорт е един от основните ни приоритети. Целта ни е да
обновяваме превозните средства с европейски средства. Обявихме
процедури за закупуване на 126 нови автобуса, 20 нови трамвая и
10 метровлака за 150 млн. евро по Оперативна програма "Околна
среда". Очакваме одобрението от МОСВ. Вече сключихме договори за
трамваите и метро влаковете, очаквам до края на годината да
имаме споразумение и за автобусите. Сключихме и договора за 50
нови тролейбуси, отговарящи за нормите за комфорт и достъпност
на пътниците. Те вече имат одобрено финансиране европейски
средства по ОП "Регионално развитие". До края на следващата
година ще подменим на 100 процента тролейбусния парк. Всички
тези нови превозни средства са със заложени изисквания за
климатизация. Поискала съм от ЦГМ да осигурят работата на
климатиците в превозните средства, които имат такива.

Въпрос: Кога ще започне изграждането на
втория етап от приюта за кучета, който беше забавен поради
блокираната от съда наредба към Закона за защита на животните?
Отговор: От тази седмица новата наредба е
на сайта на Министерство на земеделието. Ако бъде приета в този
вид, може да се пристъпи към работа по следваща фаза на приюта.
Има готов проект с капацитет 1 000 кучета. Необходимо е да бъде
проведена процедура за избор на изпълнител. Миналата година
построихме първия приют от отворен тип, за 1 000 кучета. Това ни
позволи масирано да прибираме от улиците глутници и агресивни
кучета. За съжаление поради отмяна на наредбата този процес беше
блокиран. Това е най-сериозният проблем на София и затова са
нужни обединените усилия на всички власти.

Въпрос: Вече се изпълнява пилотният проект
за разделно събиране на отпадъци в районите "Кремиковци" и "Овча
купел"? Какви ще бъдат ползите от него за Столичната община,
колко средства ще се спестят? Предвиждат ли се подобни проекти и
в други квартали с къщи, например южните - Бистрица,
Драгалевци, Бояна?
Отговор: С реализирането на пилотния проект
за разделно събиране на отпадъци от опаковки се цели намаление
на количеството депонирани отпадъци. Делът на отпадъците от
хартия и картон, пластмаса, стъкло и метали е около 50 на сто от
общото количество генерирани отпадъци. Чрез проекта през 2016
г. в район "Овча Купел" 26 процента от отпадъците от опаковки и
рециклируеми материали ще бъдат събрани при източника, а в район
"Кремиковци" 22 процента. Проект за разделно събиране стартира
и в Банкя. Подготвят се договори с организациите за разделно
събиране за всички столични райони. Единствено в район Панчарево
нямаше проявен интерес, затова общината ще финансира дейността.
До края на годината ще има създадена организация за разделно
събиране в целия град.

Въпрос: Столичани вече получават
изравнителните сметки за парно и те са средно в размер между 50
и 100 лева? Оптимист ли сте, че от новия отоплителен сезон
абонатите ще бъдат отчитани справедливо?
Отговор: Столична община изработи два пакета
от мерки, които да доведат до по-добро отчитане и по-ясни
сметки за парно. Приехме решението за отпадане на лихвите върху
прогнозни сметки, междинен отчет по време на отоплителния сезон
за заявилите нулево потребление. Направили сме редица
предложения и очакваме одобрението на ДКЕВР.
Направили сме предложения за промени в
Наредбата за топлоснабдяване - притеснявам се, че отоплителният
сезон идва, а мерките още не са приети. Затова със сигурност
някои от тях няма да влязат в сила за идващия отоплителен сезон.

Министър Стойнев поиска Топлофикация да
започне да изплаща задължения към БЕХ. Това са задължения, с
които общината взима Топлофикация през декември 2010 г. от
държавата. Сега държавата иска ние да ги върнем обратно. За мен
на първо място е задачата да се осигури отоплителният сезон, а
връщането на стари задължения да не стават за сметка на
софиянци. Очаквам държавата като регулатор и СО като собственик
да седнем на една маса и да намерим решението на стари проблеми.


Въпрос: След като поставихте осветление
в Борисовата градина, кога ще бъдат подменени и настилките там?
Детските площадки в по-голямата част от столицата са в окаяно
състояние. Те не се поддържат редовно и домашни любимци често ги
посещават. Предвижда ли се Столичната община да ги обнови и
изгради нови, особено в по-отдалечените от центъра квартали на
града?
Отговор: В момента се провежда процедура
за обновяването на настилките на централния вход на Борисовата
градина. Продължава реконструкцията на паркове и градини и
заедно с тях изграждаме и детски площадки.
За съжаление поради това, че не се явиха
кандидати за изпълнител на ремонта в градината на Докторския
паметник, обявяваме процедурата повторно, заедно с обновяване на
парк "Студентски". Следващата седмица ще започне конкретна
работа по проекта за ремонт на градина "Баня Лозенец", където ще
бъде изградена и нова детска площадка. Две нови детски площадки
ще изградим в градина "Докторски паметник". Подготвя се
проектът за реконструкция на първия етап от Северния парк. На
районните кметове ще бъдат предоставени средства за обновяване
на детски площадки. До момента сме изградили над 100.
/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:27 на 20.07.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация