site.btaБългарските медии в чужбина изградиха културната ни идентичност по света
BOBSTH 13:17:00 04-10-2013
RM1316BO.031
БТА - световни срещи - обобщение
Българските медии в чужбина изградиха културната ни идентичност
по света
София, 4 октомври /Десимира Миткова, БТА/
Световните срещи на българските медии помогнаха да се
изгради българската културна идентичност по света. АБМС и БТА
организират всяка година медийните форуми с фокус върху живота
на журналистите и общностите извън граница.
Движението на общо осемте досега срещи започна най-напред от
въпроса за културната идентичност - как се отстоява, как
минава през медиите, как се пази дори, какви са нейните прагове
и проблеми, обобщи медийният експерт Георги Лозанов, който е
участник във всички срещи досега. Според него хората вече
разбират как да останат свързани с определена културна
идентичност и едновременно с това да са граждани на глобалния
свят.
Тази идентичност успя да се трансформира в един модерен
план, защото вече не е същата, която наивно помним от детството,
училището и учебниците, от Вазов и Ботев, а е все повече част
от едно консумативно общество, добави Лозанов.
За развитието на проблемите, засегнати в световните медийни
срещи, той посочи, че след изграждането на културната
идентичност, все повече гилдията се съсредоточава върху
конкретни проблеми. Имаше един дълъг период, в който основна
тема беше кризата и как медиите оцеляват в много по-бедни
пазари. Сега се обсъждат професионалните стандарти, които се
променят непрестанно в бурно развиващата се комуникативна среда
и всяка година хора от различни медии и различни точки на света
могат да съпоставят своите виждания.
В момента в България има отдръпване на граждански и
неправителствени организации от медийната сфера, което се
забелязва от 2007 г. насам и тези срещи се превръщат в
централното събитие на вътрешно-професионален диалог на медиите,
смята Лозанов.
По думите му срещите помогнаха и на журналистите от цял
свят, които работят в българските медии, да се превърнат в
гилдия, защото не е гилдия някой да стои в Австралия, друг - в
Америка, трети - в Полша, и да не знаят един за друг. Самата
територия, на която се срещат и то всяка година, създава
вътрешния живот на тази общност и я превръща в професионална
среда, смята медийният експерт.
Излизайки от рамките на проблемите единствено на
журналистите, на световните срещи бяха повдигнати редица въпроси
от обществен интерес, като необходими законодателни промени,
икономически анализи, социологически оценки, бъдещи
стратегически решения.
В няколко поредни години беше акцентирано върху присъствието
на бизнеса в медиите, когато става въпрос да бъде информиран
потребителят или при значими обществени каузи. Така беше
подпомогнат бизнесът, а медиите - улеснени, да цитират марки,
стоки и услуги, без да подлежат на санкция от регулаторните
органи.
Всяка от медийните срещи успяваше през годините да улови
динамиката на процеса и да формира актуален дневен ред. От
гледна точка на днешна дата, медийният експерт Мартин Захариев,
който също е присъствал на всеки форум досега, се фокусира
върху Интернет и променящия се медиен пейзаж.
Според Захариев медийната гилдия крещящо се нуждае от нов
закон за медийните услуги. Конвергенцията създаде условия за
възникване на нова медийна среда, която се характеризира с
активна дейност на множество нови участници - и като платформи,
и като медийни услуги, и основният фактор в тази трансформация
е интернет, добави той.
Освен медийната среда, технологиите промениха и ежедневието
на хората. От погледа на 2008 г. новини от Четвъртата световна
среща, че "През 2012 година 330 млн. души по света ще гледат
телевизия на мобилните си телефони", изглеждаха футуристично,
докато днес те вече са се превърнали в незабележима реалност. В
този смисъл обсъждането на теми от бъдещето, ни подготви за
по-плавното пристъпване в света на непознатото.
Създаването на български информационен пул, срещи,
сътрудничество, взаимодействие също са част от постигнатите вече
цели. Българските медии по света вече имат средище, в което да
общуват и споделят. Срещите помогнаха на много от тях да
намерят партньори и да изградят бъдещи ползотворни контакти.
Станахме свидетели и на създаването на нови медии в чужбина.
Преди девет години те се срещнаха за първи път, опознаха се
и се обединиха като общ посредник между България и света. През
2005 г. столицата София стана първата спирка за споделяния на
55 вестника, радиа и онлайн издания от 24 страни, които заедно
със 150 български журналисти описаха перспективите пред медиите
и пред България. Роди се и Асоциацията на българските медии по
света с идеята да разшири възможностите за обмяна на
информация и да улесни комуникацията между българските
журналисти у нас и в чужбина.
Освен АБМС, открити бяха и други общности в помощ на
българите по света - сайтовете www.ide.li и
www.bgmediaworld.com.
Да се покаже духовното богатство на България всеки път е
било основен акцент по време на световните форуми, защото именно
медиите са този задължителен трети в междукултурния
диалог. Показахме в Чикаго картини на съвременни български
художници, в Италия в изложба разгърнахме "Златните страници от
българското Средновековие", а гласът на Валя Балканска с
неповторимото й изпълнение на "Излел е Дельо хайдутин" озвучи
пространството пред българската църква в Рим на площад "Ди
Треви" и привлече вниманието на десетки италианци и туристи от
цял свят.
Похвалихме се пред света както с красивата си природа -
Белоградчишките скали, участвали в надпреварата за новите чудеса
на света, така и с красивите си лица - класиралата се на
четвърто място в конкурса "Мис САЩ 2009" Лаура Чуканов.
Редица личности се включиха в разискванията на Световните
срещи на българските медии през годините. Президентът /2002-2012
г./ Георги Първанов, премиерите Симеон Сакскобургготски,
Сергей Станишев и Бойко Борисов, еврокомисари, кметове,
министри, дипломати, бизнесмени, общественици, изкуствоведи -
всички те допринесоха със своя опит, идеи, дух и харизма за
укрепването на медиите ни зад граница и тяхното взаимодействие
с българите извън пределите на страна.
Папа Бенедикт XVI лично поздрави българските медии и пожела
успех на форума през 2007 година в Рим.
С отделните места, които приютяват българските медии всяка
година, се търси различна символика: София - защото от тук
започва всичко, Чикаго - защото там живее най-голямата българска
общност, Рим - защото вярваме, Мадрид - защото ни обича, Варна
и Бургас - защото винаги е хубаво да се завърнеш у дома, Виена
- защото е красива, Амстердам - защото ценим различните,
Букурещ - защото е приятел, Пловдив и Велико Търново - защото
помним историята.
От позицията на сериозни медии бяха подкрепени значими
обществени каузи чрез комуникационните канали на световните
срещи.
Днес националните каузи отново ни обединяват в темата на
предстоящата през октомври Девета световна среща на българските
медии. Отново от България ще застанем заедно, ръка за ръка с
целия свят, за да градим имиджа на родината ни.
/РУМ/
news.modal.header
news.modal.text