site.btaСя Фанлей: Чрез Уейбо китайците защитават правата си и следят работата на длъжностните лица

BOBSTH 06:30:00 05-10-2013
AM1343BO.002 06:30
БТА - Световна среща на българските медии - Ся Фанлей - участие

Ся Фанлей: Чрез Уейбо китайците
защитават правата си и следят
работата на длъжностните лица


София, 5 октомври /Силвия Симеонова, БТА/
Мислите ли, че Фейсбук и Туитър са най-големите
социални мрежи в света? А чували ли сте за Уейбо?
Какви са предизвикателствата пред традиционните
китайски и онлайн медии, както и за значимостта на Уейбо за
развитието на новото гражданско общество в Китай разкрива в
интервю за БТА Ся Фанлей - директор на българската редакция в
програма "Радио Китай за чужбина" на Китайското национално
радио. Тя ще участва в Девета световна среща на българските
медии (13-18 октомври 2013 г.), организирана от Българската
телеграфна агенция и Асоциацията на българските медии по света.
Една от темите на форума, който ще бъде в София, Пловдив и
Велико Търново, е "Медиите и националните каузи".
Всъщност Уейбо или буквално "Микроблог" е
най-популярната социална мрежа в Китай, обяснява за БТА Ся
Фанлей на отличен български. "За някои това е китайският аналог
на Туитър, за други - на Фейсбук. Този засилен интерес, както
може да се очаква, е за сметка на потреблението на традиционните
китайски медии. Драстичен е спадът на доверието най-вече в
печатните издания", допълва тя.
"В Китай интернет медиите и социалните мрежи
играят важна роля за разпространението на информацията по
най-бърз начин, контролират работата на правителството и задават
дневния ред на обществото. Те се превръщат в най-важната арена
за китайците за получаване на информация от страната и чужбина",
споделя журналистката от Китайското национално радио.
Почти всички китайски медии имат уебстраници и
профили в Уейбо. Електронните медии включват опции за излъчване
на предаванията онлайн. А в китайското метро например обичайна
гледка са вглъбените в смартфоните си младежи, които се ровят в
Уейбо.
"Все повече публични фигури, политици, известни
лица в бизнеса, културата, обществените науки, звездите от
шоу-бизнеса също имат онлайн платформи, които привличат голям
интерес и внимание в обществото", допълва Фанлей. Така на
практика китайската социална мрежа се утвърждава като арена за
формирането и функционирането на новото гражданско общество в
страната. А защо не и в своеобразна четвърта власт?
Какво представлява Уейбо?
Китайският микроблог се появява през 2007 г., а
от август 2009 г. в главния китайски уебсайт Сина е създадена
първата платформа за обществени връзки. От тогава насам Уейбо се
развива със скорост, за която традиционните медии и дори
интернет могат само да мечтаят.
Популярността на мрежата достига 50-милионна
аудитория само за 14 месеца, по данни от "28-ия доклад за
развитието на китайския интернет", публикуван от Китайския
център за интернет информация (CNNIC). За да постигнат подобен
рейтинг, на радиото са необходими 38 години, 13 години на
телевизията и 4 години на интернет.
До средата на 2011 г. потребителите на Уейбо
нарастват до 195 милиона (от близо 64 милиона в началото), което
е ръст от 208.9 на сто само за половин година.
През март 2013 г. вече над 300 милиона души
използват активно микроблога. Всеки ден те си разменят около 100
милиона съобщения или 70 000 съобщения на минута. За сравнение
всяка минута в Туитър се появят около 64 000 съобщения.
2-милиардният брой потребители на интернет
(от които 700 милиона са китайци) ежедневно генерира почти 3
млрд. електронни съобщения, а годишната информация, която събира
Фейсбук за своите близо 1 милиард потребители достига до 100
пентабайта информация. Не е тайна за никого, че китайската
държава наблюдава достъпа до множество чуждестранни страници
като Фейсбук, Туитър, YouTube. В този контекст популярността на
Уейбо става толкова мащабна, че Apple и други компании вече са
принудени да го вграждат в своите платформи.
"Две от функциите на китайските социални
мрежи са особено актуални. Първо, те са се превърнали в място за
организиране на благотворителни кампании в помощ на социално
слабите, болните, пострадалите от природни бедствия. Второ, те
се оказват особено ефективно оръжие в борбата срещу корупцията
във властта", анализира г-жа Фанлей.
Емблематичен пример за ефективна онлайн
благотворителност е студентът по електронни технологии Уан
Тиеюен - от поколението китайци, родени през 90-те години на
20-ти век. От 2011 г. насам той е помогнал на 6 деца с тежки
заболявания, като е събрал единствено чрез Уейбо средства за
тяхното лечение в размер над 120 хиляди юана (около 30 хиляди
лева). Преобладаващата част от 35-те хиляди публикации на
неговата Уейбо страница са свързани със зов за помощ.
Първоначално, регистриран с персонален
акаунт, Уан Тиеюен е получавал множество лични обиди и нападки
от други потребители, заради подозрителността им, че парите,
които даряват, не се използват по предназначение. За да докажат
безкористните си намерения, благотворителите откриват фонд и
дарителска сметка за всяко нуждаещо се дете. След като децата
бъдат изписани, фактурите и списъците с медицински разходи се
публикуват онлайн и всеки може да провери за какво са използвани
парите му.
"Уейбо е важен фактор в борбата срещу
корупцията и разкриването на престъпления", допълва директорът
на българската редакция в Китайското национално радио. Много
длъжностни лица са разкрити в корупция чрез социалната мрежа.
Дори съществува наредба от ведомството за дисциплинарна
проверка, която поощрява гражданите да докладват именно по Уейбо
за служебни лица, заподозрени в корупция. В този аспект
микроблогът се утвърждава като най-популярния метод за
китайските гражданите да изразяват правата си и да следят
работата на длъжностните лица, обобщава Ся Фанлей.
Това обаче поставя на дневен ред в
китайското общество и съществения проблем за истинността на
публикуваната информация. Поради тази причина китайското
правителство задължава всички потребители на Уейбо в Пекин да се
регистрират със своите личните данни. В противен случай те
могат само да наблюдават, но нямат права да публикуват мнения и
да разпространяват информация. Има и механизъм как да се решават
делата за разпространяване на фалшива информация в интернет.
Върховният съд на Китай издава методически указания до районните
съдилища как да става това. Публикация с невярно съдържание,
видяна над 5 000 пъти или споделена над 500 пъти, е
престъпление, което трябва да се наказва със затвор до 3 години.

Санкциите са още по-строги, ако пусканите от
потребителите слухове "сериозно застрашават социалния ред и
националните интереси", провокират масови безредици, нанасят
щети на международния имидж на Китай или водят до етнически или
религиозни конфликти, гласят указанията за ползване на мрежата.
Според тях Уейбо дава на всеки потребител по 80 точки, които
могат да бъдат намалявани от компанията Сибо всеки път, когато
дадена публикация не съответства на правилата.
Потребителят е принуден да избягва
всякакви нарушения в мрежата в продължение на 2 месеца, ако
точките му спаднат под 60. Акаунтът се закрива при достигането
на нула точки. Юзърите обаче могат и да печелят точки като
разкрият самоличността си.
В началото на 2013 г. китайското
правителство предприема нова кампания, която цели да отстрани
непристойното и порнографско съдържание от интернет. Само за
седмица властите свалят 225 сайта, 4 000 микроблога и 30 000
акаунта, голяма част от които са геймърски. Създателите на над
160 сайта ще бъдат съдени.
През септември тази година китайското
правителство обявява, че планира да създаде малка зона за
свободна търговия в Шанхай, която да разполага с неограничен
интернет достъп. А целта е да бъдат привлечени повече
чуждестранни бизнес партньори, съобщава хонконгският вестник
"Саут Чайна морнинг пост".

/АМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 08:24 на 29.09.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация