site.btaОбразованието, съчетано с човечност и изкуство,е начинът за решаването на проблемите на децата в риск, коментират експерти

BOBSTH 16:00:01 31-03-2016
BH1600BO.001
Велико Търново - образование - училище за изкуство и занаяти

Образованието, съчетано с човечност и изкуство,
е начинът за решаването на проблемите
на децата в риск, коментират експерти


с. Русаля, Великотърновско, 31 март/ Марина Петрова, БТА/
Образованието, съчетано с човечност и изкуство, е начинът за решаването на проблемите на децата в риск, смятат от екипа на Училището по изкуства и занаяти "Димитър Екимов" във Великотърновското село Русаля.
Училището отваря врати през септември 2014 година. В момента там се обучават 18 деца от предучилищна възраст до трети клас, разказа за БТА Анимари Димитрова, мениджър на училището и идеолог на начинанието. Подборът на децата, които са записани в училището, става след разговори с Агенцията за социално подпомагане и дирекциите за закрила на детето в отделните областни центрове, каза Димитрова. Тя уточни, че това са деца от различни етноси, които са на ръба да бъдат "вкарани или изкарани" от дадена институция, или са от семейства, в които положението не е добро и те отново са в рискова ситуация.
Съществен момент от процедурата за постъпването на децата в училището е писменото съгласие на родителите или настойниците, отбеляза мениджърът.
Първоначалната идея била в училището да се обучават
талантливи деца от бедни семейства.
Според Анимари Димитрова първоначалната идея била в училището да се обучават талантливи деца от бедни семейства. Концепцията е, чрез развиване на умения, свързани с изкуство и традиционни занаяти, децата да получат своя шанс в живота. След натрупания опит тя е убедена, че принципите на обучение в училището могат да бъдат приложени към всички деца.
Към тази идея я отвежда професионалният й път, който започва през 1983 година, когато завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". През 1994 година, заедно със свои колеги създава независимата театрална формация "БИС БАРД", която през 2000 година започва реализация на гражданска програма за деца, лишени от родителски грижи. От тогава работата с деца се превръща в приоритет, а събраният опит и знания през тези години водят до идеята за създаването на училището в Русаля.
"Търсехме тихо и спокойно място, в сърцето на природата, но и близо до големи културни, университетски и развити градове", уточни Димитрова. Такова място се оказало именно училището в село Русаля, Великотърновско. Селото е спокойно, жителите му са приветливи, а в близост са градове като Велико Търново, Габрово, Русе, Плевен, Ловеч - исторически центрове, които предоставят възможност за продължаване на висшето образование на младите хора, отбелязаха от ръководството на училището. Екипът намира разбиране от няколко европейски фондации, които осигуряват първоначалното финансиране. Общинската администрация във Велико Търново предоставя теренът на старото училище в Русаля за нуждите на начинанието.
След приключване на ремонтните дейности учебният комплекс разполага с два корпуса - битов и учебен, построена е отделна сграда за кухня, облагороден е и училищният двор, който е оформен като парк, с кътове за спорт и игри, уточни Златко Златков от мениджърския екип.
Следва подбор и одобрение на учителския колектив. В състава му влизат преподаватели, ментори, психолози, лекари, възпитатели. Общо 15 специалисти.
В екипа са привлечени както хора с опит,
така и млади и необременени преподаватели.
"За нас беше важно да привлечем както хора с опит, така и млади и необременени преподаватели, които могат да спечелят доверието на децата", уточнява Златков. Един от първите ментори, които започват работа в училището е Йордан Начев на 24 години. Той е завършил бизнесадминистрация в Метрополитен юнивърсити в Лондон. Когато му предстои да се завърне в България, пред родния си град Варна предпочита село Русаля, където е одобрен за обявената позиция. За децата думата ментор не означава нищо и за тях Данчо е приятел, който играе с тях, докато ги учи на рисуване и на шах, а отборът по шах на училището вече е участник в общинските първенства.
Учебната програма е съгласувана и утвърдена от Министерството на образованието и науката. След всички тези подготвителни дейности, в началото на 2014 година започва подборът и приемът на деца. И точно в този момент екипът на учебното заведение се сблъсква с първото сериозно изпитание. Според психолога Крум Крумов, първите деца, постъпили в училището имали много сериозни дефицити.

Пред екипа стояла задачата да приобщят
децата към нормалните ценности
Децата са проявявали симптоми на дислексия, натраплива невроза, посттварматичен стрес и други психически отклонения. Голяма част от тях са натрупали агресия, която се изразявала във всеки момент от ежедневието им. Пред целия екип стояла задачата децата да бъдат приобщени към нормалните ценности, да развият уважение, доверие, толерантност, отговорност и удоволствие от добре свършената работа. Да се научат на навици и нормално общуване.
"Трябваше да се справим с това, за да имаме нормален учебен процес, да регистрираме развитие в поведението на децата, да поставим началото на тяхната грамотност и едва тогава да се заемем с развитие на талантите и дарбите им", посочи Анимари Димитрова. Според психолога Крум Крумов за две години с внимание, съчетано с педагогически умения и постоянство в общуването, е започнала и промяната в поведението и възприятието на децата. Днес дори и най-буйните от тях имат свои мечти и знаят, че могат да ги постигнат с труд и почтеност, разказва Златко Златков.

Учителите адаптират и всичко хубаво, натрупано
от съвременните педагогически практики
За да бъде ефективен учебният процес и да се навакса изгубеното през първите седем години в обучението, екипът от специалисти започва да прилага тенденциите в съвременната педагогика. Към утвърдената общообразователната програма на министерството, учителите адаптират и всичко хубаво, натрупано от различни практики, като системата на Монтесори, сугестопедията на проф. Лозанов, методиката за лесно усвояване на математиката"джъмп мат" и други иновативни системи.
"Ние се опитваме да създаваме самочувствие и отговорност в децата - резултатът е добър и обнадеждаващ", каза Златко Златков. Той смята, че това е пилотен опит, който би бил приложим не само към децата от маргиналните групи в обществото, но и към общообразователните училища.

Агресията от новините показва, че има много
деца в риск в маргиналните общности, но и в елитните училища
Към тази теза се присъединява и педагогическият консултант Евелина Коцева. Тя помага на учителите с консултации по въвеждане на иновативните практики в обучението на децата от самото създаване на училището. Според нея терминът "деца със специални образователни потребности" е изчерпан от съдържание и служи само за бюрократичните и административни нужди на социалната и образователна система.
Поне в двайсет процента от случаите, в които се назовават деца с този термин става дума за деца в риск, за които не е положена правилната и навременна грижа, смята тя. Детето в риск трябва да се разглежда като дете, което е лишено от възможността да бъде възпитано, отгледано и образовано по начин, който му осигурява добра реализация и достоен живот. Не би трябвало в понятието "дете в риск" да се влага представата за най-бедно дете, от крайните общности, посочи експертът.
Коцева посочи, че има много деца в риск и в големите градове, и в елитните училища. Новините свързани с агресията на децата в гимназии и прогимназии са доказателство, че те са били в риск преди пет години, но тогава никой не е обърнал внимание, а сега вече самите те са риск за обществото, каза специалистът. На базата на натрупания опит екипът на училището ще организира практическа конференция с участието на експерти от всички области, посветена на извеждането на децата в риск.

Необходима е връзка между
практиката и експертизата
От училището са изпратили писмо до Министерството на образованието, в което се посочва, че натрупаната практика в учебното заведение може да бъде пилотен проект в българското образование, разказа Анимари Димитрова. Според нея практическият опит, съчетан с теоретичните знания, административен и законодателен капацитет на експертите от Министерството на образованието могат да дадат реални резултати. Към момента месечната издръжка на училището е в размер на 30 хиляди лева. До края на годината са необходими близо 300 хиляди лева. От училището отправят апел към бизнеса и държавата да помогнат за осигуряването на тези средства, за да продължи реализацията на добрия опит, каза Анимари Димитрова. Тя отбеляза, че всяко дете, независимо от каква общност произхожда, при добро възпитание и образование, ще се превърне в силен и можещ гражданин, който ще е в полза както за обществото, така и за бизнеса. /БХ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:55 на 20.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация