site.btaКап. Светослав Филев: Над три пъти се е увеличил броят на речните круизни кораби в Европа през последните 15 години
BOBSTH 15:52:31 04-07-2018
AM1550BO.008
Русе - круизен туризъм - тенденции
Кап. Светослав Филев: Над три пъти се е увеличил
броят на речните круизни кораби
в Европа през последните 15 години
Русе, 4 юли /Мартин Пенев, БТА/
Повече от 350 круизни кораба плават днес по вътрешните водни пътища на Европа - основно по реките Дунав, Майн, Рейн и Мозел. Преди петнайсетина години техният брой е бил не повече от 100. Това показва, че интересът към речния круизен туризъм непрекъснато се увеличава, каза в интервю за БТА капитан Светослав Филев, изпълнителен директор на единствената българска компания, специализирана в речния круизен туризъм. По думите му това е сериозно предизвикателство за компанията със седалище в Русе.
Филев заяви, че дружеството е едно от основните в Източна Европа, по Долен и Среден Дунав, което работи в областта на речния круизен туризъм. По думите му държави като Унгария, Словакия, Сърбия, Хърватия и Румъния нямат присъствие на този пазар. "Така ние се конкурираме основно с компании от Западна Европа, което никак не е лесно", каза Филев. Той посочи, че към момента компанията е собственик на четири кораба с общ капацитет от 640 легла.
Догодина се очаква флотът на дружеството да се увеличи. В холандска корабостроителница се строи моторният кораб "Адора". Той ще е най-големият и модерен плавателен съд от флота на компанията - с дължина от 135 метра и широчина 11,40 метра. Ще има 95 кабини на три палуби, като част от тях ще са с френски балкони и в тях ще могат да пътуват 190 туристи. Наред с обичайните за този тип кораби - основен ресторант и панорамен бар, е предвиден и кърмови ресторант, в който ще се предлагат алтернативни менюта по избор, а туристите ще могат да наблюдават как се приготвя храната им.
Предстои корабът да бъде пуснат на вода през пролетта на идната година. Той ще плава под български флаг за един от основните партньори на русенската компания - известен германски туроператор, чиито първи пасажери ще се качат от Пасау в началото на април 2019 година.
По думите на Филев инвестицията за новия кораб от почти 33 млн. лева е навременна и много необходима. Причината е, че с всяка изминала година конкуренцията в бранша се засилва. "Не можем да си позволим да изоставаме от съвременните тенденциите и да рискуваме позиции, които сме градили вече 35 години. За първи път ще имаме много различен както в техническо, така и в интериорно отношение кораб", каза кап. Филев.
Най-многобройни са германските туристи,
има също австрийци, швейцарци,
американци, австралийци, канадци
Той обясни, че корабите на компанията работят на пълен капацитет през този сезон. През миналата година с плавателните съдове на дружеството са пътували около 22 000 туристи. Сред чужденците, които ползват услугите на компанията, най-многобройни са германците - над 90 процента. Има също австрийци, швейцарци, не много често пътуват и американци, австралийци, канадци.
Екипажите на корабите са еднородни - българи, владеещи добре германски и английски език. Кухнята на борда е гордост за дружеството и предлага специалитети от българската и интернационална кухня. За да са доволни туристите на борда на корабите се организира целодневна анимационна програма, включваща представяне на българския фолклор, състезания, беседи, скечове, дегустация на български вина и други. "Това се приема много добре от гостите ни", заяви Филев.
Той коментира, че нараства и броят на българските туристи, които пътуват с корабите на компанията. "Преди няколко години решихме да предложим круизи и за българи. Тогава от капацитета на кораба запазихме малка част, която да предлагаме за българи през целия туристически сезон. След първите две години стана ясно, че има немалко желаещи", каза Филев. Така през миналата година предложили пълен чартър на един от корабите само с български туристи, като бил продаден целият круиз.
"През тази година имаме два круиза за българи - в края на октомври и в началото на ноември. Единият е по река Дунав - Пасау-Будапеща-Пасау, а другият е по река Рейн - Германия - Холандия - Белгия. И двата круиза вече са продадени", каза Филев. По думите му дружеството залага на постоянно обновление на флота си и увеличение на капацитетите си при запазване на високото качество на туристическия продукт, който предлага.
Проблемите по река Дунав
Един от проблемите в българо-румънския участък на река Дунав е ниското ниво през летните месеци, което затруднява корабоплаването, а понякога и го спира. Филев коментира, че това води до прекъсване на пътуването, дори и до сторниране на круизи. Тези форсмажорни обстоятелства създават неудовлетвореност у туристите, въпреки че им биват предлагани алтернативни варианти, причиняват и допълнителни финансови разходи на компанията.
"През последните няколко години обаче отговорните за това институции на държавно ниво правят всичко възможно да се сведе до минимум периодът, в който корабоплаването е затруднено", заяви Филев. Той коментира, че като капитан на кораб е изпадал неведнъж в ситуация на ниско ниво и опасни прагове по реката.
"Няма точна рецепта как да се действа. Решенията се взимат в последния момент от конкретните навигационни условия. В нашата професия винаги има риск. Това, на което уча младите си колеги е да предприемат само разумен риск", заяви Филев.
Липсват кадри
Млади специалисти обаче все по-рядко се срещат. За съжаление, напоследък се наблюдава отлив към професиите "капитан", "моряк", дори има недостиг на хора в обслужващия персонал - като камериерки, каза Филев.
Проблемът с кадрите напоследък се задълбочава и смятам, че ще бъде едно от сериозните предизвикателства в бъдеще, коментира той.
"Опитваме се да направим всичко възможно и да задържим нашите квалифицирани специалисти с пакет от най-различни мерки. Основната идея е плавно и постепенно доближаване на доходите до тези в конкурентните компании. Другото, което трябва да направим, е да популяризираме този вид труд, който се полага на корабите ни, сред младите хора", каза Филев.
По думите му гладът за кадри в сферата на речния круизен туризъм се е увеличил и заради нарастващия брой на корабите. Не са малко и българските квалифицирани специалисти, които работят на плавателни съдове под чужд флаг./АМ/
news.modal.header
news.modal.text