site.btaМИА: Гражданите в Република Северна Македония се информират по политически теми най-вече от интернет, като над 90 процента черпят информация от социалните мрежи

МИА: Гражданите в Република Северна Македония се информират по политически теми най-вече от интернет, като над 90 процента черпят информация от социалните мрежи
МИА: Гражданите в Република Северна Македония се информират по политически теми най-вече от интернет, като над 90 процента черпят информация от социалните мрежи

Гражданите на Република Северна Македония най-често се информират по политически теми от интернет - 56 процента, а над 90 процента получават информация от социалните мрежи, като само 28,2 процента се информират от онлайн медиите, сочат резултати от проучването ЕВРОМЕТАР 2023 г., съобщи днес специално за БТА агенция МИА.

На въпроса "как се информирате по политическите теми" най-много, или 56,5 на сто от анкетираните отговарят - от интернет, следвани от 43,5 на сто от телевизията, 12,5 на сто от приятели/семейство и 1,8 на сто от радиото. Около 13,4 на сто от анкетираните отговарят, че не се информират.

Най-много граждани, или 90,3 на сто, използват социалните мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, подкасти) като интернет източник по политически теми, следвани от 28,3 на сто от онлайн медии и едва 13,8 на сто от онлайн платформа на съществуващи радиостанции или телевизии.

Виолета Глигоровска от “Евротинк – Център за европейски стратегии“ уточни, че гражданите са имали възможност да избират повече от един отговор на този въпрос, така че социалните мрежи са първи избор за 81,6 процента от анкетираните, онлайн медии - за 16 на сто, някоя онлайн платформа на съществуващи радиостанции или телевизионни канали са първи избор за 2,3 на сто от анкетираните. Онлайн медиите са вторият избор за 53,1 процента от анкетираните, следвани от социалните мрежи за 41,6 процента от анкетираните. Онлайн платформи на съществуващи радиостанции или телевизионни канали са третият избор за 94,8 процента от анкетираните.

Повечето граждани, или 33,7 на сто, рядко следят външнополитически теми, тоест евроинтеграционните процеси на страната. Около 26,1 на сто следят често тези теми, а 21,4 процента - редовно. 

По отношение на важността на източниците на информация за ЕС и процеса на присъединяване на страната към ЕС анкетираните дават най-висок приоритет на телевизионни/видео материали (47 процента), докато прякото лично участие в публично събитие или дебат е важно за 35 процента, мултимедиен материал с онлайн достъп е приоритетен за 34 процента, а текст или инфографика за 33 процента от анкетираните.

Най-много граждани, 48,2 на сто заявяват, че се информират ежедневно за теми, свързани с ЕС и страната,  30,1 на сто месечно, 18,4 на сто седмично и 3,3 на сто не отговарят.

Проучването ЕВРОМЕТАР 2023 е проведено през септември 2023 г. върху представителна извадка от 1003 респонденти от агенция БРИМА върху многостепенна стратифицирана произволна извадка от населението на възраст 18+, разработена според данните, публикувани от Държавната статистическа служба и въз основа на данни от преброяването през 2021 г.

Проучването на общественото мнение е проведено в рамките на проект „Медиите за ЕС“ – Програма на гражданското общество за участие на медиите в преговорите за членство на Северна Македония в ЕС с финансовата подкрепа на Европейския съюз.

/РА/

news.modal.header

news.modal.text

Към 10:22 на 05.05.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация