site.btaВ Румъния отново е в ход програмата "Таратайка", която подпомага водачите да си купуват нови автомобили, включително електрически

В Румъния отново е в ход програмата "Таратайка", която подпомага водачите да си купуват нови автомобили, включително електрически
В Румъния отново е в ход програмата "Таратайка", която подпомага водачите да си купуват нови автомобили, включително електрически
Снимка: БТА

От днес в Румъния е в ход поредното издание на програмата, която насърчава с финансови стимули водачите да се откажат от старите си автомобили, замърсяващи околната среда. Става дума за така наречената “Рабла” (от рум. rablă – „бракма, трошка, таратайка”) или Програмата за стимулиране на подновяването на националния автомобилен парк. Мecтнитe влacти определят мярката като "3 в 1" -  по-малко вредни емисии, по-малко парникови газове и по-малко катастрофи.

Тя се финансира и ръководи от Министерството на околната среда и водите и горите. Чрез нея румънската държава отпуска ваучери, които могат да бъдат използвани за закупуването на чисто нов автомобил, срещу изваждане от експлоатация на стария. За първи път програмата бе въведена през 2004 година и бе предвидено да функционира до 2009 г, но нейното действие непрекъснато бива удължавано. 

Само до 2010 г. в Румъния са предадени за скрап почти 160 хил. стари автомобила, а с помощта на отпуснатите ваучери, са били закупени поне 63 хиляди нови, от които почти 26 хиляди са били произведени в Румъния (освен „Дачия“, в северната ни съседка се произвеждат и автомобили „Форд“ в Крайова).

От 10:00 ч. тази сутрин физическите лица могат да се запишат в така наречените "Рабла Класик” (Rabla Classic) и “Рабла Плюс” (Rabla Plus), като се свържат с валидираните производители или качат документите за участие в специалното приложение. Първата програма е за автомобили с двигатели с вътрешно горене или хибриди и е с бюджет 300 милиона леи (120 млн. лв.), а втората е за електрически автомобили или мотоциклети и е с бюджет 1 милиард леи (400 млн. лв.).

Премиите за скрап по първата програма са 7000 леи (2 800 лв.) или 10 000 леви (4 000 лв.), ако водачът предаде две стари превозни средства. Ваучерът може да се използва само за закупуване на нов автомобил с емисии от максимум 150 гр въглероден диоксид на километър (150g CO2/km) в режим WLTP (Световната хармонизирана процедура за изпитване на леки превозни средства ). Премиите за скрап по втората програма са 25 500 леи (10 200 лв.) или 13 000 леи (5 200 лв) - за електрически автомобил или електрически мотоциклет. 

“Искаме да финансираме по-малко коли с вътрешно горене, дизел или бензин, и повече електрически автомобили, по-екологични, като се има предвид, че имаме нужда и от чист въздух в големите градове, а не само от нови коли по улиците“, отбеляза министърът на околната среда, водите и горите Мирча Фекет, цитиран от Евронюз Румъния.

“В програмата “Рабла” предпочитам коли, произведени в Румъния, обикновено се дава приоритет на тези с екологични критерии”, коментира на свой ред премиерът Марчел Чолаку.

Данните на администрацията на Фонда за околната среда показват, че в периода 2018-2022 г. 327 556 стари коли са били бракувани чрез програмата “Рабла Класик”. С отпуснатите ваучери са били закупени 266 076 нови коли. Основният бенефициент на “Рабла Класик” е марката Дачия. През 2023 г. например, от общо 30 540 нови автомобила, финансирани чрез “Рабла Класик”, 10 628 са били с марката Дачия. Това е почти 35 процента от общия брой.  На второ и трето място се нареждат Тойота и Рено.

От година на година автомобилният парк в Румъния расте, отбелязва Диджи24. В края на декември са регистрирани над 8 млн. автомобила, с близо 200 хил. повече от 2022 г. От тях 43 процента са нови, а останалите са закупени втора употреба. Има търсене и на електрически автомобили, но румънците все още не вярват на ефективността им. Само една от девет нови коли, регистрирани през 2023 г., е била електрическа.

/СГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 09:52 на 28.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация