site.btaКНА: Сериозните наранявания при пътни инциденти в Кипър са намалели с 43% в периода 2013-2023 г., сочи доклад на ЕС

КНА: Сериозните наранявания при пътни инциденти в Кипър са намалели с 43% в периода 2013-2023 г., сочи доклад на ЕС
КНА: Сериозните наранявания при пътни инциденти в Кипър са намалели с 43% в периода 2013-2023 г., сочи доклад на ЕС
Снимка: КНА

Кипър отчита 43% намаление на тежките наранявания в периода между 2013 г. и 2023 г., предаде за БТА кипърската агенция КНА, позовавайки се на доклада на Европейския индекс за ефективност на пътната безопасност (Road Safety PIN), който представя данни от 27-те страни членки на Европейския съюз, а също от  Швейцария, Израел, Норвегия, Сърбия и Великобритания.

В доклада, публикуван днес, се казва, че напредъкът в намаляването на тежките пътни наранявания в ЕС не е на желаното ниво с оглед на целта, поставена от ЕС, те да бъдат намалени с 50% в периода 2020 – 2030 г.

Докладът отбелязва, че в ЕС всяка година се регистрират приблизително 1 291 000 наранявания на пътя, от които 141 000 са сериозни. Голям процент от сериозните наранявания водят до трайни увреждания и други сериозни проблеми за цял живот. В Кипър през 2024 г. са регистрирани 226 тежки наранявания при пътни инциденти.

Отбелязва се, че поради значителни разлики в дефиницията за сериозно нараняване между страните членки на ЕС и другите страни, участващи в програмата PIN, ЕС създаде болничната дефиниция MAIS3+, която трябва да осигури сравнимост на данните между държавите. В Кипър няма проблем с отчитането на нараняванията на пътя, особено сериозните. От 2017 страната започна системно да регистрира тежките пътни наранявания по категоризацията MAIS3+.

Признавайки мащаба на социалните и икономическите проблеми, причинени от тежките пътнотранспортни произшествия, ЕС си постави за цел те да бъдат намалени с 50% от 2020 до 2030 г., каквато е и целта за смъртните случаи по пътищата. Кипър си е поставил същите цели в своя Национален стратегически план за пътна безопасност в периода 2021 – 2030 г.

Напредъкът в намаляването на тежките наранявания при пътни инциденти в ЕС обаче не отговаря на очакванията. През десетилетието от 2013 г. до 2023 г. имаше само 13% намаление на тежките наранявания, а намалението на смъртните случаи беше 16%. Намалението от 13% е далеч от целта от 50% за десетилетието 2020 – 2030 г., се посочва в доклада. Същевременно Кипър регистрира впечатляващото намаление от 43% на тежките наранявания в периода 2013 –  2023 г. Страната също така регистрира второто най-голямо средно годишно намаление в ЕС след Румъния и най-голямото намаление на леките наранявания през същото десетилетие.

Разпределението на тежките наранявания сред различните категории участници в движението варира в различните страни.

В ЕС средно 35% от тежките наранявания включват пътници в автомобила (24% водачи и 11% пътници), докато делът на велосипедистите е непропорционално висок – 25%, като делът на смъртните случаи с велосипедисти е 10%. Кипър отчита същите проценти като средните за ЕС по отношение на пътниците в автомобилите, но само 4% за велосипедистите.

(Новина, избрана от кипърската агенция КНА за публикуване от БТА съгласно договора за сътрудничество между агенциите)

/ЕЩ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:10 на 02.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация