site.btaМинистърът на транспорта на Северна Македония е изпратил оплакване до ЕС срещу България заради пренасочване на средства за ремонта на жп линията София-Скопие

Министърът на транспорта на Северна Македония е изпратил оплакване до ЕС срещу България заради пренасочване на средства за ремонта на жп линията София-Скопие
Министърът на транспорта на Северна Македония е изпратил оплакване до ЕС срещу България заради пренасочване на средства за ремонта на жп линията София-Скопие
Министърът на транспорта на Северна Македония Александър Николоски. Снимка: Владислав Тентов/БТА (архив)

Министърът на транспорта на Северна Македония Александър Николоски смята, че решението на българското правителство да пренасочи средствата за ремонт на части от жп линията от София до Скопие към изграждането на линия от София до Бургас е политическо послание за ангажираността на България с изграждането на Коридор номер 8, предаде МИА. Той посочи, че е изпратил писма до европейски институции с оплакване срещу България.

"Изпратихме писма до Европейската делегация (в Северна Македония), до Европейската транспортна общност, но и до двете банки - Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, след като вчера българското правителство информира, че няма предвидени средства за жп линията, която трябва да свърже София и Скопие чрез жп Коридор 8", заяви Николоски.

Той подчерта, че има подписани споразумения за кредит за изграждането на Коридор 8 в размер на 350 милиона евро и ако те не се използват, трябва да се плащат обезщетения. "В този случай те не биха се използвали не заради нас, а заради вината на съседната държава", посочи Николоски и допълни, че Северна Македония трябва да защити финансовия си интерес.

"Нашата страна остава силно ангажирана с изграждането на жп Коридор 8. В този момент активно се работи върху втората част, дълга 34 километра и свързваща Беляковце и Крива Паланка", отбеляза Николоски. "Оставаме ангажирани с диалога с България, с намирането на общо, технически приемливо решение, по отношение на тунела, който трябва да свързва двете страни за изграждането на третата секция", добави министърът.

Той подчерта, че Коридор 8 е от изключително значение както за Северна Македония, така и за целия регион и за цяла Европа.

"Има жп линия, но тя е в отчаяно състояние в България и практически не може да се използва и не трябва просто да се изгради тунелът и да се изгради връзката в Гюешево, но много по-важното е да се направи ремонт от Гюешево до София с цел свързване на Скопие и София", отбеляза Николоски.

Той подчерта, че пренасочването на средствата, предвидени за участъците от жп линията между София и Перник и Перник и Радомир, към линията от София до Бургас, изпраща "ясно политическо послание за ангажираността" на България за изграждането на Коридор номер 8.

"Също така цялата пропаганда, която се води през последните седем месеца срещу правителството (на Северна Македония), преди всичко срещу премиера (Християн) Мицкоски и срещу мен, че имаме нещо против България, че не искаме да се обединяваме, че сме някаква ос Атина-Белград и подобни глупости, които бяха част от пропагандата, просто пропадат“, каза Николоски.

Вчера Министерският съвет прие решение, според което отпада реализацията на два железопътни проекта София - Перник и Перник - Радомир, които са част от международния Коридор номер 8.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия през Албания и Северна Македония до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България), част от който (от Куманово до Беляковце) беше пуснат в експлоатация на 17 януари.

/ВН/

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:44 на 14.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация