site.btaЗа последните 16 години скоростните жп линии в Турция са превозили 97 милиона пътници

За последните 16 години скоростните жп линии в Турция са превозили 97 милиона пътници
За последните 16 години скоростните жп линии в Турция са превозили 97 милиона пътници
Снимка: Владимир Шоков/БТА. Снимката е илюстративна.

Навършиха се 16 години от пускането в експлоатация на първата високоскоростна железопътна линия в Турция между столицата Анкара и град Ескишехир на 13 март 2009 година.

“За изминалите 16 години по високоскоростните железопътни трасета на Турция са превозени 97 милиона пътници. Общо 95 милиона километра са изминати през този период. Турция е на шесто място в Европа като оператор на високоскоростни влакове и на осмо място в света”, посочи турският министър на транспорта и инфраструктурата Абдулкадир Уралоглу в писмено изявление, цитирано от ТРТ-Хабер.

След откриването на първата вискокоскоростна железопътна линия последователно се откриват трасетата Анкара – Кония, Анкара – Истанбул, Караман – Истанбул, Караман – Анкара и Истанбул – Ескишехир.

През 2022 година влиза в експлоатация високоскоростното железопътно трасе Анкара – Сивас, а най-новата линия е Сивас – Истанбул, която бе пусната миналата година.

Дневно около 32 хиляди души пътуват с високоскоростните влакове. 

Най-натоварено е трасето Анкара – Истанбул, по което от 2014 г. досега са пътували 36,1 млн. пътници. След него се подреждат Анкара – Ескишехир с 20,9 млн. пътници и Анкара – Кония с 21 млн. пътници.

По линията Истанбул – Анкара се извършват дневно по 14 курса, по седем във всяка от двете посоки.

“С високоскоростните влакове и комбинираните връзки (с влак и автобус) осигуряваме условия за комфортно пътуване и пестене на време за населението от общо 20 области на страната, което  представлява почти половината от населението на Турция”, посочва турският министър на транспорта и инфраструктурата. 

Работи се усилено и по изграждането на високоскоростната железопътна линия между Истанбул (Халкалъ) и Одрин (Капъкуле), граничната гара между Турция и България.

“Линията, която ще бъде изградена със сигнализация и ще бъде електрифицирана, ще е подходяща за скорост от 200 километра и ще има 53 подлеза, 59 надлеза, 16 железопътни моста, 2 тунела, 194 водостока и 3 виадукта. Пътническите влакове между Халкалъ и Капъкуле ще се движат за 1,5 часа вместо за 4 часа, а времетраенето за превоз на товари ще се намали от 6,5 на 2,5 часа", заяви наскоро Уралоглу пред Анадолската агенция.

Предвижда се проектът да бъде завършен до края на тази година, за което са инвестирани 10,5 млрд. турски лири.

Пътуването с високоскоростните влакове в Турция е комфортно и приятно, вагоните са с климатици, снабдени са с аудио и визуална уредба, която подава информация на пътниците, както и с WiFi връзка. Стюардеси и стюарди обслужват пътниците, разнасят сандвичи и напитки, каквато практика има в самолетите, а във вагоните има бюфет и ресторант.

Класите, в които може да се пътува, са икономическа/стандартна и първа класа. На пътниците в първа класа се предлага безплатна закуска.

Влаковете на места развиват скорост до 280 км/ч. и се движат точно по разписание.

Пътуването с влак от Истанбул до Анкара и обратно по дългото 550 км. жп трасе трае 4 часа и е по-икономично в сравнение с пътуването със самолет. Достъпът до железопътните гари на високоскоростните трасета за Анкара, Кония и Сивас, е много добре уреден както в европейската, така и в азиатската част на мегополиса Истанбул в сравнение с този до летищата. По тази причина натовареността на гарите е голяма, а местата за линията Истанбул – Анкара свършват бързо. 

За хората с инвалидност има специално заделен брой билети.

Пенсионерите и учащите ползват 50 процента намаление при пътуването с високоскоростни влакове, а ветераните могат да пътуват с тях безплатно.

/МИД/

news.modal.header

news.modal.text

Към 21:31 на 13.03.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация