site.btaПрезидентът на Хърватия Зоран Миланович е похарчил три пъти по-малко средства за предизборна кампания от съперника си на балотажа
![Президентът на Хърватия Зоран Миланович е похарчил три пъти по-малко средства за предизборна кампания от съперника си на балотажа](/upload/10525738/20250112_205621.jpg?l=1000)
![Президентът на Хърватия Зоран Миланович е похарчил три пъти по-малко средства за предизборна кампания от съперника си на балотажа](/upload/10525738/20250112_205621.jpg?l=1000&original=)
Осемте кандидати за президент на Хърватия са похарчили над 2,1 милиона евро в предизборните си кампании за президентските избори на 29 декември и балотажа на 12 януари, съобщава хърватското издание "Индекс". Преизбраният за президент на Хърватия Зоран Миланович е похарчил три пъти по-малко средства за предизборна кампания от съперника си на балотажа.
Най-много са похарчили за предизборна кампания двамата кандидати, които се класираха на вторият тур на 12 януари - спечелилият тогава втори мандат Зоран Миланович и неговият противник Драган Приморац. Въпреки че Миланович спечели изборите, той е похарчил едва 445 439 евро, което представлява три пъти по-малко от сумата, която Приморац е похарчил - 1 348 769 евро.
Останалите кандидати за президент на Хърватия са похарчили между 20 000 и 146 000 евро.
Според данни на хърватската неправителствена организация "Гонг" кандидатите са похарчили най-много пари за медийна кампания, като на върха отново е Приморац с 421 хиляди евро, което е 86 процента от общите разходи за реклама в медиите на всички кандидати. На второ място е Ивана Кекин с близо 47 хиляди евро, а всички останали кандидати са похарчили под 10 000 евро за такъв тип кампания.
Приморац води по разходи и в кампанията си в социалните мрежи, като там е похарчил близо 134 хиляди евро, а победителят на изборите Миланович е похарчил близо 94 хиляди евро.
Някои от кандидатите на първия кръг на изборите са пропуснали да означат кампанията си в сайтовете на Гугъл и Мета като политически и не са ги включили в официалните си доклади за разходите за предизборна кампания. В това число влиза и кандидатът, класирал се на балотаж - Драган Приморац. От общо 200 публикации в социалните мрежи по време на предизборната кампания, той е означил като политически едва 23. Съответно останалите са били категоризирани в сайтовете като "закон и правителство", "бизнес", "новини, книги и публикации" и дори "здраве" и не фигурират в официалните доклади за разходи от кампанията.
Всички осем кандидати съобщават, че са получили дарения, като Приморац отново е на върха на класацията с 391 826 евро. Пет от тези дарения са надвишавали 10 000 евро.
На 12 януари се проведе вторият кръг от президентските избори в Хърватия, като Зоран Миланович, подкрепен от най-голямата опозиционна Социалдемократическа партия, получи 74,68 процента от гласовете на избирателите, докато неговият опонент Драган Приморац, подкрепен от управляващата Хърватска демократична общност, получи 25,32 на сто.
/ПК/
news.modal.header
news.modal.text