ОБЗОР

site.btaНад 15 млн. евро е струвала предизборната кампания в Румъния до момента; най-много средства инвестира Социалдемократическата партия

Над 15 млн. евро е струвала предизборната кампания в Румъния до момента; най-много средства инвестира Социалдемократическата партия
Над 15 млн. евро е струвала предизборната кампания в Румъния до момента; най-много средства инвестира Социалдемократическата партия
Предизборни плакати за президентските избори в Румъния/Снимка: Мартина Ганчева - БТА

Над 15 милиона евро е струвала до момента предизборната кампания за президентските и парламентарните избори в Румъния, съобщават румънските медии, като се позовават на данни, представени от Постоянния изборен орган. 

Румъния е в "суперизборна" година - европейските и местните избори бяха през юни, а сега, в края на годината, предстоят президентски и парламентарни. Първият тур на вота за президент ще бъде на 24 ноември, а вторият – на 8 декември. На 1 декември, когато Румъния отбелязва националния си празник, ще се произведат парламентарните избори.

14 кандидати за президент

В предизборната кампания за президентските избори, която започна преди две седмици (на 25 октомври), партиите и независимите кандидати са инвестирали вече близо 47 милиона леи или 9,4 млн. евро, показват данните на Постоянния изборен орган. В надпреварата участват общо 14 души - три жени и 11 мъже. Десет от кандидатите са предложени от партии или граждански организации, а четирима са независими кандидати.

Управляващата Социалдемократическа партия е похарчила до момента 37 млн. леи (над 7,4 млн. евро) за кандидатурата на своя лидер и настоящ премиер Марчел Чолаку. Това е два пъти повече отколкото през цялата кампания през 2019 г. за тогавашния кандидат на социалдемократите за президент – Виорика Дънчила, отбелязва румънската секция на Радио Свободна Европа.

От общите разходи на всички партии и независими кандидати за президентските избори 80 процента се падат на кандидата на социалдемократите Марчел Чолаку – 37 млн. леи (над 7,4 млн. евро).

С 4,2 млн. леи (близо 860 000 евро) разходи за кампанията на второ място е кандидатът на Национално-либералната партия Николае Чука, а на трето е кандидатът на националистическия Алианс за обединение на румънците Джодрже Симион с 1,8 млн леи (малко над 376 000 евро) инвестирани в кампанията средства.

След тях се нареждат независимият кандидат Мирча Джоана (доскорошен заместник-генерален секретар на НАТО) с 1,6 млн. леи (ок. 323 000 евро) и кандидатката на опозиционната дясноцентристка партия Съюз за спасение на Румъния Елена Ласкони с 1,2 милиона леи (ок. 243 000 евро) разходи за кампанията.

Това са водещите кандидати в надпреварата за президент, според последните социологически проучвания. С най-големи шансове според анкетите е Марчел Чолаку, а за влизане във втори тур срещу него се конкурират Джордже Симион, Елена Ласкони, Мирча Джоана и Николае Чука.

31 партии и съюзи и 19 организации на националните малцинства участват в парламентарните избори

Тридесет милиона леи, или малко над 6 млн. евро, са инвестирани до момента в предизборната кампания за парламентарните избори, която започна на 1 ноември, сочат данните на Постоянния изборен орган.

По данни на Централната избирателна комисия за 466 места на сенатори и депутати ще се борят кандидати от 31 партии и съюзи и 19 организации на националните малцинства. Най-много кандидати в листите има Социалдемократическата партия - 639, следвана от националистическата партия "SOS Румъния" - 636, Национално-либералната партия - 630 и Алианс за обединение на румънците - 621 кандидати.

По отношение на направените разходи до момента, отново Социалдемократическата партия е на първо място с близо 17 млн. леи (3,4 млн. евро), сочат данните на Постоянния изборен орган.

Национално-либералната партия е на второ място по изразходвани средства в кампанията с пет милиона леи (малко над един милион евро).

Националистическият Алианс за обединение на румънците е похарчил до момента за парламентарните избори почти три милиона леи (602 000 евро), Съюз за спасение на Румъния – малко над 2 милиона леи (401 000 евро), Демократичният съюз на унгарците в Румъния – почти 600 000 леи (ок. 120 000 евро), показват данните.

Средствата за предизборните кампании на партиите идват от бюджетни субсидии, собствени средства от членски внос и други партийни дейности, дарения, принос от кандидати и заеми, посочва Радио Свободна Европа.

В предизборната кампания за парламентарните избори лимитът за собствено участие на кандидатите е 60 брутни минимални заплати за всеки кандидат за поста депутат или сенатор. Това означава, че максималната сума на личния принос на кандидатите може да бъде 198 000 леи (близо 40 000 евро), изчислява неправителствената организация Експерт форум, която следи разходите на партиите за кампанията.

Даренията от физически лица могат да бъдат максимум 600 000 леи (около 120 000 евро).

От информацията на Постоянния изборен орган за направените до момента разходи става ясно, че Социалдемократическата партия, която е най-голямата парламентарна сила, води далеч пред останалите по инвестирани средства в своето политическо бъдеще, отбелязва Свободна Европа.

/ВН/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:15 на 16.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация