site.btaКитайски компании искат да участват в строителството и на други участъци от магистралата Бар - Боляри

BALK 14:51:01 10-02-2022
PK1346BA.012 14:51
Черна гора - Китай - инвестиции

Китайски компании искат да участват
в строителството и на други участъци
от магистралата Бар - Боляри


Подгорица, 10 февруари /Спец. за БТА от Антоанета Пунчева/
Посланикът на Китай в Черна гора Лиу Джин обяви, че китайски компании са готови да строят и други участъци от магистралата Бар-Боляри, която "е символ на приятелството между двете страни".
Според китайския посланик ако държавата иска да забогатее, трябва да строи пътища. Пред Радио и телевизия Черна гора той каза: "Като първа магистрала, разбира се, тя представлява повратен момент, който е от очевидно значение за икономическото и социалното развитие на Черна гора и за укрепване на връзките със страните от региона и Европа". "Китай предостави изгоден заем на Черна гора от други страни, а китайската компания CRBC (China Road and Bridge Corporation) e успяла да организира чартърни полети по време на пандемията, за да транспортира китайски работници и да ги ангажира в непрекъснато строителство", каза посланикът.
Отговаряйки на въпроса защо се удължават сроковете за завършване на участъка Смоковац - Маташево, Лиу Джин каза, че CRBC вече е завършила основния обект на магистралата, но това е комплексен проект, който включва и електроснабдяване, управление, поддръжка.
Според китайският посланик сътрудничеството между Черна гора и Китай е насочено основно към изграждане на инфраструктура, а това не е достатъчно. "Може да се установи сътрудничество в областта на новата енергия, защото е в съответствие със зелената стратегия и на двете страни. Китай има техническо предимство и ние вече си сътрудничихме по проекта за вятърен парк "Можура", който беше успешно завършен и функционира добре", смята Джин.
"Страните от Централна и Източна Европа си сътрудничат с Китай и вярвам, че Черна гора може да изнася повече от своите продукти за Китай", каза още китайският посланик. Той посочи и възможността за сътрудничество в областта на цифровите технологии.
Балканската мрежа за разследваща журналистика (БИРН) идентифицира в края на миналата година 135 проекта на Балканите, които са свързани с Китай и са на стойност над 32 милиарда евро. Малко са тези от тях, които не са довели до публични спорове. Според БИРН въздействието на китайските инвестиции в региона се е почувствало за първи път през 2009 г., когато финансовата криза, ударила света година по-рано, е обхванала и Балканите. В доклада си BIRN пишат: "Гърция отвори вратата си за Китай през пристанището Пирея, докато Сърбия обяви съюза с азиатската държава за "четвъртия стълб" на своята външна политика. Балканските страни имаха нужда от пари, а Китай се нуждаеше от приятелски коридор от Средиземно море до Европа. Това беше началото на едно красиво приятелство. Но то имаше цена."
Китайските проекти са главно в областта на металургията, минното дело, енергетиката и транспорта, а много от тях срещат обвинения в корупция, експлоатация и вреди за околната среда.
Строящата се магистрала от 435 км трябва да свърже столицата на Сърбия Белград с оживеното черногорско пристанище Бар на Адриатическото крайбрежие, да стимулира туризма и търговията.
"Магистралата е една от най-скъпите в света. Финансира се със заем от Китай. Връщането на тези пари създава проблеми.", отбеляза "Евронюз" преди няколко месеца.
Заемът, сключен през 2014 г. с китайската държавна банка, е в размер на милиард долара - много сериозна сума за икономиката на Черна гора.
/ПК/



news.modal.header

news.modal.text

Към 18:15 на 14.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация