site.btaВ КЗП са получени над 27 000 жалби и сигнали за година, сред тях срещу мобилни оператори, банки, фирми за бързи кредити, каза пред БТА председателят ѝ Мария Филипова


През 2024 година в Комисията за защита на потребителите (КЗП) са получени 27 549 жалби и сигнали от граждани. В по-голямата си част те касаят права на потребителите при покупка на определени видове продукти от интернет сайтове, рекламации на стоки, сключени договори с мобилни оператори, оплаквания, свързани с услуги, предоставяни от банки или във връзка с договори за т.нар. "бързи кредити", презентации по домовете или в хотели с цел закупуване на стоки и др. Това каза в интервю за БТА председателят на КЗП Мария Филипова, която беше потърсена по повод днешния Световен ден на правата на потребителите, провъзгласен от Общото събрание на ООН.
"Използвам случая да обърна отново внимание на факта, че потребителите най-добре могат да се защитят сами, като бъдат внимателни и се информират предварително за условията, при които сключват договори с търговците. Да бъдат малко по-подозрителни към обещанията за чудодейни стоки или маркови такива на нереално ниски цени", посочи тя.
Филипова припомни, че на първо място потребителите имат право на информиран избор. Това означава, че преди да закупят стока или ползват услуга, те трябва да разполагат с достатъчно информация, която да им позволи да изберат най-доброто за тях приложение, без да бъдат изненадани впоследствие неприятно от скрити обстоятелства, които е било възможно да се предвидят.
Потребителите имат право и на ползването на безопасни стоки и услуги, за което се грижи КЗП съвместно с другите държавни органи. Имат право на защита срещу прилаганите, спрямо тях, нелоялни търговски практики. През миналата година са забранени 269 различни практики, които са прилагани от традиционни и онлайн търговци в различни пазарни сектори - туристически услуги, хранителни и нехранителни стоки, електронни съобщителни услуги, при продажби от разстояние и извън търговски обекти, посочи тя.
При все по-разпространената търговия от разстояние, потребителите имат право, без да дават обяснения, да върнат закупената стока и да развалят договора в 14-дневен срок. Имат право да предявят рекламация, когато закупят стока или ползват услуга, които не съответстват на договореното с търговеца. Потребителите имат право да изискат безплатен ремонт, замяна на стоката, намаляване на цената или възстановяване на платената сума. Важно е да запазят документа, удостоверяващ покупката или ползването на услугата, обясни още председателят на КЗП.
Следва пълният текст на интервюто:
Колко сигнала са подадени в Комисията за защита на потребителите през миналата година и от какво най-често се оплакват потребителите?
- През 2024 година в КЗП са получени 27 549 жалби и сигнали от граждани. Отделно на Националния телефон на потребителя са постъпили 13 906 обаждания и са извършени 1937 консултации на място, които се отнасят до въпроси, свързани с правата на потребителите, уредени в Закона за защита на потребителите (ЗЗП) или в друг нормативен акт, по който институцията има правомощия и в тези случаи на потребителите са разяснени техните права какви действия следва да предприемат.
В по-голямата си част жалбите и сигналите касаят права на потребителите при покупка на определени видове продукти от интернет сайтове, рекламации на стоки, сключени договори с мобилни оператори, оплаквания, свързани с услуги, предоставяни от банки или във връзка с договори за т.нар. "бързи кредити", презентации по домовете или в хотели с цел закупуване на стоки и др.
По какъв начин Комисията може да защити правата на подалите сигнали?
КЗП защитава правата на потребителите, като следи за спазването на нормативните актове, които уреждат потребителската защита и по които съответно има компетенции. Във връзка с упражняване на правомощията им от служителите на КЗП са извършени 31 120 инспекции на търговци (физически и електронни магазини, туристически обекти и др.).
Използвам случая да обърна отново внимание на факта, че потребителите най-добре могат да се защитят сами, като бъдат внимателни и се информират предварително за условията, при които сключват договори с търговците. Да бъдат малко по-подозрителни към обещанията за чудодейни стоки или маркови такива на нереално ниски цени.
Сред големите битки на Комисията за защита на потребителите бяха подаването на колективни искове заради неправомерни клаузи в договорите за бързи кредити, както и вдигането на таксите от страна на мобилни оператори без съгласието на клиентите им, какво е развитието по тези въпроси?
- През последното тримесечие на 2024 г. КЗП извърши обширен анализ на 357 общи условия и типови договори на небанкови финансови институции. От 21 308 проверени клаузи, 1147 бяха идентифицирани като неравноправни. В резултат на това Комисията изпрати предписания до съответните дружества с изискване за отстраняване на тези клаузи в 14-дневен срок. Около 85 на сто от фирмите се съобразиха с изискванията и коригираха договорите си доброволно. За останалите случаи КЗП заведе 28 колективни иска с цел защита на засегнатите потребители.
КЗП предприе мерки срещу практиката на мобилни оператори да увеличават едностранно месечните такси по действащи договори без съгласието на потребителите. В началото на 2025 г. издадох заповеди за забрана на тези действия, като ги квалифицирах като нелоялни търговски практики.
В последвалите съдебни производства Административен съд София-град първоначално отмени допуснатото предварително изпълнение на забраните, но КЗП обжалва тези решения пред Върховния административен съд. В края на февруари 2025 г. ВАС окончателно потвърди правото на КЗП да наложи спиране на индексирането на цените на месечните такси за един от мобилните оператори, като решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Считано от тази дата, операторът няма право да прилага индексираните цени на месечните такси, които в началото на годината бяха увеличени със суми между 1,00 лв. и 2,00 лв. Намалението ще се отрази в месечните сметки и фактури, издадени след 27 февруари 2025 г. За другия оператор съдебното производство все още е в ход и се очаква окончателно решение.
КЗП продължава да следи за спазването на потребителските права и ще предприеме всички необходими действия за защита на икономическите интереси на гражданите.
Припомнете основните права на потребителите и как те могат да се защитят
- На първо място потребителите имат право на информиран избор. Това означава, че преди да закупят стока или ползват услуга, те трябва да разполагат с достатъчно информация, която да им позволи да изберат най-доброто за тях приложение, без да бъдат изненадани впоследствие неприятно от скрити обстоятелства, които е било възможно да се предвидят.
Потребителите имат право и на ползването на безопасни стоки и услуги, за което се грижи КЗП съвместно с другите държавни органи. С европейските ни партньори по системата SAFETY GATE/GRAS-RAPEX са обменени 8253 уведомления, включващи нотификации и реакции за опасни стоки.
Имат право на защита срещу прилаганите, спрямо тях, нелоялни търговски практики. През миналата година са забранени 269 различни практики, които са прилагани от традиционни и онлайн търговци в различни пазарни сектори - туристически услуги, хранителни и нехранителни стоки, електронни съобщителни услуги, при продажби от разстояние и извън търговски обекти и др.
При все по-разпространената търговия от разстояние, потребителите имат право, без да дават обяснения, да върнат закупената стока и да развалят договора в 14-дневен срок.
Имат право да предявят рекламация, когато закупят стока или ползват услуга, които не съответстват на договореното с търговеца. Потребителите имат право да изискат безплатен ремонт, замяна на стоката, намаляване на цената или възстановяване на платената сума. Важно е да запазят документа, удостоверяващ покупката или ползването на услугата.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text