site.btaИзпълнителната агенция за българите в чужбина организира световната кампания за популяризиране на празника Баба Марта


Изпълнителната агенция за българите в чужбина (ИАБЧ) за поредна година организира световната кампания за популяризиране на празника Баба Марта, като отправи покана към сънародници по света в 12:00 часа местно време на 1 март да публикуват в социалните си мрежи снимки, видеа или колажи с мартеници. Поканата беше публикувана от екипа на ИАБЧ на официалния им сайт.
„Отправяме покана към всички българи по света – където и да се намирате, качете в социалните си мрежи снимки, видеа или колажи на вас самите, вашите деца, домове, украси, рисунки или домашни любимци с мартенички от нашата уникална, хилядолетна традиция с #BabaMarta“, споделиха от Агенцията.
От институцията публикуваха и легендата, свързана със символиката на мартениците. Тя разказва за съпругата на хан Аспарух – Ахинора. Според историята, през VII век, когато Аспарух преминал Дунав и открил нови земи за българите, Ахинора дълго го чакала. В желанието си да изпрати послание до своя любим, тя завързала усукан бял конец на крачето на лястовица и я пуснала да предаде посланието ѝ за здраве и любов.
„Птичката дълго пътувала, а конецът наранил крака ѝ и се обагрил в кръв – така добил червения си цвят. В крайна сметка тя намерила хана и кацнала при него точно на 1 март“, разказаха от Изпълнителната агенция. Оттогава, според поверието, хората носят мартеници за здраве и късмет, като ги свалят на 9 март – деня на Свети четиридесет мъченици, или на 25 март – Благовещение.
„В българските традиции белият цвят е символ на красота, чистота, невинност и радост, а червеният е цветът на жизнеността, здравето и любовта, на победата, на живота и храбростта, на светлината на изгряващото и залязващото слънце“, заявиха още от Агенцията.
/ЙК/
news.modal.header
news.modal.text