site.btaКрасимир Вълчев: Трябва да променим учебните програми, трябва да имаме интердисциплинарни профили, включително по математика и природни науки

Красимир Вълчев: Трябва да променим учебните програми, трябва да имаме интердисциплинарни профили, включително по математика и природни науки
Красимир Вълчев: Трябва да променим учебните програми, трябва да имаме интердисциплинарни профили, включително по математика и природни науки
Снимка : Кореспондент на БТА в Пловдив Таня Благова

Трябва да променим учебните програми и начина на изпитване на ученици.  Трябва да имаме интердисциплинарни профили, включително по математика и природни науки и това е една от промените, които ще предложим в Закона за предучилищно образование - да има хибридни профили, които да дават по широка основа. Това каза в Пловдив по време на форума  „Професионалното образование и обучение и бизнесът - партньори за успех“ в Пловдив. Събитието се провежда днес и утре в Технически университет - София, Филиал Пловдив.

Образователна система подготвя ученици не само за следващите 5 - 10 години, за които имаме информация какви кадри липсват, а подготвя хора за следващите 40 -  50 години. Ние ще имаме нужда от повече хора с технически умения и хора, които да са учили задълбочено математика. Днес индустриите имат нужда от технически кадри,  като техници, заварчици, шлосери, но също така професиите ще се променят, ще имаме все по-голяма автоматизация, посочи министър Вълчев. По думите му днешните деца ще живеят в сферата на ефективно взаимодействие между хора и изкуствен интелект, характерът на професиите ще се промени и всяка една професия ще изисква по-комплексни умения.  „Ние трябва да направим учебните програми и планове с по-широка база от знания и умения, ще имаме нужда от по-задълбочено изучаване на математика и природни науки,  защото математика ще дава най-ценните умения в сферата на изкуствения интелект. Солидната хуманитарна основа също е важна,  традиционните умения ще стават още по-важни и това е парадоксът на модерната ера“, каза образователният министър.  Предвиждат се промени  в  5 - 7 клас и гимназиален етап, като профилите ще бъдат облекчени, защото са ненужно натоварени, според него не е било необходимо да сваля материал от висшето образование  в гимназиалното  и там може да освободи пространство и да  се намали скоростта.    Децата  са претоварени, учат все повече предмети, искаме да имат и нови компетентности, а с претоварването не постигаме нито една цел в достатъчна степен, аргументира се Вълчев. 

„Това, което правим, е подчинено на обществените ни потребности да имаме повече  високодоходни работни места, да съхраним и развием индустриите, да запазим повече млади хора в страната и регионите. Това се случва, когато имаме високодоходни работни места, когато имаме инвестиции. Пловдив е най-индустриалният район и най-добре функционираща система на професионалното образование с най-добро взаимодействие с бизнеса. Пловдив е район а с най-голям потенциал и ние трябва да направим всичко, за да използваме този потенциал  и да променим неблагоприятните фактори, свързани с нагласите за учене на професионално образование. И  неградивната тенденция, която имаме  за учебните програми, амбициозната скорост за учене на математика и природни науки и съответно понижения интерес за учене на тези науки и това е нещо, което трябва да оправим.  От друга страна, имаме положителни фактори последните десетилетия индустриите ни се развиват, добавят стойност,  но все повече страда развитието им от липсата на кадри“ , посочи Красимир Вълчев. 

Предвижда се да се  въведе задължителна матура по математика, но това не може да стане скоро. Дотогава ще бъде  насърчавано полагането на матура по математика с прием във висшето образование, като  една част от приема в икономика ще има условие да е с оценка от матура по математика. Още тази академична година планиране този процент да е около 15, каза  мистър Вълчев.  И този процент ще се увеличава през следващите години.  

На  форума бе предложено назначаване на кариерни консултанти в големите училища. Министър Вълчев сподели,  че и в момента държавата дава около 3 милиона, като делегирана дейност за поддържането на мрежа от  120 - 130 кариерни консултанти, което не е много за 28 области. Това не е достатъчно,  трябва бизнесът да влезе в тази дейност, трябва и учители да минат допълнително обучение и да осъществяват ролята на кариерни консултанти.  Обсъждаме също  да  се променят и допълнят разпоредбите, свързани с родителските срещи, като училищата да превеждат повече тематични родителски срещи, включително и по темата кариерно консултиране, защото 5-7 клас все още родителит ориентират децата, тоест много по-важен е разговорът за кариерното ориентиране с родителите. 

Взаимодействието между бизнеса и образователната система ще повиши интереса на децата за ранно кариерно ориентиране, каза Пламен Панчев, президент на „Тракия икономическа зона“.  Бизнесът вече навлезе и активно участва в този процес. По думите му важно е да подобрим взаимодействието, за да може да има по-добър резултат. Ние вече виждаме първите резултати и затова сме много удовлетворени от днешния диалог, каза  Панчев. „Да върнем доверието, че България има успешна бизнес среда. Сега трябва да убедим собственото  си общество, че имат добра реализация в България, каза още  Пламен Панчев. И добави, че е сериозен оптимист, след като е видял каква сериозна подкрепа има бизнесът от нашата образователна  система.

Министър Вълчев допълни, че всички неща трябва да се правят едновременно - допълващи се информационни кампании, кариерно ориентиране, водене на ученици в предприятията, СТЕМ центровете трябва да бъдат още по-добре оборудвани, разговорите с родителите, да има повече прием в професионалните гимназии, повече стипендии в професионалните гимназии, повече практики, като всичко това трябва едновременно да се случва.  И също така да се говори, че имаме модерни индустрии с високодоходни работни места. 

Пловдив е изключителен град  и съчетание на няколко важни неща като индустрия, образование и културни събития, които  правят града привлекателен и предпочитана дестинация за много ученици и студенти, но и за много хора, които търсят своята реализация в града, каза при откриването на форума кметът на Пловдив Костадин Димитров. В Пловдив дуалното образование е приоритет, имаме амбицията за изграждането на три нови училища, включително и математическата гимназия. Освен това имаме над 46 СТЕМ центъра, въведени и работещи в Пловдив, което е пример за това как модерното иновативното образование трябва да навлиза в училищата, добави Димитров.  

Пловдивска област е регион, който се развива изключително бързо в икономическо отношение,  в цялата област има около 2,6 милиарда евро чуждестранни инвестиции. Това означава нови технологии и индустрии и нови специалности, каза в приветствието си областният управител на Пловдив проф. Христина Янчева. В тази връзка преди дни в Областна администрация е проведена Областна комисия,  на която  е разпределен приемът за цялата област. Тенденцията тази година е увеличаване на броя на професионалните паралелки. От всички  215 паралелки около 60 % (или 143 паралелки) са насочени в професионалното образование. За първи път има увеличение и в областта има дуалните паралелки и те вече са 19. Това означава, че Пловдив приема приоритетите на Министерството на образованието,  да се развива повече професионалното образование, и то професии, които ще се търсят в следващите няколко години, каза проф. Христина Янчева. В тази връзка имаме 11 нови професии, като монтажник на ВиК инсталации, строителни монтьори  и такива професии, които са на бъдещето - пребазиране на изкуствен интелект, икономическа информатика, биотехнология.  Направено е  проучване, което показва, че работодателите в Област Пловдив се нуждаят от 40 вида професии. "За мен професионалното образование трябва да работи в синхрон с работодателите,  с местната власт и, разбира се, с учениците и родителите,  а родителите са тези, които ще направят информирана ориентация на своите деца. Трябва все по-често да говорим за професионалното образование и въвеждане на повече математика в средното образование, за да може специалистите, които излизат, да бъдат адаптирани към работната среда и новите технологии", каза областният управител.  Обществото ни е в процес на трансформация, дигитализация и иновации и ние трябва да подготвим нашите деца за тези новости,  които предстоят, ако искаме да имаме икономика, която да е бързо развиваща се, посочи професор Янчева.

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 22:06 на 01.04.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация