site.btaВаска Емануилова винаги е била готова да учи и да обогатява своето творчество, каза пред БТА Аделина Филева

Васка Емануилова винаги е била готова да учи и да обогатява своето творчество, каза пред БТА Аделина Филева
Васка Емануилова винаги е била готова да учи и да обогатява своето творчество, каза пред БТА Аделина Филева
Директорът на СГХГ Аделина Филева. Снимка: Цветомир Петров/БТА

Васка Емануилова винаги е била готова да учи, да приема нови уроци и да обогатява своето творчество. Това каза пред БТА директорът на Софийската градска художествена галерия (СГХГ) Аделина Филева по повод изложбата „Васка Емануилова и Париж“ в галерия "Васка Емануилова" в София.

Изложбата „Васка Емануилова и Париж“ предлага една много интересна гледна точка и разказ за началото на нейния творчески път. Според Аделина Филева едно от нещата, които посетителите ще усетят в изложбата, е свободата на тази наша бележита българска скулпторка.

„Нейният талант и смелост ѝ позволяват да създаде както портрети, така и други произведения, някои от които след 1944 година потъват в забрава – една част от тях са еротични и не са били приемани в онзи период. Те започват да се излагат едва през 90-те години в различни изложбени пространства“, разказва още Филева. 

БИЛЕТ ЗА ПАРИЖ

Публиката в този визуален разказ ще се срещне с едно събитие от 1937 година. Това е Балът на журналистите, който е с благотворителна цел. Тегли се томбола и в едно от билетчетата е написано, че този, който го изтегли, ще получи портрет, изработен от младата скулпторка Васка Емануилова. Билетчето го изтегля мадам Белен, която е съпруга на френския посланик в София тогава. Васка изработва този хубав портрет, разказва директорът на СГХГ.

Тя уточнява, че работата е запазена и е собственост на художествената галерия в Плевен, а в момента е изложена в експозицията „Васка Емануилова и Париж“ и може да бъде видяна. „Контактът с френския посланик и неговата съпруга подпомага след това Васка да замине за Париж, тъй като те я подкрепят и тя получава стипендия. През 1939 година заминава за Париж“, разказва Аделина Филева.

ВДЪХНОВЕНИЕ ОТ ГОЛЕМИТЕ МАЙСТОРИ

Директорът на СГХГ посочва, че във втората част на изложбата посетителите ще видят срещата ѝ с града на изкуствата. „За Васка това е възможно най-доброто преживяване, защото там тя не просто изучава изкуството, но и архитектурата, естетиката, както и различни художници. Разбира се, най-близки до сърцето ѝ са не само френските, но и други европейски скулптори. Голямо влияние ѝ оказват Роден, Бурдел и други френски автори, чиито музеи тя обикаля. В този период тя създава свои рисунки от впечатленията си – всичко, което е провокирало нейното въображение. Разбира се, това са предимно рисунки на човешки фигури“, разказва Филева.

Тя отбелязва, че много от нейните произведения са свързани с голото човешко тяло, особено с женската фигура. Когато се връща в България, тя създава серия малки пластики. „В третата част на изложбата сме представили тези рисунки и малките пластики, които тя създава в този период. В изложбата участва един млад художник - Ралица Георгиева, която за нас направи инсталация, за да може да бъдат разгледани всички творби от скицниците на Васка Емануилова. В нея са поместени различни материали, свързани с Васка и този период, както и книги, които тя е донесла оттам, за да продължи да се обучава. Тя е била много любознателна и постоянно се е интересувала как да интегрира всички нови неща, които ѝ допадат, в своето творчество“, казва още Аделина Филева.

Според нея изложбата предлага тази разходка, за да се види колко са важни контактите в живота. „Когато човек истински се интересува от изкуство, той може да намери своите уроци навсякъде, както Васка го е правила винаги – и то много добре“, подчертава тя.

120 ГОДИНИ ВАСКА ЕМАНУИЛОВА

Аделина Филева припомни, че тази година се навършват 120 години от рождението на Васка Емануилова. „Екипът на галерията, заедно с мен и Галя Димитрова и Рене Георгиева подготвихме една, както я наричаме, юбилейна програма с различни изложби. Две музейни, които са свързани с живота и творчеството на Васка, в началото и в края на годината, отделно изложби със съвременно изкуство и, разбира се, свързани със скулптурата, защото все пак Васка Емануилова е скулптор, а галерията е скулптурна – една от малкото такива в София“, отбеляза директорът на Софийската градска художествена галерия.

Аделина Филева уточни, че в рамките на изложбата до 20 април са предвидени кураторски турове, както и събития за деца и възрастни. 

Както БТА писа, „Васка Емануилова и Париж“ е първата изложба от музейната програма на галерия „Васка Емануилова“, която отбелязва 120 години от рождението на авторката. Експозицията включва три основни части: „Историята на една творба“, която разказва за създаването на портрета на мадам Белен, „В града на изкуството“ представя дневниците с рисунки, правени в Париж, „Уроците на Париж“, в която се обобщава въздействието, което оказва престоят във френската столица, музеи, галерии и творци върху цялостното творчество на скулпторката.

/ВБ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:55 на 26.02.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация