site.btaГенералният директор на БТА Кирил Вълчев: Искам Българската телеграфна агенция да стане символ на София


С проекта си „Светът на новините“ Българската телеграфна агенция (БТА) ще се превърне в модерното лице на България пред света, каза генералният директор на БТА Кирил Вълчев в първия епизод на подкаста "БТА Паралели".
Подкастът тръгва днес, в навечерието на 127-та годишнина на БТА, чийто първи бюлетин – написан на ръка от първия директор на Агенцията Оскар Искандер - излиза на 16 февруари 1898 г. Всеки петък БТА ще излъчва епизод на подкаста, за да представи историята и личностите на БТА.
В разговора с Кирил Вълчев стана дума за най-важните моменти от историята на БТА, за бъдещето на Агенцията, за платената и безплатната информация, за независимата журналистика и предизвикателствата, пред които са изправени медиите днес.
Като най-важна характеристика на БТА той открои истината - истинските новини против фалшивите. Втората е свобода - свободен достъп до тези новини, „тъй като лъжата е абсолютно свободна навсякъде в пространството и е глупаво да й противодействаш с плащане и пароли, за да я чуеш“. Третото е общност, „защото БТА е може би от малкото свързващи звена с българите по света, които със сигурност са поне два милиона души“. Четвърто - знание, „което е основната ни задача – да събираме знания за днешния ден“. „Ние сме като училище с разликата, че там научаваш опита на хората от миналото и как да го прилагаш сега, а ние казваме какъв е урокът на днешния ден, който после се превръща в история, и затова трябва памет“, каза Вълчев. Именно памет е петото най-важно определение за БТА.
На въпроса за кого работи Агенцията Вълчев отговори, че тя служи изключително и само в полза на обществото, предоставяйки свободен достъп до информация с назован източник и точни факти. „Тази информация е от съществено значение за медиите, тъй като им дава възможност да разберат кое е най-важното от деня и на база на това да подготвят своите коментари и анализи. От друга страна, с посочването на ясни източници, БТА защитава правото на хората да знаят кой им говори и осигурява информационно пространство, в което не се спекулира с широко наложената анонимност на скритото позоваване“, посочи той.
Директорът на БТА бе категоричен, че времената на подбора под лупа какво да се знае и кой да го знае отдавна са приключили и няма да допусне това да се повтори, защото е практика за общества, които са несвободни.
Кирил Вълчев каза, че БТА е лице на България в много значения. За да го докаже, той предприема редица нововъведения, с които тя да се открои и развие: уникалният шрифт ЛИК, който става запазена марка на агенцията, оборудването на нов интерактивен нюзрум, който отваря врати на рождения ден на БТА на 16 февруари, дигитализация на всички видове нейни архиви и увеличаване на кореспондентската мрежа и броя пресклубове както в България, така и в чужбина.
„Посветих много време на това да прочета това, което е останало преди нас, за да може следващият ден да бъде ученик на предходния“, посочи генералният директор на БТА.
Обновяването на инфраструктурата и уреждането на авторските права за съдържанието, което се използва, са първите неща, с които той се заема при встъпването си в първия мандат начело на Агенцията през януари 2021 година. Пълната трансформация на нейния облик не спира и е основен приоритет в неговата програма, което продължава с проект „Светът на новините“, със следващи стъпки за постигане на енергийна ефективност с въвеждането на фотоволтаична система за собствено производство на електроенергия. Средства са предвидени и за мащабно облагородяване на обширното пространството пред сградата на БТА.
„Като дойдох тук, задният ни двор изглеждаше отвратително като повечето задни дворове. Реших първо да оправим него и да преместим колите си там, а после предният. Защото най-хубавите места са тези, пред които няма паркирани коли“, спомня си Вълчев.
"Изчистихме опушената фасада, която не беше пипана от 60-те години на миналия век, сложихме хубаво осветление, което ще свети в различни цветове, дори в тези на знамената на държави, които имат национален празник. А в двора, след като бъде почистен напълно, моята идея е да имаме символи на света и да заприлича на музей на открито. Студенти от различни университети в София предложиха това да стане с холограми и това смятаме да направим", разказа генералният директор на БТА.
Целият разговор с Кирил Вълчев можете да гледате в Ютуб и да слушате в SoundCloud
/ТНП/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text