site.btaПървата отсечка от жп линията към България Куманово-Беляковце, част от Коридор 8, официално бе пусната в експлоатация

Първата отсечка от източната част на трансевропейския Коридор 8 на територията на Северна Македония Куманово-Беляковце бе пусната в експлоатация днес. Премиерът Християн Мицкоски, четирима министри, посланици на страни от ЕС, директорите на железниците и железопътна инфраструктура, представители на различни институции в Северна Македония и медии пропътуваха с влак първата част от трасето, което в завършен вид трябва да свърже Северна Македония и България. 

Ръководителят на делегацията на ЕС в Северна Македония Михалис Рокас определи откритата днес първа, от общо три отсечки по жп линията към България, като важна част от паневропейски коридори и „проекти, които са символ на общата ни визия и носят огромни придобивки за гражданите и бизнеса и в Северна Македония, и в региона, но и в Европа”.

„Тези почти 31 км са част от Коридор 8, който свързва двете столици Скопие и София, а по-нататък и с пристанищата в Адриатическо и Черно Море, като по този начин регионът се свързва с Европа; на практика той свързва сегашните с бъдещите държави от ЕС. Това е първа част от жп линията към България, изграждането на втория участък до Крива паланка се осъществява и с грант от инвестиционната рамка за Западните Балкани на ЕС, очакваме, че скоро ще започне изграждането на третата част – до границата с България. Попълването на тези „празнини” в Коридор 8, заедно с онези по посока Албания, е от огромна важност, защото свързването улеснява търговията, привлича инвестиции, отваря работни места, увеличава конкуренцията и допринася за сигурността. В същото време свързаността е пътят към икономически просперитет, което е и крайната цел на икономическо-инвестиционния план на ЕС за региона. Европейският съюз е инвестирал над 500 млн. евро в Северна Македония, давайки приоритет на свързаността. ЕС стои до вас в завършването на тези важни инфраструктурни проекти, но също така и в осъществяването на останалите реформи (в страната)”, заяви Рокас при официалното откриване на жп отсечката, което се състоя в Беляковце.  

Работата по жп отсечката Куманово-Беляковце представлява рехабилитация по европейски стандарти на съществуващата линия с дължина 30,8 километра и по нея са построени 3 нови жп гари и 6 спирки. Линията включва 5 моста, 1 тунел, водостоци с различен диаметър, защита на склонове, отводнителни канали, звукови бариери, подпорни стени, а проектната скорост за движение на влаковете по нея е 100 км/ч., уточни директорът на Железници на Република Северна Македония Синиша Ивановски.  

Според вицепремиера Александър Николоски източната част на Северна Македония е „от регионите в държавата, които трябва да бъдат развивани и който заслужава по-голям икономически напредък”. Той изрази задоволство, че рехабилитацията на отсечката е завършена навреме, което „е стимул да се продължи с втората и за изпълнението на третата фаза, за която има нужда от съвместни усилия със съседна България”. 

„И както често казвам, тук става дума за свързване, а не за несвързване със София, защото значението на тази железница е пълно изграждане на Коридор 8”, заяви Николоски, който още в началото на мандата си като министър на транспорта определи третата част на жп линията – от Крива паланка до границата с България за проблемна.

Повече от 78 млн. евро, част от които осигурени от ЕС и Европейската банка за възстановяване и развитие, е стойността на тази първа част от жп линията, посочи премиерът Християн Мицкоски, припомняйки, че последният влак по тази линия е минал през 1996 година. 

„Коридор 8 е важен стратегически проект, заедно с Коридор 10, които са главен приоритет на правителството (на Северна Македония). Убеден съм, че в срока, записан в договора, ще бъде завършена втората част на жп линията, а съвсем скоро, ще приключи тръжната процедура за третия участък (Крива паланка-границата с България), което ще ни направи напълно свързани с източната ни съседка. И с това ние на практика ще бъдем част от един много важен коридор не само за Европейския съюз, но и за НАТО, а това е коридорът, който свързва България, (Северна) Македония, Албания и след това Италия”, посочи Мицкоски.

В съобщение от опозиционната СДСМ изразиха гордост от това, че жп линията Куманово-Беляковце е пусната в експлоатация, уточнявайки, че 90 процента от строителството й е било завършено по време на правителството на СДСМ.  

„Железницата, наречена „Надежда“, беше в застой от 28 години и нямаше никакъв напредък във фазата на строителство. Благодарение на ангажимента на правителството на СДСМ строителството започна през октомври 2022 г. Този значим инфраструктурен проект отваря нови европейски маршрути за железопътен транспорт, подобрява регионалната свързаност на (Северна) Македония с пристанищата Бургас и Варна в България и Дуръс в Албания, което е от изключително значение за македонската икономика”, уточняват в съобщението си от СДСМ.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този  паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България), част от който (от Куманово до Беляковце) беше пуснат в експлоатация днес.

Официалният старт на строителните работи по железопътната част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г., край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.

/СГ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 00:48 на 18.01.2025 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация