site.btaСлав Недев показва изложбата „Градската среда – нова магика“ в галерия „Българи“
Галерия „Българи“ представя изложба на Слав Недев. Експозицията „Градската среда – нова магика“ ще бъде открита на 14 януари, съобщават организаторите.
„Градските пейзажи, които са завладели в последните години художника Слав Недев, ми напомнят, че изкуството освен страст е и дисциплина. Възглед, който докрая прокара в творчеството си и на скоро отишлия си, откроил се с яркия си и неподражаем стил, Димитър Буюклийски – Мичи. Изложените в Галерия „Българи“ картини на Слав Недев включват циклите „Пост-урбанистична визия“ и „Отношения“, и творби като „Музей“, „Четяща“, „Левитация“, „На ръба“, „Скок“, „Син град“, „Вятърът вееше“ и др., правени между 2007–2024 г.“, казва изкуствоведът Аксиния Джурова.
Тя отбелязва, че си спомня ранните платна на художника, които, по думите й, поразявали с полупразните обезлюдени пространства и неопределени екстериори. „В тях ако се появеше човешка фигура тя бе деперсонализирана, представена като силует, а природата или липсваше, или ако бе включена в композициите бе култивирана и в дисонанс с хладните, замръзнали архитектурни обекти. На лаконичните композиции съответстваше и прецизен колорит, отговарящ на определената меланхоличност в картините му изискващи съзерцателност и размисъл“, разказва Джурова.
Тя добавя, че още нещо много характерно за Слав Недев и развито в следващите години бе алиенацията, която при налагащата се тишина в картините му естествено поставяше въпроса за търсенето на спокойствие извън хаоса на реалността. Именно тази специфична за живописта му среда ми напомни изкуството на италианския функционализъм и рационализъм между двете световни войни и по-специално на групата архитекти от 30-те години, привърженици на функционалната архитектура извън маниерния декоративизъм на късния сецесион с неговия най-ярък представител Анджело Мадзони (авторът на гарата в Сиена).
„Бих вписала самотната у нас, но актуална и модерна за Европа урбанистична живопис на Слав Недев в налагащата се в началото на ХХI в. тенденция в изкуството, представена също и от полската художничка Мая Кеснер. Изкуството на Слав Недев обаче се вписва в нея преди всичко чрез отношението към отказа му от реалната архитектурна среда, т. е. от нейния мимезис и от опита в унисон с дигиталните иновации да се вникне преди всичко във вътрешния ѝ образ и дух. Не случайно сградите в картините му от последните години като че ли са опразнени от живи обекти, поради тяхното имперсонално, силуетно представяне. В този смисъл пространствата изглеждат необитаеми, действителността в тях иреална, времето спряло, очаквайки появата на загубения в него човек и хуманност“, казва изкусвоведът.
Аксиния Джурова описва изложбата като странна, но завладяваща, симптоматична за човешката трансформация. „Изложба, говореща освен с изящния и рафиниран живописен език, с елементи на неокласика, но и с посланията, които стоят зад нея. Изложба зад привидната тишина и спокойствие, на която е скрит заряд на тревожност и провокативност. Всъщност навременната и оригинална живопис на Слав Недев е своеобразен размисъл върху новата магика на променящата се градска среда и нейните обитатели“, отбелязва още тя.
Слав Недев е роден в София през 1967 г. От 1989 г. работи като художник на свободна практика. Член е на Съюза на българските художници. Негови произведения са показвани в България, Германия, Китай, Италия и Дания.
/ВСР
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text