site.btaМилиони нидерландци не могат да управляват сами банковите си операции, според проучване


Възрастните нидерландци все повече се нуждаят от помощ, за да уредят банковите си дела. Когато става въпрос за интернет банкиране, милиони жители на Нидерландия се удрят в стена, сочи доклад на платформата "Социални консултации за плащанията" (Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer), цитиран от телевизия Ен О Ес.
Платформата включва банки и регулаторния орган - Централната банка, но също така и представители на магазини, интернет магазини и различни потребителски клубове. Те проучват степента, в която хората могат самостоятелно да извършват банковите си операции. Резултатите не са положителни, твърди Ен О Ес.
За почти всички изследвани услуги броят на хората, които могат да ги използват самостоятелно, е намалял през последните четири години. Това включва онлайн банкиране, плащане в онлайн магазини или откриване на собствени сметки.
И това, въпреки че банковият сектор твърди, че се опитва да увеличи независимостта на хората. Миналата година нидерландските банки създадоха цяла програма за тази цел, включваща онлайн уроци, сътрудничество с организацията "Телефонна линия за дигитална помощ" и безплатни семинари в библиотеки и обществени центрове.
Но всичко това все още не е довело до подобрения. Нидерландската банкова асоциация твърди, че това вероятно се дължи на факта, че програмата не е стартирала до 2024 г. В резултат на това ефектът все още не е напълно видим в цифрите, смятат от Асоциацията.
"Виждаме голяма група хора, които се борят да бъдат в крак с все по-дигиталния свят", признава председателят на Нидерландската банкова асоциация Меди ван дер Лаан. Това според нея е въпрос на дълъг път. "През следващите години банките ще продължат да полагат усилия, за да гарантират, че всеки може да управлява банковите си операции, при необходимост и с помощта на банката".
За някои услуги броят на хората, които се нуждаят от помощ, наброява милиони. Например с плащането в онлайн магазин близо 2,4 милиона нидерландци (при население 18 038 726 по данни на официалната статистика от октомври 2024 г.) не могат да се справят сами. Плащанията с ПИН код във физически магазин са пречка за 878 000 души.
Услугите, с които най-много хора се затрудняват сами, са откриването на банкова сметка (2,7 млн. души не могат да се справят сами), активирането на банкова карта (3,1 млн. души) и прехвърлянето на пари (3,2 млн. души).
Някои нямат интернет (около 200 000 души) или са слепи, слабовиждащи или хора с увреден слух. Хората, които не владеят толкова добре цифровите технологии или са с леки умствени затруднения, също сравнително често имат проблеми с банкирането си.
Но безспорно най-голямата целева група са близо 3,7 милиона души на възраст над 65 години в Нидерландия. В тази група влизат и много хора, които се нуждаят от помощта на партньор, дете или някой друг.
Обръщането към банката за помощ също често не е успешно. Почти една четвърт от пълнолетните нидерландци не могат самостоятелно да се свържат с банката, ако имат въпроси за плащанията или банковата си сметка.
Измамниците се възползват от цифровите слабости на банковите клиенти, като се представят например за банкови служители.
/СС/
news.modal.header
news.modal.text