site.btaСЕМ ще работи по проект за препоръчително екранно време за деца и насоки за ползване на медийно и онлайн съдържание


Съветът за електронни медии прие проект на насоки за препоръчително екранно време за деца и насоки за ползване на медийно и онлайн съдържание. Решението бе взето с 4 гласа „за“ и 0 „против“ на днешното заседание на членовете на съвета.
„СЕМ сформира работна група за изработване на насоки и препоръки за препоръчително екранно време на деца и насоки за използването на медийно и онлайн съдържание“, каза Симона Велева. Тя отбеляза, че работната група е провела пет срещи, като активно участие в нея са взели представители на БНР, БНТ, АБРО, Държавната агенция за закрила на детето, МОН, МК, представители на ФЖМК, СУ и други. От страна на СЕМ в работната група участват Симона Велева и Пролет Велкова.
„В рамките на работната група бяха изразени изключително много и широки мнения, като беше застъпено разбирането, че би било изключително полезно, ако СЕМ се ангажира с темата, свързана с екраните и екранното време за децата. Въз основа на интензивните дискусии и професионалния дебат се подготви този ресурс - препоръчително екранно време за деца и използване на медийно и онлайн съдържание“, каза Велева.
В него СЕМ, стъпвайки на правната рамка, най-добрите практики и на научни данни, излиза с едни конкретни насоки, свързани с това какво е екранно време, какви са рисковете, свързани с прекомерната употреба на екранни устройства. Фокусът е върху препоръчителния достъп до екранни устройства, препоръчителното екранно време. Така например за бебета не е препоръчително да се дават екрани. За малки деца би било препоръчително да се дава до един час на ден, а за по-големи деца - до два часа, като това е извън учебната дейност и другите образователни занимания. Има някои насоки и за тийнейджъри, както и препоръки какво да бъде отстоянието спрямо телефони, спрямо телевизори и по отношение на съдържанието, обясни Симона Велева.
По думите й насоките са изцяло препоръчителни, по-скоро са полезни. Те имат за задача да подпомагат родителите и полагащите грижи за децата да се ориентират по-добре в медийната среда.
„Тези насоки целят, подпомагайки родителите, да помогнат на самите деца от най-ранна детска възраст да навлязат в темата за медийната грамотност, за да се ориентират по-добре в информационния поток, защото с първия досег с устройствата започва да се формира техният вкус по отношение на съдържанието, което потребяват“, допълни тя.
Пролет Велкова припомни, че темата се повдига не за първи път и в момента има голяма ценност. Оттук нататък следва да заживее в резултат на кампания, която предстои, но все още е в „идеен момент“. Кампанията цели да стигне до родители, учители, хора, които работят с деца. Смятам, че това, което ще предприемам и ще гласуваме, ще бъде от полза, каза тя.
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text