site.btaМъжете над 50 г. всяка година да изследват простатно-специфичния си антиген, призоваха лекари
Мъжете над 50 г. всяка година да изследват простатно-специфичния си антиген, призоваха лекари при обявяване на началото на информационна кампания за профилактика на рака на простатата „Твоето здраве е твоя отговорност“. Кампанията се организира с подкрепата на Българското онкологично научно дружество и Българското урологично дружество.
В някои случаи в най-ранните стадии ракът на простатата не навлиза в т.нар. инвазивен рак и може само да бъде наблюдаван и отлично лекуван, каза за БТА проф. Асен Дудов, председател на Българското онкологично научно дружество. По думите му, пациентите, започнали лечението си навреме, имат много добро качество на живот. Проф. Дудов призова мъжете над 50-годишна възраст веднъж годишно всяка година да дадат венозна кръв за изследване на маркера простатно-специфичен антиген. Мъжете, които имат баща, син, брат, засегнати от болестта, трябва да изследват маркера си след навършване на 45-годишна възраст, допълни той.
Симптомите на рак на простатата много се припокриват със симптомите на доброкачественото разрастване на простатата, което при мъжете в определена възраст се развива, обясни лекарят. По думите му, нощното ставане за често уриниране е един от симптомите за проблем в простатата, на което мъжете трябва да обърнат внимание и да направят изследването си. Здравната каса заплаща изследването на маркера, посочи още той.
Обществената информираност е ключов момент в борбата с раковите заболявания, каза проф. Маринчо Георгиев, председател на Българското урологично дружество. По думите му, в България, както и в другите европейски държави, ракът на простатата е най-често срещаният рак сред мъжете над 60-годишна възраст. Най-силно действащият рисков фактор за поява на болестта е възрастта, добави той. След 25 г. ще има три милиона европейци, болни от рак на простатата, но има тенденция за спад в броя на починалите от рак на простатата. По думите на лекаря, това се дължи на ранната диагностика и на навременното лечение.
Допитване сред 50 компании, направено през октомври т.г., показва, че 60% от тях имат активни политики за превенция, посочиха от дружествата. В 40% от компаниите се използват вътрешни информационни канали за промоция на здравето, без да правят конкретни събития, свързани с мъжкото или женското здраве. Над 70% от фирмите организират специфични дейности, насочени към мъжкото здраве, но само една трета от мъжете, работещи в тях се възползват от тази профилактика. Основните причини, които бизнесът посочва за липса на такива кампании, са липса на време и ресурси, недостатъчна информираност и слаб интерес от страна на служителите.
Мото клубове, подкрепящи кампанията, ще направят шествие в центъра на София, издигайки знамето на започващата инициатива.
/АБ/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text