site.btaНиколоски: По сегашния проект за ж.п. Коридор номер 8 няма да се работи, а дали ще се работи по нов, ще видим

Николоски: По сегашния проект за ж.п. Коридор номер 8 няма да се работи, а дали ще се работи по нов, ще видим
Николоски: По сегашния проект за ж.п. Коридор номер 8 няма да се работи, а дали ще се работи по нов, ще видим
Вицепремиер и министър на транспорта Северна Македония Александър Николоски, Снимка: Пресслужба на правителството на Северна Македония

По сегашния проект за ж.п. Коридор номер 8 „със сигурност няма да се работи”, а дали ще се работи по нов, тепърва ще стане ясно, каза министърът на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски. 

„Диалогът (с България) започна вчера в Брюксел. След две седмици, на 31-ви, отново ще има заседание, да видим. Ние настояваме на позициите си, че трябва да има съвместен и осъществим проект (с България), нормално е да се разгледа и стойността му. При тази цена (на ж.п. линията от Крива паланка до границата с България), разбира се, не можем (да го осъществим). Да видим какво ще направим. Все още съм против този проект. Този проект със сигурност няма да се работи, дали ще работим по нов, ще видим“, казва Николоски пред ТВ Телма.

България и Северна Македония са препотвърдили ангажимента си да продължат изграждането на железопътния Коридор 8, съобщиха от  Генералната дирекция на Европейската комисия по въпросите на съседството и преговорите за разширяване след проведената вчера в Брюксел среща между представители на двете държави, Европейската комисия, Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие, и Секретариата на транспортната общност.

„Двете страни се договориха да водят редовен диалог на високо равнище и да създадат съвместна работна група за Коридор 8, както и съответните министерства да работят за намиране на съгласувано техническо решение за изграждането на трансграничния участък от коридора”, се посочва в съобщението на ЕК.

С позиция излязоха и от опозиционната СДСМ. В нея се посочва, че проектът за железопътен коридор 8 е изготвен от международни експерти и няма пречка да бъде реализиран.

„След месеци на манипулиране на обществеността, отмяна на (тръжните) процедури, сега те (ВМРО-ДПМНЕ - бел.ред.) се съгласиха да изградят проекта, както е планирано. Това, което трябва да направи Николоски, е да излезе и да се извини на гражданите”, се казва в съобщението на опозиционната партия. 

В официалното изявление на Министерството на транспорта и съобщенията на Република Северна Македония се посочва, че единственото приемливо условие за Северна Македония е България започне да проектира тунела и двете страни съвместно да извършат пробива му. 

 „Трябва да има нова покана, за съвместен проект на (Северна) Македония и България, така че железницата да бъде изградена едновременно, в духа на добросъседството. Цената също трябва да бъде преразгледана, защото смятаме, че е твърде висока", се казва в съобщението по повод вчерашната среща в Брюксел, където се уточнява, че представителите на българското правителство са подчертали, че „към този момент няма проект, по който да работят за довършването на ж.п. линията до границата със (Северна) Македония и изграждането на тунел, но са готови да започнат работи по проект, който ще бъде готов през 2026 г.”

Попитан за коментар на думите на Николоски при посещението си в община Бървеница премиерът на Северна Македония Християн Мицкоски заяви днес, че по време на разговорите в Брюксел вчера „на ниво делегации” е констатирано, „че от страна на България няма проект за тунел, който трябва да свърже двете държави и този проект ще бъде готов най-рано до 2026 г.”

„И когато проектът за половината на тунела (от българска страна) стане готов, ще се прави проект за останалата част от съществуващата ж.п. линия (на територията на Северна Македония), която е част от Коридор 8. Тези 24 км. от македонска страна, за които вие, гражданите трябва да платите половин милиард евро, няма да ги изградим, докато от българска страна не бъде готов проектът, защото няма да изграждаме ж.п. линия, която завършва в „сляпа улица”, наполовина на тунел. Ако коридор 8 е важен, а за нас е важен, истинският въпрос е до къде е работата по този проект в Албания. Дали там има проект, дали правителството там е започнало да го изгражда и дали там той е сред приоритетите. Ние показахме нашата ангажираност с Коридор 8, защото вече завършваме първата фаза от Куманово до Беляковце, втората фаза от Беляковце до Крива паланка се изгражда, а за третата фаза от Крива паланка до границата, докато България не покаже ясен ангажимент и проект, ние няма да изхарчим парите на гражданите, защото ще ги насочим към друг проект”, заяви Мицкоски.

В съобщението на ЕК след вчерашната среща в Брюксел се казва, че коридор 8 е важна железопътна връзка за целия регион и ЕС, и той ще доведе до по-бързо придвижване на стоки и пътници, подобряване на достъпа до пазара и конкурентоспособността на Западните Балкани. 

Официалният старт на строителните работи по железопътна част на Коридор 8 на територията на Северна Македония в участъка Куманово-Беляковце-Крива Паланка бе даден през октомври 2022 г. край Куманово с участието на тогавашните премиери на България и на Република Северна Македония Гълъб Донев и Димитър Ковачевски.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този 1315-километров паневропейски коридор минава през Северна Македония - Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. 

Общата дължина на източния край на железопътния Коридор 8 на територията на Северна Македония е 88,2 километра, от които 34 километра, т.е. участъкът Беляковце - Крива Паланка, се изгражда с финансова помощ от ЕС, предоставена чрез Инвестиционната рамка за Западните Балкани, финансиран от нея грант от 75 милиона евро, допълнен от национални средства. За завършване на източния край на железопътен Коридор 8 до границата с България е осигурено финансиране от предприсъединителен грант от ЕС „Финансова рамка за Западни Балкани“ и два заема от ЕБВР и ЕИБ. На територията на Северна Македония проектът трябва да бъде изграден според европейските стандарти, за да бъде ж.п. линията съвместима с железопътните линии в Европа.

/СУ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:46 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация