ИНТЕРВЮ

site.btaТенденции в електронната търговия: Чакаме промоции за по-скъпи стоки, влияем се от популярни личности, когато пазаруваме

Тенденции в електронната търговия: Чакаме промоции за по-скъпи стоки, влияем се от популярни личности, когато пазаруваме
Тенденции в електронната търговия: Чакаме промоции за по-скъпи стоки, влияем се от популярни личности, когато пазаруваме
Снимка: Милена Стойкова/БТА, архив

През последните години наблюдаваме устойчиво нарастване на интереса на българския потребител към възможността да пазарува онлайн. Това каза в интервю за БТА социологът Добромир Живков, управител на "Маркет Линкс" (Market Links). В деветото издание на конференцията eCommerce Annual Summit днес в София той ще представи нови данни за тенденциите в електронната търговия. 

За последните тенденции Добромир Живков каза, че решението за покупка вече не се взема само на базата на реклама и на проучвания на цени или мнения от нашия социален кръг от близки и познати за техния опит с продукти и услуги. "Нараства и въздействието на този сегмент от маркетинга, който се базира на популярните онлайн личности, които в своите канали рекламират тези продукти и услуги", обясни той. Така наречените инфлуенсъри все по-често ни мотивират да купим едно или друго, представяйки продукта през различни маркетингови инструменти. 

Наблюденията на социолозите показват още, че потребителите правят по-задълбочени проучвания, когото купуват нещо на по-висока стойност. Склонни са дори да изчакат периоди на промоции, които предстоят, когато те не са толкова скъпи и имат отстъпка. Обратно, далеч по-импулсивно пазаруваме, когато става въпрос за ниски според нас цени. 

По думите му тенденция е и това, че младите хора навлизат в онлайн пазаруването много по-лесно, а причината не е толкова технологичната бариера между поколенията, колкото продължаващата несигурност сред по-възрастните доколко могат да се доверят на отделните онлайн търговци и най-вече да извършват сигурно онлайн разплащания. 

"Затова все още е много популярно поръчването на даден продукт онлайн, плащането му с наложен платеж, както и в немалка степен поръчки по телефона, в които потребителите се допитват за различни неща, свързани с продукта, който смятат да купят. Търговците също имат практиката да звънят на клиентите за потвърждение на поръчка. Потребителят се чувства по-спокоен, когато се чуе с някого от фирмата и често така избягва различни процедури в онлайн магазините", обясни социологът. 

И след ковид пандемията, която даде сериозен тласък на онлайн пазаруването заради изолацията и затворените магазини, остава популярно поръчването онлайн на храни от заведенията, както и на хранителни продукти и често употребявани стоки за бита. 

Последно от "Маркет Линкс" са наблюдавали навиците на потребителите във връзка с началото на учебната година. Според техните данни половината от онлайн потребителите в страната са извършили поне една покупка, свързана с 15 септември.

Над 60 на сто или две трети са пазарували и аксесоари за своите ученици, около 50 на сто са купили книги, учебници и игри.

Близо 20 процента са добавили мебел вкъщи или друга стока, свързана с обзавеждането на детската стая. Около 10 процента са набавили някакъв вид електроника за ученика - лаптоп, телефон, електронна книга. Около 4 на сто са подновили абонамент за учебна онлайн платформа. 

Традиционно "пиковото пазаруване" остава в периоди на активни промоции, като предстоящия "черен петък" или Коледа.

"Като потребители вече сме свикнали да очакваме тези периоди и дори психологически се въздържаме от покупка на определени продукти, за които имаме намерение да похарчим пари и ги изчакваме", обясни Добромир Живков. Колкото по-висока е цената на продукта, толкова по-склонни сме да направим покупката му в друг по-подходящ момент. 

Социологът посочи, че е желателно всеки онлайн търговец да реализира проекти, с които да стимулира клиентите си да дават обратна връзка за продуктите, защото това е полезно за всеки бизнес.

Предстои "Маркет Линкс" да издаде проучване на онлайн пазара у нас съвместно със сп. "Ентърпрайс" за нагласите и практиките на потребителите, което се предвижда в началото на следващата година. То ще е второ подобно, като идеята е да стане традиция. Добромир Живков съобщи, че докладът ще наблегне и на практиките на чуждестранни търговци като китайските платформи, които неизбежно водят до промяна на навиците на потребителите. 

/ЦМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 20:30 на 21.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация