site.btaЕлектронната търговия в България се развива добре и с постоянен ръст, каза експерт в интервю за БТА
Електронната търговия се развива и броят на онлайн магазините расте, каза в интервю за БТА Димитър Денев, предприемач и съсобственик на няколко онлайн магазина, мениджър бизнес развитие в дигитална агенция SEOMAX. Днес той ще бъде лектор в деветото издание на конференцията eCommerce Annual Summit в София, посветена на електронната търговия, както и модератор на дискусия, в която ще бъдат споделени практични съвети към електронните търговци.
Експертът посочи, че секторът расте особено интензивно след ковид пандемията.
"Все повече хора виждат възможност и като развитие на съществуващ бизнес, и като стартиране на нова идея. Друг показател, по който може да съдим, че се увеличават онлайн магазините, е и ръстът в разходите за реклама", каза той и допълни, че цената й в най-популярните платформи се увеличава драстично за няколко години, особено в определени ниши.
Електронен или физически магазин?
Според Димитър Денев най-добре е да съществуват и двата, ако има възможност.
"Често се случва, когато е създаден онлайн магазин, впоследствие да бъде отворен и физически обект или започналите с физически бизнес впоследствие да го адаптират и онлайн. При онлайн търговците, които решат да отворят физически обект, до голяма степен това е знак, че се стремят да развиват по-сериозен бизнес и имат дългосрочни цели", коментира той.
По думите му има случаи, когато търговци буквално с първите си продукти могат да постигнат много високи резултати, но по-често това изисква време, в което да предлагат максимално добро обслужване за потребителите и стойностни продукти.
Качественият продукт, конкурентен на пазара, който предлага на потребителите нещо, от което имат нужда, е сред предпоставките за успешен онлайн бизнес.
Предизвикателствата
Едно от най-ключовите неща е да успеем да създадем лоялност у потребителите, посочи Димитър Денев. По думите му това е важен момент, тъй като конкуренцията се увеличава непрекъснато, а потребителите са буквално залети с всякакви рекламни послания и продукти.
"Все повече е отчетлива тенденцията, в която първата продажба по-скоро е на нула и на минус, и печалбата за търговеца идва от последващи продажби към този потребител. Затова лоялността на клиентите и всички способи, с които успеем да ги върнем да пазаруват отново и отново при нас, са изключително ценни", коментира той.
За постигане на тази лоялност, по думите му, е много важна имейл маркетинг комуникацията, която е необходимо да се поддържа доста активна и с различни напомняния.
Промоциите са нещо, което връща потребителите, търсещи добрата оферта. Експертът посочи, че за търговците е важно да събират данни за това какво харесват потребителите, за да предлагат адекватни на търсенето продукти.
Сред предизвикателствата пред бизнеса експертът открои и доставките. "Там се срещат проблеми и недостатъчно добро обслужване. Това също е възможност за търговците да успеят да спечелят конкурентно предимство, като намерят добро решение", обясни той.
Мястото на България в сферата
"България се развива доста добре, според последните статистики електронната търговия генерира над 2 процента от БВП, което е около 2 млрд. евро, а очакванията за тази година са за повишение до около 2,5 мрлд. евро. За сравнение в Европейския съюз този процент е около 5. Но ние сме в постоянен ръст, тоест пазарът има още много накъде да се развива. Нивото на търговците се повишава постоянно, все повече се работи по темата, свързана с клиентското обслужване", каза той.
Димитър Денев изтъкна, че България е чудесен пазар за тест - ако имаме добра идея, да я валидираме у нас и да видим как тя се приема. По думите му българският пазар е достатъчно добра основа, която да даде възможност за развитие впоследствие на други пазари.
За успешното разрастване навън е необходимо добро проучване, което да покаже особеностите за съответната страна, които е добре да бъдат съобразени от бизнеса.
Допълнителното съдържание, което електронният магазин предлага, е начин да се отличи от останалите. "Лоялността се създава точно по този начин - трябва да сме полезни и да предложим на потребителите продукти, от които имат нужда. По този начин печелим по-различен тип отношение към нашия бранд, особено когато искаме да останем на пазара", съветва той.
Димитър Денев каза, че конференцията eCommerce Annual Summit ще даде възможност на участниците да се срещнат с представители на успешни брандове, които са се реализирали у нас и в чужбина, да обменят информация и да почерпят от техния опит. По време на форума ще бъдат засегнати също актуалните тенденции и регулаторни изисквания за развитие на бизнес в сферата на електронната търговия.
/ЦМ/
news.modal.header
news.modal.text