site.btaРибата зебра има уникалната способност да регенерира гръбначния си мозък

Рибата зебра има уникалната способност да регенерира гръбначния си мозък
Малка риба. Снимка: Pixabay

Рибите зебри са рядка група гръбначни животни, които могат напълно да излекуват гръбначения си мозък, установиха учени, цитирани от „Сайънс дейли“.

Според изследователи ясното разбиране на начина, по който се извършва тази регенерация, може да даде насоки за стратегии за лечение на увреждания на гръбначния мозък при хората и бозайниците. Подобни травми при хората могат да доведат до крайни последствия.

Ново проучване на Медицинския факултет на университета Джордж Вашингтон в Сейнт Луис, щата Мисури, представя подробен атлас на всички клетки, които участват и работят заедно при регенерирането на гръбначния мозък на рибата зебра.

Изследователите откриват, че за пълното възстановяване на гръбначния мозък е необходимо оцеляването и адаптивността на самите прекъснати неврони. Проучването показва, че стволовите клетки, способни да образуват нови неврони, които обикновено се смятат за най-важни за регенерацията, играят допълваща роля, не водеща в процеса.

Уврежданията на гръбначния мозък при бозайниците и хората водят до умиране на невроните. При рибата зебра те променят клетъчните си функции като вид „отговор“ на увреждането. Това се случва, първо, за да оцелеят, и второ, за да поемат нови и централни роли в процеса на възстановяване.

„Открихме, че повечето, ако не и всички, аспекти на възстановяването, които се опитваме да постигнем при хората, се срещат естествено при рибата зебра“, каза водещият автор Майса Мокал, доктор по медицина и биология. „Изненадващо беше, че непосредствено след нараняването има силни механизми за защита и възстановяване на невроните. Смятаме, че това позволява на невроните да оцелеят след увреждането и след това да приемат един вид спонтанна пластичност или гъвкавост във функциите си. Това дава на рибата време да регенерира нови неврони, за да постигне пълно възстановяване“.

„Нашето проучване идентифицира генетични цели, които ще ни помогнат да насърчим този тип пластичност в клетките на хората и другите бозайници“.

Според учените процесът на възстановяване при хора и бозайници трябва да бъде насочен към спасяване на увредените неврони от смърт, вместо да се фокусира върху регенерацията със стволови клетки.

„При рибата зебра смятаме, че откъснатите неврони могат да преодолеят стреса от нараняването, защото тяхната гъвкавост им помага да установят нови локални връзки веднага. Изследването ни показва, че това е временен механизъм, който печели време, предпазвайки невроните от смърт, докато нервната система изгражда и регенерира главния гръбначен мозък.“

Учените продължават да провеждат още проучвания. Те сравняват резултатите от изследванията на рибата зебра с това, което се случва в клетките на бозайниците, включително и на нервната тъкан на мишки и хора.

Изследването е публикувано в списание Nature Communications.

Към 01:20 на 08.09.2024 Новините от днес