site.btaМФ: Салдото по консолидираната фискална програма към края на месец юли 2024 г. се очаква да бъде дефицит в размер на 1,0 млрд. лева
На база на предварителни данни и оценки се очаква бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП) към края на месец юли 2024 г. да бъде дефицит в размер на 1,0 млрд. лв. (0,5 % от прогнозния БВП). За сравнение, салдото по КФП към юли 2023 г. бе излишък в размер на 0,5 млрд. лв. (0,2 % от БВП).
Данъчните и осигурителните приходи нарастват номинално спрямо същия период на предходната година с устойчиви темпове, докато при неданъчните приходи се очертава изоставане спрямо плана за годината, също и съпоставено с предходната година, основно в частта на постъпленията от дивидент за държавата от държавни предприятия и приходите от продажба на квоти за парникови газове. През първите седем месеца на 2023 г. приходите от дивидент за държавата бяха в размер на над 1,5 млрд. лв., докато през настоящата година постъпленията за периода са само 84 млн. лв., или с 1,45 млрд. лв. по-малко спрямо 2023 г., което е в резултат на неразпределяне на дивидент от печалбата на „Български енергиен холдинг“ ЕАД за финансовата 2023 г. през 2024 година.
Основни параметри по КФП на база предварителни данни и оценки:
Приходите, помощите и даренията по КФП към юли 2024 г. се очаква да бъдат в размер на 40,9 млрд. лв., което е 54,3 % от годишните разчети. Съпоставени със същия период на предходната година постъпленията нарастват с 3,3 млрд. лв. (8,9 на сто), като принос за това имат данъчните приходи, които нарастват в номинално изражение с 3,5 млрд. лв. (12,3 на сто) и постъпленията в частта на помощите и даренията (основно грантове по програмите и фондовете на ЕС), които нарастват с 0,9 млрд. лева. В сравнение с предходната година неданъчните приходи намаляват с 1,1 млрд. лв. (15,2 на сто).
Разходите по КФП (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към юли 2024 г. възлизат на 41,9 млрд. лв.[1], което е 51,3 % от годишните разчети. На съпоставима база спрямо предходната година се отчита нарастване, основно при социалните разходи, вследствие на изплатените по-високи пенсии, след влезлите в сила увеличения от юли 2023 г. и юли 2024 г., както и при разходите за персонал, след увеличението на възнагражденията на педагогическия персонал и при други администрации със ЗДБРБ за 2023 г. и ЗДБРБ за 2024 г. и други.
Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.07.2024 г. от централния бюджет, възлиза на 0,8 млрд. лв., което е в изпълнение на действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС.
Статистическите данни и Информационният бюлетин за изпълнението на държавния бюджет и основните показатели на консолидираната фискална програма, на база на данни от месечните отчети за касовото изпълнение на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет към юли 2024 г. ще бъдат публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите в края на месец август 2024 година.
[1] През м. февруари 2024 г. в изпълнение на чл. 71, ал.1 от Постановление № 13 на Министерския съвет от 2024 г. от сметката за чужди средства по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) бяха възстановени средства в общ размер на 1,2 млрд. лв. В хода на изпълнението на бюджета за 2024 г. част от тези средства ще бъдат предоставяни с акт на Министерския съвет като трансфери за общините за финансиране на Инвестиционната програма за общински проекти по реда на чл. 107 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. (ЗДБРБ) на базата на подписани споразумения с МРРБ. При елиминирането на тази трансакция, с оглед съпоставимост с предходната година, разходите към края на юли 2024 г. са 43,1 млрд. лв. при 37,1 млрд. лв. към края на юли 2023 г, което представлява номинално нарастване в размер на 16,2 на сто спрямо първите седем месеца на 2023 г.
/МТК/
news.modal.header
news.modal.text