site.btaПетър Петров от „Възраждане“ със запитване за програми за подмяната на остарелия автопарк у нас
Като част от мерките за повишаване качеството на въздуха и околната среда
Съгласно оповестена информация в медиите, в много други държави членки на ЕС, съответното правителство предоставя финансови стимули за закупуването на нови електромобили, като част от мерките за преодоляване високите нива на замърсяване на въздуха.
Петър Петров от „Възраждане“ повдига въпроса защо Министерството на финансите няма подобна инициатива и дали това дългогодишно бездействие на държавните институции защитава определени частни интереси, свързани с бизнеса с отчитането на десетки хиляди разкомплектовани по документи стари, излезли от употреба автомобили срещу приходите от т.нар. еко-такси (около 80 милиона лева годишно), а не общия интерес на българското общество за по-чиста околна среда чрез по-нов и екологичен автопарк?
Той отправи въпрос към служебния министър на финансите защо няма програма за финансови стимули и субсидиране на гражданите при закупуването на нови автомобили и на електрически автомобили с цел подмяна на остарелите. В своите мотиви Петър Петров даде пример с редица държави от ЕС, които инвестират в подмяната на остарелите им автопаркове с електрически автомобили. Така например, в съседна Румъния при предаването на стар автомобил с цел закупуването на чисто нов, правителството предоставя ваучер в размер на до 1 900 евро. Държавната помощ за закупуването на електромобил пък е в размер до 10 000 евро, съгласно различни публикации. Така за последните 5 години чрез тази програма били извадени от употреба над 320 000 МПС. В Италия, при годишен доход по-нисък от 30 000 евро, правителството дава над 13 750 евро финансова помощ за закупуването на електромобил, а при доходи над 30 000 евро – финансовият стимул е в размер на 11 000 евро. Според медиите такива финансови стимули има и в Германия, Гърция, Полша, Унгария и Словакия.
Според него е необяснимо защо българската държава не предоставя никакви финансови преференции или стимули за закупуване на нови, екологични автомобили или на електромобили, въпреки заплащаните данъци, такси, винетки и всякакви административни услуги за притежаване и използване на МПС, и допълни, че е неясно защо от години държавните институции бездействат по тази тема, въпреки че 70% от автопаркът на населението е над 15-годишен и замърсява околната среда, а поради ниските доходи в страната процентът на нови автомобили (на възраст до 5 години) е само около 4% от целия автопарк.
Според Петър Петров въвеждането на допълнителни финансови стимули за закупуването на повече нови автомобили ще повиши качеството и чистотата на въздуха и биха били платени много по-високи размери преки данъци в хазната, в сравнение със сделките на базови цени на стари, употребявани автомобили. Това би компенсирало държавните разходи за програми за финансово стимулиране и субсидиране на населението за закупуване на нови екологични автомобили и електромобили.
/СТГ/
news.modal.header
news.modal.text