site.btaПанорамна гравюра показва истинския вид на град Бяла от 1877 г., който досега беше неизвестен, каза директорът на музея д-р Иво Жейнов

Панорамна гравюра показва истинския вид на град Бяла от 1877 г., който досега беше неизвестен, каза директорът на музея д-р Иво Жейнов
Панорамна гравюра показва истинския вид на град Бяла от 1877 г., който досега беше неизвестен, каза директорът на музея д-р Иво Жейнов
Панорамна гравюра на град Бяла от 1877 г. ще бъде показана в Историческия музей в града утре, а поводът е 147 години от Освобождението на населеното място. Снимка: Исторически музей - Бяла

Панорамна гравюра на град Бяла от 1877 година ще бъде показана в Историческия музей в града утре, а поводът е 147 години от Освобождението на населеното място. Това каза за БТА директорът на културния институт д-р Иво Жейнов. 

По думите му тази гравюра е най-старата и засега единствено позната. 

"Скицата на гравюрата на Бяла от лятото на 1877 г. е работа на Никола Лазаро - военен кореспондент на италианското илюстровано седмичното списание "Италианска илюстрация". Тя е направена по незапазен вариант на фотография на Франц Душек. Стъклената плака е загубена, тъй като е получена от Николо Лазаро и както е записано на гравюрата, той е нарисувал по нея скица, която е изпратил в редакцията на списанието в Милано. По тази подробна скица е изработена гравюра върху дърво", обясни Жейнов. 

По думите му Никола Лазаро е добре запознат с национално-освободителните движения на Балканите и през 1876 г. отразява сръбско-турската война, като издава книга.  

"По време на войната 1877 г. - 1878 г. чехът Франц Душек е придворен фотограф на румънския княз Карол I. Като военен фотокореспондент Душек съпровожда руската армия и се превръща в един от забележителните летописци на руско-турската война. Той снима историческите моменти от форсирането на река Дунав, обсадата и превземането на Плевен, както и императорските главни квартири в Горна Студена и Пордим. За нас особено ценни са снимките му от Бяла. Сред запазените до днес фотографии присъстват и тези на бъдещия княз на България Александър Батенберг, една от които е направена в Бяла, на цар Александър II, на първите носители на Георгиевския кръст - лейтенантите Шестаков и Дубасов, потопили османския монитор "Сейфи" в Мачинския ръкав на Дунава през юни 1877 година. Истински шедьоври на историческата фотография са панорамните снимки на населените места Бяла, Свищов, Никопол, Горна Студена и Пордим", каза още Жейнов. 

Той обяснява, че от панорамните снимки на Бяла, направени от Франц Душек, са известни два варианта на т. нар. беленско хоро. Той ги прави от двора на сегашния музей. Тъй като те са кадрирани, част от тях са изрязани, когато са откопирани, като е оставен основният исторически момент - хорото, което е привлякло вниманието със своята уникалност и художествена стойност. 

"Беленското хоро, организирано специално от жителите на селището за императора Александър II, е повод и затова всичко, което извън хорото се е сторило маловажно и е изрязано. За разлика от двата позитива гравюрата на Никола Лазаро обхваща липсващата част от снимката на стъклената плака. Така днес ние може да се запознаем с истинския вид на Бяла от 1877 г., който досега беше неизвестен. От гравюрата може да се разгледа тогавашната централна част на селището, както и сградите в неговата периферия", обясни директорът на Беленския музей.

Той каза още, че историческата гравюра е собственост на частно лице, като копие е предоставено на музея. 

"Тази практика не е изолиран случай. През 2021 г. Михаил Заимов, правнук на Стоян Заимов - един от създателите на музея в Бяла, подари копия на запазеното фотографско наследство на дядо си във връзка с изграждането и откриването на културния институт, които вече са част от експозиция", каза още Жейнов. 

/ХТ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 12:38 на 22.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация