site.btaИзследване на БАСКОМ показва силните и слабите страни на българската високотехнологична сфера
Изследване на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) показа силните и слабите страни на българския високотехнологичен сектор. Резултатите от проучването сред членовете на сдружението представи днес следобед Марина Шидеров, член на УС на БАСКОМ, в рамките на най-новата инициатива на обединението "Бизнес трий" (Business Tree). Темата на днешния форум в София Тех Парк беше "Защо България?" и в дискусията представители на информационните технологии в страната настояха секторът да послужи за основа на новия национален бранд "Българи"като лицето, с което страната ни да се представя пред света.
Изследването е все още активно и продължават да постъпват нови данни. В него участват както създатели на компании, така и представители на висшия мениджмънт, уточни Марина Шидеров, преди да обобщи данните.
На база на досега обработените резултати, предимствата на ИТ-сектора в страната са обединени в девет категории, които са висококвалифицираните кадри; конкурентните разходи; високото качество на живот; благоприятната бизнес среда; стратегическото географско разположение; отличното съотношение между качество и разходи; силната система при техническото образование; новаторската нагласа и нишова експертиза в областта на киберсигурността, финансовите технологии и изкуствения интелект.
Като противовес на споменатите силни страни действат малкият и ограничен по размер трудов пазар; липсата на международна разпознаваемост и доверие към отрасъла; политическата нестабилност и бюрократичните пречки; трудното конкуриране с по-големите световни ИТ-хъбове; силната зависимост от аутсорсинг за сметка на новаторството и продуктовите разработки; недостатъчната правителствена подкрепа; фрагментираната бизнес среда; дефицити в образователната система; нуждата от развитие на инфраструктурата и наличие на инвестиции и накрая - ограниченият капацитет за привличане на мащабни проекти и клиенти.
Освен тези отговори участниците в анкетата на БАСКОМ отправят и препоръки за подобряване на разпознаваемостта на българския високотехнологичен бранд не само в рамките на България, но и зад граница. В случая се открояват шест предложения: разширено присъствие на световни технологични събития; създаване на солидно онлайн присъствие, където да е налична на едно място цялата основна информация за предимствата на страната; организиране на целеви маркетингови кампании; укрепване на връзките между правителството, академичните среди и частния сектор; инвестиции в ИТ-образованието и накрая - нуждата от разпространява на успешни истории от българската високотехнологична сфера.
Помолени да опишат с една дума българската екосистема, членовете на БАСКОМ посочват "качествена", "новаторска", "разходно ефективна", "гъвкава", "професионална" и "растяща".
Досега сред участвалите в анкетата преобладават оптимистите - с положителни нагласи са 93 процента.
В дискусията за бранд "България" и защо високотехнологичният профил на страната трябва да бъде в сърцевината на маркетинговото й лицеучастваха Крум Хаджигеоргиев, новоизбраният председател на УС на БАСКОМ, Георги Брашнаров, член на Консултативния съвет на БАСКОМ, Илия Кръстев, председател на УС на АИБЕСТ и Доброслав Димитров, председател на УС на БРАИТ.
/ЕС/
В допълнение
Избиране на снимки
Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.
Изтегляне на снимки
Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите
news.modal.header
news.modal.text