ДОПЪЛНЕНА

site.btaРезултатът по български език и литература в седми клас е 54,60 точки, а по математика е 42,90 точки и е по-висок със 7,61 точки от 2023 г.

Резултатът по български език и литература в седми клас е 54,60 точки, а по математика е 42,90 точки и е по-висок със 7,61 точки от 2023 г.
Резултатът по български език и литература в седми клас е 54,60 точки, а по математика е 42,90 точки и е по-висок със 7,61 точки от 2023 г.
Служебният министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков представя анализ на резултатите от националното външно оценяване след седми клас. Снимка: Никола Узунов/БТА

Средният резултат по български език и литература (БЕЛ) след седми клас от националното външно оценяване през тази година е съизмерим с миналата година и сега е 54,60 точки. Има спад от миналата година с 44 стотни, което е по-малко от статистическата допустима грешка при изчисляване на резултатите от изпитите. По математика резултатът е значително по-висок със 7,61 точки и е 42,90 точки, каза служебният министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който представи анализ на резултатите от националното външно оценяване след седми клас днес в Министерството на образованието и науката (МОН). 

Резултатът, който се повишава по математика, показва една тенденция, която отчетохме още при изпитите в четвърти клас, че започва сближаване на резултатите по български език и по математика във второ външно оценяване в два различни етапа в образователната ни система, отбеляза министър Цоков.

Той съобщи, че в нито една от областите в страната няма понижаване на резултатите, а в някои от областите се повишават резултатите по математика. Сред тях са Разград, Търговище, Плевен, Велико Търново. Положително е, че в някои от тези области има повишаване на резултатите по математика и след четвърти клас. Това са областите Велико Търново, Разград, Шумен, Търговище, обясни министър Галин Цоков.

Над 57 000 ученици се явиха на национално външно оценяване по български език и литература и по математика. Изпитите се състояха на 19 и на 21 юни.

По български език и литература седмокласниците работиха върху 26 задачи. В първата част бяха включени 25 задачи. От тях 18 бяха с избираем отговор, шест - с кратък свободен отговор, а една задача беше с разширен свободен отговор. Във втората част от изпита учениците писаха подробен преразказ на художествен текст от името на неутрален разказвач върху разказа "Изборът" от Кристин Димитрова. 

На изпита по математика седмокласниците решаваха общо 23 задачи - 20 от тях бяха с избираем отговор, и три - със свободен отговор.

На изпита в седми клас по БЕЛ 50 процента от учениците са се справили успешно със задачи, изискващи разбиране. Положителното в сравнение с миналата година е, че се увеличава с една точка и нещо резултатът на учениците, които са работили по преразказа. Само 7 процента от учениците не са работили по тази задача, свързана с интерпретативния текст.

В теста по математика една трета от задачите са с практическа насоченост и са свързани с житейски ситуации. Положителното при математиката е, че над 50 процента от учениците се справят с извличане на информация от диаграми и таблици, което е много важно умение, свързано с математическата грамотност. Другото положително е, че над 60 процента от учениците са работили по втората част от изпита по математика, където задачите са с по-голяма степен на трудност и този процент също се повишава в сравнение с миналата година, каза министър Цоков. 

Той отбеляза, че "ако миналата година е имало само двама ученици със сто точки от двата изпита, то тази година сто точки по български език и литература, и по математика, имат 18 ученици". Учениците с нула точки са намалели и ако миналата година са били 43-има, тази година са само 26, съобщи образователният министър. По думите му тези данни показват, че намаляват оценките, които са по-ниски в различните училища.

Евгения Костадинова - директор на дирекцията "Съдържание на предучилищното и училищното образование" в МОН, представи анализ на резултатите от националното външно оценяване в седми клас в рамките на три поредни години. Тя каза, че на сегашния изпит по БЕЛ в седми клас 75 процента или три четвърти от седмокласниците се справят успешно със задачите за четене с разбиране, като са извличали информация от текст и от таблица. Задача 16 по БЕЛ е свързана с конкретна комуникативна ситуация и голям е делът на учениците, които успешно са се справили с тази задача, отбеляза Костадинова. 

Тя съобщи, че близо 50 процента от седмокласниците се справят с езиковите задачи, когато са с избираем отговор, а по-нисък е процентът, когато трябва да приложат езиковите правила в свободен отговор. На задачата с редактиране се вижда, че това е свързано не само със затруднения на седмокласниците, но и на десетокласници, и то личи в отделни примери от държавните зрелостни изпити, но и не малка част от обществото ни се затруднява при поправяне на правописни грешки, при пунктуация и при членуване, коментира Костадинова.

При литературните задачи с избираем отговор над 76 процента от седмокласниците успешно са се справили със задачата, при която трябва да открият качества на двама герои от изучавани произведения. Но с повече затруднения учениците са разсъждавали върху цитат от изучаваното произведение "Една българка", каза Костадинова. 

Тя също отбеляза, че по математика с всяка година се увеличава броят на задачите, които предлагат решение на казуси в реална житейска ситуация и тази година осем от всички задачи са били такива. Повече от две трети от учениците се справят с вероятности, тъй като вероятностите и статистиката са две области, които отскоро са заложени в учебните програми. Близо половината ученици вече извличат информация от диаграми и от други източници, съобщи Евгения Костадинова. Тя каза, че по традиция най-трудна е задачата, при която трябва да се моделира реална житейска ситуация, но се увеличава броят на учениците, които работят върху задачите със свободен отговор. Всеки трети ученик е успял да се справи със задачата за работа, а всеки пети - с геометричната задача, като геометрията е най-трудна за учениците в националните външни оценявания по математика.  

Министър Галин Цоков обобщи също резултатите и от други изпити през тази учебна година. Може да отчетем една много успешна учебна година от гледна точка на резултатите, които постигат учителите и учениците. Във външното оценяване в четвърти клас резултатите по БЕЛ се увеличават с две точки, а по математика - с близо пет точки. В десети клас резултатите по БЕЛ са съизмерими с тези от миналата година, а по математика - намалят с точка и няколко стотни, и ги представихме през миналата седмица, отбеляза образователният министър. На държавните зрелостни изпити в 12-и клас с осем точки се повишават резултатите по БЕЛ, а средно с пет точки - на втория държавен зрелостен изпит. Повишени са и резултатите на учениците в училища, в които преобладават деца от уязвими групи, което също е добър показател, отбеляза министър Галин Цоков. 

 

/ХТ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 05:37 на 23.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация