site.btaМалко над половината от 15-годишните ученици в България имат банкова сметка, показва изследване на ОИСР

Малко над половината от 15-годишните ученици в България имат банкова сметка, показва изследване на ОИСР
Малко над половината от 15-годишните ученици в България имат банкова сметка, показва изследване на ОИСР
Малко над половината от 15-годишните ученици в България имат банкова сметка, показва изследване на ОИСР. Снимка: МОН

Малко над половината от 15-годишните ученици в България имат своя банкова сметка, а 47 процента притежават дебитна или кредитна карта. Общо 85 на сто от децата в тази възраст разговарят поне веднъж месечно с родителите си за пари и за неща, които искат да си купят, a 80% обсъждат пазаруване онлайн. Това показват данни от глобалното проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за финансовата грамотност сред учениците в 20 държави по света, съобщи пресцентърът на Министерството на образованието и науката (МОН).

Изследването е част от международната програма за оценяване на учениците PISA. Резултатите от него бяха представени по същото време в Париж от генералния секретар на ОИСР Матиас Корман и от Андреас Шлайхер, директор на дирекцията за "Образование и умения" в ОИСР. Събитието в България беше открито от заместник-министъра на образованието и науката Емилия Лазарова, която подчерта важността на финансовата грамотност в образованието на учениците. Страната ни участва за втори път в този модул на PISA, като резултатите на учениците са съизмерими с тези от предишното издание - PISA 2018.

Близо половината от 15-годишните ученици в България споделят, че през предходните 12 месеца са учили в училище за надница, бюджет, предприемачество, банков заем и все още знаят какво означават тези термини. По-малко съобщават, че са учили за обменен курс - 29%, а 26% знаят какво е сложна лихва. Учениците, запознати с тези понятия, както и притежаващите собствена банкова сметка, имат по-добри резултати в проучването.

Според изследването най-високо ниво на финансова грамотност показват 15-годишните ученици в Белгия, следвани от връстниците им в Дания и Канада. България заема 15-о място в проучването.

"Планираме в платформата "Дигитална раница" да направим секции по тематични области за хоризонтални умения, като финансовата и медийната грамотност, така че всеки учител и всеки ученик да има достъп до тези ресурси", заяви на дискусията заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева.

Калоян Симеонов, заместник-ръководител на работната група по финансова грамотност към Министерството на финансите, каза, че България е една страните, които вече имат своя Стратегия за финансова грамотност. Рамката за финансова грамотност за възрастни вече е приета от Министерския съвет, предстои приемане и на рамката за младежи, която ще се базира на препоръките на ЕС и ОИСР. "Усилията да се подобри финансовата грамотност не са дейност за една година - трябва да бъдат обучени едно-две поколения, за да се види реален резултат. Училищата правят страхотни неща, имаме основата и желанието да вървим напред", заяви той.

Свой опит сподели бившата служителка на НАП Десислава Атанасова, която преди три години сменя професията си и става учител. Тогава тя осъзнава нуждата от финансова грамотност на учениците. Една от инициативите й в 131-во Средно училище "Климент Аркадиевич Тимирязев" в София е "Данъци в кутия", с която представя темата за държавния бюджет. Всеки ученик, който консумира нещо, първо оставя част от продукта в кутията, така че ученик, забравил джобните си пари, да може в този ден да вземе от кутията и също да се нахрани. Практиката повдига интересни дискусии сред учениците, а резултатът е, че те вече не приемат данъците като принудително плащане към държавата и намират смисъла от бюджетирането и спестяването. Те са участвали и в друга игра, в която всеки си събирал касовите бележки и гледали кой какви данъци е внесъл в хазната под формата на ДДС. Освен това, учениците анализирали какви неща са си купували и колко от тях са им наистина нужни и оптимизирали потреблението си.

Участник в събитието беше и осмокласникът от Националната търговско-банкова гимназия Кристиян Костов, който още в основното си 126-о училище е инициирал курс за финансова грамотност. Лектори от различни сфери са представяли на разбираем език пред учениците теми, като недвижими имоти, кредити и инвестиции, и са водили интересни дискусии с младежите.

Добър пример за обучение по финансова грамотност сподели и учителката 145-о Основно училище "Симеон Радев" в София Русалка Илиевска. To започнало с гостуване в часа на клас на родител, който бил счетоводител по професия и разказал пред децата за работата си. Направил го толкова увлекателно, че на пръв поглед скучната финансова тема заинтригувала учениците. Впоследствие в училището уроци започнали да изнасят изявени икономисти. Първокласниците на Русалка Илиевска обсъждат своята "първа финансова цел" и се запознават с концепцията за спестяванията.

Жана Димова, координатор на програми в "Джуниър ачийвмънт България", даде пример с няколко инициативи на неправителствената организация, свързани с развиване на финансова грамотност. "Седмица на парите" например събира над 44 000 младежи ежегодно, а от четири години "Джуниър ачийвмънт България" организира в партньорство с МОН състезанието "Лични финанси", към което всяка година има все по-голям интерес. По програмите на организацията са обучени 12 000 преподаватели, които развиват умения по предприемачество, критическо мислене и финансова грамотност в учениците си.

Както БТА писа, общо 77 процента от българските 15-годишни ученици са съгласни, че е възможно да се прояви творчество по почти всички учебни предмети в училище. Седемдесет и един процента от 15-годишните ученици в България очакват да завършат висше образование. Това показват данните от глобалния доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) от проучване за творческото мислене сред учениците, който е част от международното изследване PISA - 2022. Резултатите бяха представени на 18 юни т.г. от Министерството на образованието и науката.

БТА припомня, че резултатите от PISA - 2022 бяха представени в края на 2023 г. Изследването се фокусира върху математиката, с четене и природни науки като второстепенни области. Иновативни области на оценяване бяха творческото мислене на учениците, както и финансовата им грамотност, като тези резултати се обявят сега - през юни. 

/АКМ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 18:23 на 30.06.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация