site.btaИзкуственият интелект помага при вземане на решение, но не носи отговорност, смятат експерти

Изкуственият интелект помага при вземане на решение, но не носи отговорност, смятат експерти
Изкуственият интелект помага при вземане на решение, но не носи отговорност, смятат експерти
Снимка: Камелия Цветанова/БТА

Изкуственият интелект (AI) може да бъде в помощ при вземането на решения във финансовите институции, но отговорността е на бизнес лидера. Около това мнение се обединиха експерти по време на форума "Иновации", организиран от "Асоциация банка на годината". Събитието се провежда в столичния хотел "Хаят Риджънси".

Румен Радушев, мениджър сектор "Банкиране на дребно" в Пощенска банка, отбеляза, че изкуственият интелект не е гигантски мозък, който решава всички проблеми, а това са различни аспекти, които стартират преди много години. 

Той посочи, че клиентите на Пощенска банка от няколко години могат да използват услугите на виртуален асистент. 

Този чатбот го развиваме и до момента и виждаме, че клиентите нямат никакви притеснения да го използват. Стотици хиляди го правят и това се случва във всеки един канал, в който клиентът има нужда от някаква информация, като така може да я намери по най-бързия и лесен начин, каза Радушев.  

По думите му, чатът е алтернатива на четенето на огромен обем информация или позвъняване на служител през кол центъра, което отнеме повече време. 

Средният отговор е за 0,1 секунда от страна на чат бота, обясни той.  

Над 20 процента от хората, които си чатят с чатбота, накрая благодарят, което е доста показателно, че възприемат конуканицията като човешка. Чатботът ни се казва Ева и дори имаше покана да излязат няколко пъти, каза Радушев.  

Според него клиентите на Пощенска банка са отворени към такива решения и усещането е, че отсреща е човек, който върши работа.  

Той изтъкна, че естественият интелект е по-важен от изкуствения и заради това е нужно финансовите институции да имат добре подготвен екип от служители, който да взема крайните решения.

Автоматизацията помага за вземане на решенията, но отговорността за финансовите институции е от една страна на пълнолетното лице, което търси банката, и от друга страна, ние анализираме изключително внимателно, преди да вземем решението и да кажем "Да" или "Не", посочи Радушев. 

Горан Ангелов, основател и управител на IBS, изтъкна, че технологията има само една цел от гледна точка на бизнеса – да го направи по-ефективен и да увеличи печалбата, така че от гледна точка на банките прилагането на изкуствения интелект трябва да е там, където ще постигне тази цел. 

Изкуственият интелект работи по 24 часа 7 дни в седмицата, не боледува и не мрънка за по-голяма заплата, обобщи той.   

По думите на Цветомир Досков, основател и изпълнителен директор на "Сирма Бизнес Консултинг", в България няма статистка за използването на изкуствения интелект. 

Той посочи, че изкуственият интелект ще се развива с бързи темпове. 

Грешки се правят, но еволюцията ще продължава да съществува, пробиви се правят и такъв е примерът с компютъра, който започна да играе шах, асистентите в телефоните, генеративния изкуствен интелект, каза Досков.  

Александър Николов, основател и изпълнителен директор на "Ей Ай Солюшънс" (AI Solutions), посочи, че ако има негативна последица за финансова институция заради решение на изкуствен интелект, то тогава отговорността е на бизнес лидера. 

Решенията, които изкуственият интелект подсказва, ще са само в помощ на бизнес лидерите, защото изкуственият интелект не носи отговорност, каза той. 

/ЦМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки

Моля потвърдете изтеглянето на избраните снимката/ите

news.modal.header

news.modal.text

Към 17:09 на 24.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация