Представяне на списание ЛИК - „Българската следа в Космоса“

site.btaЮрий Гагарин лично се съгласява старозагорската астрономическа обсерватория да носи неговото име, разказа астрономът Надя Кискинова

Юрий Гагарин лично се съгласява първата Народна астрономическа обсерватория в България, тази в Стара Загора, да носи неговото име. Това каза в астрономът в обсерватория "Юрий Гагарин“ Надя Кискинова. Тя беше гост в Националния пресклуб на БТА в Стара Загора, откъдето се включи с видеовръзка в представянето на новия брой на списание ЛИК - "Българската следа в космоса". Събитието е посветено на 45-годишнината от полета в околоземна орбита на първия български космонавт Георги Иванов и приноса на българската наука към космическите изследвания. В интерактивната среща участваха и останалите пресклубове на БТА от страната и чужбина. „Няма как първата Народна астрономическа от този тип в България, основана официално няколко месеца преди полета в космоса на Юрий Гагарин, да не носи неговото име. Самият той е посетил Стара Загора почти веднага след своя полет. На 26 май 1961 Гагарин преминава през Стара Загора, слиза на летището, прекосява центъра центъра на града и покрай първата обсерватория -  за съжаление, поради други ангажименти не е успял да я посети“, разказа Кискинова. Тя допълни, че по-късно Юрий Гагарин писмено е помолен да бъде патрон на обсерваторията. “Ние и досега пазим писмото от него, в което дава съгласието си обсерваторията да носи неговото име“.

"Официалното откриване на първата Народна обсерватория в България, тази в Стара Загора, е открита на 26 февруари 1961 година. Но всъщност организацията по създаването на обсерваторията е станало повече от година преди това в онези структури, които са били в тогавашната организация за младите хора, т.нар. Доброволна организация за сътрудничество на отбраната (ДОСО). Към нея се е формирала секция "Астронавтика“ и са се изстрелвали саморъчни ракети от територията на тогавашното летище“, разкри астрономът. Тя обясни, че "занятията, които са започнали тогава с гимназисти на възраст над 8 клас, са били по обща астрономия, за да могат да правят самостоятелни изследвания и наблюдения. Това са астрономите любители, които до ден днешен са в нашата обсерватория“.

В началото, когато е имало обща програма с тогавашния Съветски съюз, са се правили наблюдения на изкуствени спътници на Земята. "Ние сега трудно можем да си представим ентусиазма на хората, не само ученици от последните класове на гимназията, но и работещи в предприятията. Тогава е съществувала една организация Българско астронавтическо дружество, което било създадено в София от академик Никола Бонев, който е от Стара Загора, и тъй като тук имало голям интерес от страна на радиолюбителя Бончо Бонев, който е провеждал занятията към тази секция „Астронавтика“ към ДОСО. Тук се е сформирал и първият филиал на това астронавтическо дружество извън София. Идеята да се основе обсерватория, която да е  от народен тип или публична обсерватория, е възникнала у двамата мъже - академик Никола Бонев и Бончо Бонев, който е станал основателят. Към идеята са привлечени и голяма група учащи от всички колективи в Стара Загора, както и кметът на община Стара Загора по това време - Йордан Капсамунов“, допълни Надя Кискинова.

Именно "тази широка обществена подкрепа е довела до първата Народна астрономическа обсерватория, с която нашият град с право трябва да се гордее, и тя с развитието си съществува и досега. За съжаление, нямаме и досега и самостоятелна сграда, а се помещаваме там, където временно са се водили занятията през първите години - последния етаж на сегашната Гимназия с преподаване на чужди езици „Ромен Ролан“, коментира още тя.

И припомни, че през миналата година беше възстановен планетариумът, който изгоря при пожар през 1994 година. "Днес той вече е цифров, от ново поколение. Планетариумът е средството, което е като един театър на звезди, планети и всичко случващо се по небето. Именно посещението на планетариума е нещо, което вдъхновява както ученици, така и родители, учители и гости на града“.

През всички тези години през обсерваторията са преминали стотици ученици. "При подредбата на архива изникнаха купища списъци на деца от много поколения, които са преминали. Някои от тях продължават да се занимават с астрономия професионално, а други са се насочили към други сфери. Но все пак преживяванията от младостта с принос в научни наблюдения и изследвания са това, което ги обединява“.

Един от тези ученици, които години наред посещава обсерваторията в Стара Загора, вече Национална астрономическа обсерватория „Юрий Гагарин“, е дванадесетокласничката от Профилирана природоматематическа гимназия "Гео Милев" Габриела Георгиева, която днес също беше гост на представянето на списание ЛИК.

„Бях още в четвърти клас, когато ме привлече необятната Вселена и това, че има още неразкрити неща в нея“, спомня си Габриела. И разкрива, че в кръжоците към обсерваторията изучават "най-различни неща за планетите, Слънчевата система, галактиките, мъглявините и т.н.“.

Тя подчерта, че малките деца имат засилен интерес да откриват нови възможности в космоса.

/РБ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки