site.btaПазарът на изкуство в България има потенциал, според специалист от аукционна къща
Пазарът на изкуство в България има потенциал и има накъде да се развива. Това сподели заместник-директорът на галерия и аукционна къща „Артмарк“ у нас Александра Мицева. Тя гостува във Варна с изложбата „Тъга по изгубената модерност“ на художници от група XXL, която е първата изява на румънския аукцион у нас.
„Артмарк“ проведе първия си търг на 11 декември м.г. с българско изкуство от края на XIX до 90-те години на ХХ век. Според Мицева той е бил изключително успешен. От съвременните художници са били включени Василка Монева и Енчо Пиронков. Тя сподели, че още нямат опит с търгове на съвременно изкуство и тепърва ще проучват реакциите на пазара, но по думите й в страната има интерес и за него, което се доказва с изложбата „Тъга по изгубената модерност“, която гостува много успешно в различни градове.
Търговете се провеждат по принцип през пролетта и есента, като в Румъния те са от четири до шестнадесет на месец. В тях има както изящно изкуство, така и колекционерски предмети и напитки, съобщи специалистката и добави, че офисът в България следва успешния пример на централата и иска да го приложи и у нас. Миналата година освен в София е открита галерия и аукционна къща на „Артмарк“ и в Загреб, където вече подготвят трети търг. В България вторият ще бъде през април.
Според Мицева аукционната къща помага на пазара на изкуството да се развива, да бъде прозрачен и достъпен за широката публика и колекционерите, които могат да видят как авторите и техните произведения се развиват във времето и какви стойности придобиват. Изкуството е духовна храна, но то има цена и тя показва връзката с публиката. Артистът разказва в изображението своите виждания, но той създава творбата не само за себе си, а и за публиката. Пазарът спомага именно тази връзка между зрителите и душевността на твореца, смята специалистката.
„В търговете поставяме минимална и максимална оценка на произведение на изкуството спрямо публичните транзакции на даден автор и период. Това дава възможност на колекционерите и любителите да придобият представа каква е стойността му в даден момент. Цената на автора се създава чрез наддаването и в него участниците виждат кой има интерес“, каза Мицева и допълни, че това е разликата с продажбата на произведения на изкуството в галериите, където колекционерът вижда определена цена и преценява дали може да си я позволи или не.
В „Артмарк“ работят с експерти, които преценяват автентичността на творбите, идентификацията им в съответен период, значимостта им в творчеството на автора, поставянето им в общата история на изкуството. В повечето случаи аукционната къща взема на консигнация произведенията от колекционери, наследници или галерии. В търговете могат да участват и държавни културни институти и те се ползват с предимство при наддаването, уточни специалистката.
/ХТ/
news.modal.header
news.modal.text