Френският атомен самолетоносач се използва от държавата и до днес

site.btaНа 26 януари се навършват 25 години от първото плаване на „Шарл де Гол”

На 26 януари се навършват 25 години от първото плаване на „Шарл де Гол”
На 26 януари се навършват 25 години от първото плаване на „Шарл де Гол”
Самолетоносачът „Шарл де Гол" отплава край Тулон, Югоизточна Франция в четвъртък 8 ноември 2018 г. след приключването на 18-месечния си ремонт. (Christophe Simon, Pool via AP)

Във военноморската база в Брест, Франция, в открито море е осъществено пробно плаване на първия френски атомен самолетоносач „Шарл де Гол”. Строежът на самолетоносача започва през 1989 г., през 1994 г. е спуснат на вода, а през 2001 г. е  приет на въоръжение. Самолетоносачът е дълъг 261 м и е широк 64.5 м, тежи 34 600 т и може да носи на палубата си 40 самолета. Разполага с 13 парни стартови катапулти, а пистата за кацане позволява приземяването на 14 самолета. Задвижва се от ядрени двигатели „К15”. Развива максимална скорост от 27 възела. Корабът е зареден с 32 ракети „Астер 15” и разполага с 26 мм оръдия F2. 

Самолетоносачът „Шарл де Гол” е пуснат в действие през 1999 г., 12 години след започване на конструирането му. Причина за това закъснение са финансовите затруднения на френската държава през този период.

БТА публикува за първото отплаване на „Шарл де Гол”:

Първо плаване на „Шарл де Гол”

Париж, 26 януари 1999 г. /БТА/ Първият френски атомен самолетоносач „Шарл де Гол” напусна днес военноморската база в Брест и излезе в открито море. Корабът, чието построяване отне 10 години и струваше 20 милиарда франка (3,5 милиарда долара), ще стане флагман на френския боен флот, когато влезе на редовна служба догодина.  През февруари му предстои още едно пробно плаване.  „Шарл де Гол” ще замени ветерана „Фош”, който служи вярно вече 40 години. Новият атомен самолетоносач е дълъг 261 метра, тежи 34 600 тона и може да носи на палубата си 40 самолета.  Но въпреки супермодерните технологии, „Фош” е по-бърз от него - 32 възела срещу 27, отбелязва Ройтерс. 

В предварителни информации БТА публикува характеристики на самолетоносача „Шарл де Гол”  и акцентира върху последните изпитания на френско-италианската ракета „Астер 15” предназначена за оборудването му:

Със самолетоносача „Шарл дьо Гол” Франция отново се сближава със САЩ

 Париж, 25 януари 1999 г. /ДПА/ В началото на идната седмица дългоочакваното най-сетне ще стане. Четвърт век след решението за построяването му първият атомен самолетоносач на Франция „Шарл де Гол” ще излезе от пристанището на Брест за пробно плаване в открито море. 

Когато 38 000-тонният гигант бъде официално приет на въоръжение в края на това столетие, той ще бъде един от стожерите на френската стратегия на възпирането.  След предстоящото снемане от въоръжение на „Фош”, той ще бъде и единственият самолетоносач на Франция. Напълно остарелият „Клемансо” беше предаден за старо желязо още през 1997 година.

Оборудваният с най-модерна техника „Шарл дьо Гол”, разходите за строежа на който се изчисляват на 19,5 милиарда франка - без да се смятат въоръжението и 40-те самолета – ще бъде не само най-съвременният, но и „най-политическият” кораб на Франция.  Защото променената геополитическа обстановка след падането на Берлинската стена и съкращенията във военния бюджет поставяха нееднократно строежа му под въпрос.

Всеки френски данъкоплатец се е бръкнал за „Де Гол” средно с по 320 франка.  И никоя друга страна не се е облягала толкова много на американския опит в строителството на самолетoносачи, както Франция с новия атомен гигант…

….Корабът е конструиран със замисъл да може да взаимодейства с американските атомни самолетоносачи от класа „Нимиц”. Отминало е времето, когато французи и американци загърбваха сътрудничеството във военната област дори само заради несъвместимостта на техниката.

Конкретно в случая промяната дойде от монтирането на американски парни катапулти за излитане и на американски съоръжения за убиване на скоростта при кацането на палубата. Това ще позволява на американски самолети да кацат на „Де Гол” и обратно, френските бойни самолети „Рафал” ще могат да правят същото на американски самолетоносачи. Париж освен това е купил от САЩ самолети за далечно радиолокационно откриване „Хокай” на стойност шест милиарда франка.

От започването през ноември 1987 г.  до завършването му през 1997 г. строежът на „Де Гол” осигуряваше работа на 3000 души в държавната корабостроителница в Брест. Самолетоносачът, който има собствена пощенска станция, помещения за занимания през свободното време и супермаркет за 1950-те членове на екипажа, прилича на истинско плаващо градче.

С дължина 261 метра и ширина 64 метра палубата има размерите на три футболни игрища, а височината на кораба заедно с надстройката - така наречения „остров” - е 75 метра, което отговаря на 15-етажна сграда. Дори с тези размери „Де Гол” все пак отстъпва на най-големите американски самолетоносачи, но няма равен на себе си в Европа.

Двата атомни реактора осигуряват тяга от 83 000 конски сили и скорост на движение от 27 възела (50 км в час).  Теоретически с едно „зареждане” на реакторите корабът може да плава пет години.  Но поради леко превишената още отсега норма за радиация реакторите ще трябва да се подлагат на преглед през всеки три години, твърди френското списание „Експрес”. Това ще изисква спиране на кораба от движение за седем до десет месеца, което означава, че в случай на криза Франция може да се окаже без готов за действие самолетоносач. 

***

Успешно са завършили изпитанията на френско-италианската ракета „Астер 15”

Париж, 23 януари 1999 г. /БТА/ В Средиземно море успешно са завършили последните изпитания на френско-италианската ракета „Астер 15”, предназначена за поразяване на въздушни цели, съобщи вчера ИТАР-ТАСС, позовавайки се на информация от френското министерство на отбраната.

„Астер 15” трябва да стане основната ударна сила на комплексите за противоракетна отбрана, които в близките години може да бъдат разположени на кораби от военноморския флот на редица страни, включително на френския атомен самолетоносач „Шарл де Гол”.

Ракетата е първото дело на консорциума „Евросам”, в който влизат френските компании „Аероспасиал” и „Томсон” и италианската „Аления”. Ръководствата на компаниите, образуващи консорциума, предполагат, че през следващите 10-15 години той ще успее да обхване една трета от световния пазар на ракети от клас „земя-въздух”.

На този етап Франция разполага единствено с атомния самолетоносач „Шарл де Гол”, докато САЩ разполагат с 11, а с по 2 – Индия, Китай, Япония, Англия, Италия. През 2020 г. президентът Макрон обявява началото на програмата за разработване и изграждане на самолетоносач от ново поколение. Като очакването е строежът да започне през 2031 г. и да приключи през 2038 г., а морските му изпитания ще започнат през 2036 г. 

 

/ДС/

news.modal.header

news.modal.text

Към 06:26 на 27.11.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация