ОБЗОР

site.bta Предколедна светско-политическа полемика в Италия

 Предколедна светско-политическа полемика в Италия
 Предколедна светско-политическа полемика в Италия
Киара Ферани по време на ревюто на "Фенди" в Милано през септември, снимка: AP / Antonio Calanni

По традиция по Коледа италианците си връщат усещането за сладък живот чрез два вида сладък хляб - панетоне или пандоро. Тази година обаче това сладко изкушение се озова във вихъра на светско-политически скандал.

На 15 декември двете компании на видната италианска инфлуенсърка Киара Ферани – „Фениче” и „Ти Би Ес Крю” - получиха глоба от съответно 400 000 евро и 675 000 евро, а италианската компания производител на пандоро „Балоко” получи глоба от 420 000 евро. Глобите бяха наложени от италианската Агенция за гарантиране на конкуренцията на пазара заради нелоялна рекламна практика, съобщиха Ройтерс, Франс прес, Асошиейтед прес, АНСА и Би Би Си. Аферата датира от декември 2022 г., когато „Балоко” пусна на пазара специална лимитирана серия от розово пандоро, върху кутията на което бяха изобразени ликът и името на инфлуенсърката. Целта на инициативата беше да се популяризира благотворителна дейност на „Балоко” в полза на детската болница „Реджина Маргерита” в Торино, на която няколко месеца по-рано компанията дарила 50 000 евро. Потребителите обаче останали с впечатлението, че купувайки си от специалното розово пандоро с лика и името на Киара Ферани, те дарявали директно пари за детската болница, по-специално за подпомагане на изследванията и лечението на онкологичните заболявания остеосаркома и саркома на Юинг. Заблуждението идвало както от рекламите на „Балоко”, така и от публикациите в социалните канали на Киара Ферани, която само в „Инстаграм” има 29,7 милиона последователи, а от заблудата инфлуенсърката спечелила над 1 милион евро, посочват световните агенции и италиански медии. Лимитираното розово пандоро на „Балоко” освен това е струвало 9,37 евро, докато обикновено пандоро на същата фирма се е продавало по 3,68 евро, припомня изданието „Еко ди Милано е Провинча”.

Още през декември 2022 г. известната италианска журналистка Селваджа Лукарели в статия в изданието „Домани” първа заподозря, че зад специалното издание на пандоро се крие не благотворителност, а чиста рекламна кампания. През лятото регулаторният орган за гарантиране на конкуренцията на пазара започна проверка по случая, която приключи с глобите, оповестени на 15 декември. Киара Ферани веднага определи наложената й глоба като несправедлива и  обяви, че ще я обжалва пред компетентните органи, предаде АНСА.

Това би била обикновена светска полемика, ако на 17 декември на годишния фестивал „Атрею” на управляващата партия „Италиански братя” , провеждащ се в Рим, италианският  премиер Джорджа Мелони не беше споменала за случая с „розовото пандоро на Киара Ферани”. В пламенна реч,  в която Мелони изтъкна работата на правителството си, говори по важни въпроси като бюджет, дефицит, здравеопазване, миграция и недалновидни реформи, извършени от нейните предшественици, премиерката препоръча на младите и какви примери за подражание трябва да следват. „Истинският модел, който трябва да се следва, не са инфлуенсърите, които печелят пари с пълни шепи,  носейки тоалети или показвайки чанти....или дори промотирайки скъпи панетонета, с които заблуждават хората, че правят благотворителност, но парите от които получават под формата на хонорари в размер на милиони евро. Истинският модел за подражание е онзи, който изобретява, проектира или произвежда италианското съвършенство”, заяви тогава Мелони. Този коментар на премиерката по адрес на инфлуенсърката Ферани всъщност бе очакван от мнозина още от февруари.

Коя е всъщност Киара Ферани

Киара Ферани е родена през 1987 г. в Кремона в семейството на стоматолога Марко Ферани и на писателката на трилъри Марина Ди Гуардо. Има две по-малки сестри Франческа и Валентина и доведен брат Лоренцо. Учи в класическа гимназия в Кремона, после следва право в университета „Бокони” в Милано, но така и не се дипломира по специалността си.

През 2009 г. Киара Ферани и тогавашният й партньор Рикардо Поцоли, предприемач и основател на стартъпи, създават блога „Дъ блонд салад”.  Той показва как едно обикновено момиче се превръща всеки ден в стилна модна икона, на която италианките, а постепенно и младите жени по целия свят, да подражават.  С течение на времето блогът започва да сътрудничи с редица рекламодатели от света на модата. През 2013 г. създателите на блога го превръщат в онлайн  лайвстайл списание, към което  има и онлайн магазин.  А Ферани от обикновена блогърка се превръща в модна инфлуенсърка, влияеща на модните тенденции и търсена от модни къщи, дизайнери и марки, за да присъства на техните събития и да популяризира техни продукти.  Първоначалният блог на Ферани се превръща в компания, наречена “Ти Би Ес крю”, която търгува с имиджа на инфлуенсърката. Ферани създава и  модна марка обувки, наречена  “Колекция Киара Феради”. После се появява и по-глобална модна марка “Бранд Киара Ферани”, която предлага освен обувки и облекла, бижута и аксесоари и която има глобално присъствие. Всичко това превръща Ферани в модна дизайнерка, партнираща си при създаването на продукцията си с известни модни къщи. Зад модния бизнес на Ферани пък стои нейната нова компания „Фениче”. Така с двете си компании Ферани става и успешен предприемач.

През годините Ферани е водеща на различни церемонии, появява се на кориците на модни издания, като „Вог” и „Венити феър”. През 2016 г. сп. „Форбс” я поставя в класацията си на 30-те най-влиятелните личности на изкуството под 30 години.  Година по-късно „Форбс” я дефинира като най-влиятелната модна инфслуенсърка в света. Постепенно Киара Ферани става  и лице на колекции на различни компании, като „Сваровски”, а за определени прояви тя винаги избира тоалети на определени дизайнери, като например „Скиапарели” или „Диор”, като по този начин ги рекламира. Ферани е постоянен гост на седмиците на модата по света и  на разнородни светски събития. Тя се превръща в илюстрацията на обикновеното момиче, успяло в съвременната област на инфлуенсърското предприемачество. От нейния бизнес модел се заинтересуват и авторитетни издания, като „Гардиън” и „Блумбърг”.  През 2021 г. Киара Ферани е включена в административния съвет на модната компания „Тодс”. Следва и нейно тясно сътрудничество с компанията за кафе „Неспресо”, при което Ферани проектира лимитирана серия сервизи за кафе, което показва разширяване на сферата й на интереси.

През 2016 г. Киара Ферани започва връзка с италианския певец Федец (чието истинско име е Леонардо Лучия).  Двойката се жени две години по-късно. Двамата има две деца – Леоне, роден през 2018 г. и Витория, родена през 2021 г. Постепенно двойката превръща личния си съвместен живот във виртуално шоу, като редовно в каналите си в социалните мрежи информира последователите си за ежедневието си. До степен, че говорейки за Ферани и за Федец, хората започват да използват събирателното име „Феранец”. Под това име през 2021 г. се появява риалити сериал по телевизия „Амазон прайм видео”, който не спестява на зрителите нищо от живота на Ферани и Федец.

По време на пандемията от Ковид-19, парализирала светския, културния и модния живот в Италия, семейният тандем „Феранец” е привлечен към усилията на тогавашните власти за насърчаване на съблюдаване на антиковидните мерки. Двойката, живееща в Милано, организира и кампания за събиране на средства за миланската болница „Сан Рафаеле”. Още в началото на инициативата Ферани и Федец лично допринасят със 100 000 евро. В първите няколко дни кампанията събира 4,5 милиона евро от 206 дарители, а за два месеца 17 милиона евро, като се превръща в най-голямата към онзи момент инициатива от типа краудфъндинг (групово финансиране чрез дарения под формата на малки суми от много хора) в Европа, посочва „Република”.  Заради усилия в борбата срещу Ковид-19 тандемът "Феранец" получава почетния знак на Милано „Златен Амброджин” (от името на Свети Амвросий или Сант’Амброджо, който е патрон на града).

Ферани и Федец не се задоволяват само с мода, музика, светски изяви и борба срещу Ковид-19.  Постепенно те надигат глас и по политически въпроси. През 2021 г. Федец е един от изпълнителите, борещи се за голямата награда на фестивала на италианската песен в Сан Ремо. Той използва проявата, за да произнесе пламенна реч в защита на законопроект, целящ да засили правата на ЛГБТ общността, който бе подкрепян от левицата, но в крайна сметка бе блокиран от десницата в парламента. Федец също така разкритикува тогава хомофобски изказвания на представители на десницата. Той не спести упреци и към  управляващите за действията им по време на пандемията от Ковид-19, поставила италианския шоубинзес на колене чрез продължителни локдауни. А след фестивала в Сан Ремо Федец разкри и опит на тогавашното ръководство на телевизия РАИ, съорганизатор на проявата,  да цензурира изказването му на фестивалната сцена.

В периода след това и Федец и Ферани станаха  гласовити защитници на правата на ЛГБТ общността, обявиха се срещу възхода на крайната десница, защитаваха репродуктивните права на жените, бяха активни в борбата срещу насилието срещу жените, застанаха на страната и на организациите, подпомагащи мигрантите. Федец дори сподели, че би искал да купи кораб, който да спасява мигранти в Средиземно море. Ферани пък се сприятели с пожизнената сенаторка, оцелялата от Холокоста Лилиана Сегре, двете заедно посетиха мемориала на Холокоста в Милано и това тяхно приятелство популяризира каузата на антисемитизма. Ферани също така започна да се появява активно и в прояви, на които присъстваха представители на левицата, а миналата година тя скочи директно в политиката с призив да се гласува срещу партията „Италиански братя” на Джорджа Мелони, която в крайна сметка спечели най-много гласове на изборите през септември 2022 г., припомня „Стампа”.

Заради политическия активизъм тандемът „Феранец” постепенно си навлече гнева и критиките  на крайната десница. Паралелно с това тандемът отнесе и критики заради това, че излага на показ живота на двете си малки деца, публикувайки постоянно клипове от ежедневието си. На някои от тях се виждаше дори как синът на двойката не иска да позира пред камерите и майка му трябва да го убеждава да го прави. А в последно време някои публични изяви на детето му навлякоха и заплахи от страна на недоброжелатели, допълва АНСА. Отделно бизнес моделът на Киара Ферани започна да поражда критики дали човек, който не е създал нищо, може да служи за пример за подражание. Певецът Федец пък беше обвиняван, че създава посредствена музика.

Миналата година обаче критиките към „Феранец” бяха позабравени, когато стана ясно, че роденият през 1989 г. Федец страда от тумор на панкреаса. Той обяви тъжната новина през сълзи в социалните мрежи, малко преди да се подложи на операция за отстраняване на туморното образувание. През цялото това време негови почитатели бяха държани в течение за здравето му.

През февруари на настоящата година двойката „Феранец” беше сред участниците в тазгодишното издание на фестивала в Сан Ремо. Киара Ферани беше съводеща в първата и последната вечер. Певецът Федец имаше епизодични роли. Благодарение до голяма степен на участието на тандема „Феранец”, но също и на участието на актьора и режисьор Роберто Бенини, защитил от сцената на феста италианската конституция, която правителството на Мелони иска да промени, на цветнокожата италианска волейболистка Паола Егону, разкритикувала от сцената на феста расизма в Италия, и на актрисата Киара Франчини, защитила от сцената на феста жените, които по една или друга причина не са станали майки, фестивалът в Сан Ремо тази година беше възприет като едва прикрита цялостна културна революция към новото дясно правителство на Италия и на всички негови политики.

В първата и последната вечер на фестивала Киара Ферани смени общо 8 тоалета – 4 на „Диор” и 4 на „Скиапарели”. Всички от тях бяха в стила „говореща мода”, тоест отправяха определено послание. Така например в първата фестивална вечер черна рокля с бял шлейф шал, на който пишеше „Мисли, че си свободна”, отправяше посланието към жените да се чувстват постоянно свободни, роклята, имитираща в долната си част кафез, напомняше , че и до днес жените сякаш са поставяни в кафез от обществото, роклята, имитираща голо тяло с неговите дефекти, прокламираше, че жените са тези, които решават как да изглеждат и как да се обличат, а роклята, обсипана с обидни надписи, припомняше всички обиди, отнесла през годините Ферани заради кариерата си и политическия си активизъм.  В последната фестивална вечер на Сан Ремо небесносинята рокля на инфлуенсърката със златна щампа с очертание на женското тяло, сякаш казваше, че жената е господар на тялото си, яркосинята рокля с бюстие-златна броня, съчетана със златно колие с висулка-катинар, припомняше, че жената не бива да бъде възприемана само като майка, дълбоко деколтираната черна рокля с огромно  златно колие с формата на женска утроба, беше негласна защита на репродуктивните права на жените, а тоалетът с панталон и корсет с перли, ушити така, че да имитират стегнати мускули, напомняше, че в съвременна Италия много жени са принудени да се държат като мъже, за да наложат авторитета си, обобщават "Венити феър" и "Вог".  

Ефектът от „говорещите тоалети” на Киара Ферани обаче тогава до голяма степен се изпари заради скандалното поведение на Федец, отбелязва „Стампа”. По време на фестивала музикантът директно охули политик от „Италиански братя”, а във финалната вечер на феста целуна страстно певеца Роза Кемикъл, който от фестивалната сцена рекламираше свободната любов и размиването на половете за ужас на консервативната десница.

След всичко това италианският вицепремиер Матео Салвини намекна, че ръководството на телевизия РАИ, съорганизатор на фестивала в Сан Ремо, може би трябва да бъде променено – нещо, което се случи след няколко месеца. Заговори се и, че творческият директор на феста и негов водещ Амадеус ще бъде отстранен от поста си, но това в крайна сметка не се случи. А срещу фестивала започнаха няколко разследвания, свързани с поведението на Федец, но също и с опита на Киара Ферани да рекламира неправомерно от сцената на Сан Ремо социалната мрежа „Инстаграм”. Нито едно от тези разследвания не доведе до конкретен резултат.

След фестивала се заговори за известно време за семейна криза в тандема „Феранец”, но  това се оказа неоснователно и двойката поднови семейните си медиатизирани изяви и задълбочи политическия си активизъм.  Федец продължи да критикува политиката на правителството. Ферани пък се появи на големия митинг  срещу насилието над жени на 25 ноември в Милано.

През есента Федец отново породи симпатии, когато беше приет спешно в болница в Милано заради язвена болест, причинила му няколко стомашни кръвоизлива. В последно време Ферани и Федец не крият и проблемите, които и двамата имат, свързани с психическото здраве. Федец разказа през октомври, че след онкологичното си заболяване е получил тежка депресия с хипоманакални пристъпи, при което напълно е губил способността си за трезво мислене. Започнал да приема съответните лекарства, които обаче имали страничен ефект, включително заекване, треперене и загуба на трезва преценка за нещата,  припомня „Венити феър”.  Киара Ферани пък още през март разказа, че ролята й на водеща на фестивала в Сан Ремо за нея е било излизане от зоната й на комфорт и тогава е усетила ясно какво е да те мразят някои хора безпричинно. Тя не скри и страховете, които продължава да има относно съчетаването на ролята на съпруга и майка с тази на бизнесдама, отбелязва изданието „Дире”.

Както се вижда, двойката „Феранец” от години поражда противоречиви мнения в Италия. Още преди скандала с "розовото пандоро на Киара Ферани"  тандемът „Феранец” имаше други подобни изцепки. Сред тези скандали беше парти за рождения ден на Федец през 2018 г. в супермаркет в Милано, излъчвано на живо онлайн, на което гостите си играеха с хранителните продукти в магазина. Веднага се появиха множество критики срещу подобно разхищение на храната, които набъбнаха, когато в интернет изтече видео, в което Ферани, Федец и майката на певеца бяха уловени да обсъждат какво да правят срещу надигналото се възмущение и накрая решават да кажат, че уж са дали за благотворителност храната, с която гостите на партито са си играли.

Миналата година „Феранец” и техни приятели кацнаха с два хеликоптера на ледник в Швейцария, за да пийнат шампанско и всичко това беше излъчено отново онлайн в социалните мрежи. Двойката уж искаше да привлече вниманието върху климатичната криза и топенето на ледниците. Но си навлече критики, че пристигайки на ледник с хеликоптери -  едни от летателните превозни средства с най-голям въглероден отпечатък -  само допринася за задълбочаването на климатичната криза, припомня „Венити феър”.

През януари Федец си позволи да се смее на глас, когато в негов подкаст, излъчван в ЮТюб стана дума за безследно изчезналата от 30 години ватиканска гражданка Емануела Орланди. Тогава братът на Емануела - Пиетро Орланди, каза, че не се сърди на певеца за тази негова реакция, която той определи като поведение на незрял човек.

През лятото „Феранец” отведоха децата си на луксозна ваканция в Дубай и не престанаха да публикуват кадри от нея, което подразни италианците в момент на увеличаване на цената на живота. Критиките се засилиха още повече, когато на един от разпространените кадри се виждаше, че „Феранец” са си поръчали пържени филийки за сума, равняваща се на 300 евро.

От години Киара Ферани често пъти има навика да пуска в социалните си канали доста разголени свои снимки.  През май Ферани пусна в акаунта си в „Инстаграм” пореден такъв фотос, който беше лайкнат от над 778 000 нейни последователи и породи над 31 000 коментара, припомня радио Ерре Ди Ессе. Сред коментиращите беше  11-годишна състезателка  Джулия Дедола. Детето попита директно Ферани какво е посланието на тази нейна разголена снимка. Отговорът на Ферани беше доста пространен. „Защо една жена по бельо трябва да се срамува от тялото си? Защо трябва да се страхува , че дава погрешна идея, вместо да  се чувства добре в кожата си. Научиха ни, че жените не бива да дръзват да правят нещо и това е един от много начини, които аз използвам, за да си дам свободата, която ние всички трябва да имаме”, написа Ферани на 11-годишното дете.  След което майката на малката състезателка по езда заяви, че думите на Ферани не са отговор, която тя лично би дала като майка на едно дете. Веднага след това акаунтът на 11-годишната Джулия в „Инстаграм” беше закрит с аргумента, че притежателката му е под 13 години, въпреки че акаунтът е бил управляван, според правилата на социалната мрежа, от майката на детето и че в него тя само споделяла успехите, постигнати от дъщеря й в конната езда, пише изданието „Лего”.

Цяла есен „Феранец” не престана за публикува кадри от обзавеждането на новото си шикозно жилище  в луксозен комплекс в Милано, където наемите и цените са непосилни за много местни жители. От публикациите в „Инстаграм” ставаше ясно, че в новото жилище има огромна гардеробна за тоалетите на Ферани и огромно помещение за обувките на Федец, както и просторен киносалон с удобни червени дивани, съобщава Скай Ти Джи 24. Твърди се, че за жилището „Феранец” са платили между 3 и 6 милиона евро, допълват изданията „Оджи” и „Милано тудей”.

На 11 декември в акаунта си в „Инстаграм” Федец пък пусна порция "горещи снимки" на „Феранец” от почивка в курорта Сейнт Мориц в Швейцария, които бяха лайкнати от над 1 610 000 души.

Четири дни по-късно дойде солената глоба за Ферани заради пандорото на „Балоко”. След гневната реакция на премиерката Мелони, Киара Ферани публикува в социалните си канали видео, в което се разкайва и извинява на всички, които са се почувствали измамени и в което казва, че ще дари 1 милион евро на детската болница „Санта Маргерита” в Торино. Но в същото видео Ферани определя отново глобата, която й е наложена, като несъразмерна и казва, че ще я оспорва, а спечелените от това оспорване пари също ще отидат за детската болница в Торино, пише „Кориере дела сера”. Ферани добавя, че  единствената й грешка е била да свърже чрез „една комуникационна кампания една търговска дейност с една проява на солидарност” и че е трябвало да бъде по-внимателна по този въпрос.  На два пъти Федец публикува пък видеа в защита на съпругата си и срещу реакцията на Мелони, която той упрекна, че очевидно няма други по-важни приоритети и че се опитва чрез критики срещу инфлуенсърката да прикрие собствените си управленчески неуспехи, като например борбата с незаконната миграция. Федец призова регулаторните органи да разследват и членове на правителството заради появили се срещу тях информации за нарушения. Певецът припомни и кампанията за събиране на дарения в подкрепа на борбата срещу Ковид-19, която по думите му е довела само за 10 дни до създаването на интензивно отделение в Милано с 150 легла, което е струвало 4 милиона евро, докато за сравнение на местните власти са били нужни 10 милиона евро и цял месец, за да построят интензивно отделение. В отговор на което областната администрация на Ломбардия, в която се намира Милано, поясни, че с парите от кампанията на Федец и Ферани е било изградено интензивно отделение само с 14 легла, а не със 150, както твърдеше певецът, пише „Кориере дела сера”.

Заради скандала Киара Ферани получи и наградата за най-голям гаф „Златен скункс”, връчвана от програмата „Стриша ла нотиция” (италианския вариант на „Господари на ефира”). Представители на „Италиански братя” настояха тандемът „Феранец” да бъде лишен от почетния знак на Милано. По призива на организацията за защита на околната среда и правата на потребителите Кодаконс и асоциацията на потребителите на радиотелевизиионни услуги Асоурт прокуратурата в Милано пък започна разследване на казуса с „розовото пандоро на Киара Ферани”, но на този етап не е идентифицирала извършването на криминално деяние, съобщават АНСА и пише „Република”.

А междувременно сътрудничеството на Ферани за друга благотворителна кампания, организирана от производителя  на шоколадови изделия „Долчи прециози”, започна да поражда въпроси. Парите от двугодишната кампания, в която лика и името на Ферани са използвани върху опаковки на специална серия шоколадови великденски яйца, са били предназначени за организация, подпомагаща деца с аутизъм. Производителят на  шоколадовите яйца е дарил за две години само 36 000 евро на асоциацията. А Киара Ферани е получила за сътрудничество в кампанията хонорар от 1,2 милиона евро, пише АНСА. Сигналът за тази афера отново е бил подаден от журналистката Селваджа Лукарели, разкрила и първата афера, като тук следва да се отбележи, че Лукарели далеч не е верен последовател на Джорджа Мелони, както някои би заподозрял, а напротив, никога не е пестила критики и срещу нея. Според Лукарели в случаите с Ферани не става дума за обикновена грешка, допусната от инфлуенсърката, а за добре преценена стратегия за подвеждане на хората, която носи пари, пише "Кориере дела сера".

Историята с Киара Ферани повдигна въпроса за надеждността на инфлуенсърите и на маркетинговите операции с тяхно участие.  А мнозина си зададоха, подобно на премиерката Мелони, въпроса докога хората ще продължават да придават всъщност важност на този тип персонажи от интернет пространството. Анализаторът Масимо Грамелини обобщава във в. „Кориере дела сера”, че от казуса с Ферани е излязло наяве едно нещо, а именно, че благотворителността се прави, а не се тръби на висок глас. Но в един свят, в които всичко е във „версия 2,0” благотворителните дарения се обявяват вече гордо от дарителя вместо от получателя и точно на това трябва да се сложи край, допълва Грамелини. Анализаторката Асия Неуман Даян предупреждава във в. „Стампа”, че е много опасно да свързваш правенето на добро за другите или воденето на дадена обществена битка с рекламирането на собствената си личност или опитите за лично социално позициониране. Анализаторът Маурицио Крозети коментира във в. „Република”, че „принцесата на инфлуенсърите” е допуснала единствената грешка, която не трябва да допускат всички хора, излагащи се на показ под светлините на прожекторите, а именно допуснала е да има тъмни страни в действията й и по този начин е накърнила доверието, което хората имат в нея.

Засега последователите на Киара Ферани изглежда са се вслушали в медийните анализатори и като че ли и в призива на премиерката Мелони и за пет дни  инфлуенсърката е загубила близо 90 000 последователи в „Инстаграм”, а покрай нея и съпругът й Федец е вече с 32 000 последователи по-малко в социалната мрежа, посочва Скай Ти Джи 24. А вчера компанията-производител на очила "Сафило" обяви, че преустановява договор за партньорство с инфлуенсърката, съгласно който трябваше да проектира, произведе и разпространява очила с марката на Киара Ферани, съобщават италианските медии. Но пък семплата  и нетипична за бляскавата инфлуенсърка сива блуза от ангора, която тя носеше във видеото, в което със сълзи на очите се извиняваше заради допуснатата грешка, е вече с изчерпана наличност в интернет,  въпреки че се продаваше за 600 евро, пише „Кориере дела сера”.

  

/ГГ/

news.modal.header

news.modal.text

Към 23:24 на 27.04.2024 Новините от днес

Тази интернет страница използва бисквитки (cookies). Като приемете бисквитките, можете да се възползвате от оптималното поведение на интернет страницата.

Приемане Повече информация