site.btaМного компании обмислят връщането на платната на корабите заради екологичните стандарти, каза председателят на Морската камара
Заради повишаването на екологичните стандарти вече има доста компании, които обмислят завръщането на старите практики с платна на корабите, разказа за БТА председателят на Българската морска камара капитан Александър Калчев. През тази седмица организацията чества 30 години от създаването си.
Според Калчев като цяло индустрията все още не е готова за стъпките за намаляването на вредните емисии, начертани от политиците. Търсят се различни варианти, включително използване на ядрени технологии, обясни той и допълни, че заради войната в Украйна ползването на газ вече не е рентабилно за компаниите. Калчев каза още, че вече има хибридни кораби, които в зоната на пристанищата се движат на батерии, но в открито море са с двигател.
Безпилотни кораби няма да има скоро, бе позицията на Калчев. Според него технологиите не са достатъчно напреднали, за да вземат самостоятелни решения, особено ако са намесени емоции. Може числеността на екипажа да намалява, но поне капитан и механик ще трябват на борда, каза още той.
Един от най-големите проблеми пред индустрията в момента е липсата на кадри, допълни председателят на Морската камара. По думите му много голям е недостигът на морски инженери, корабни механици, електромеханици и други специалисти за заводите и пристанищата. Калчев посочи, че фирмите вече "внасят" кадри от чужбина, но по-добър вариант би бил да се върне интересът на младите българи към морските професии. Това е причината камарата да стартира инициатива и да разкрие сметка, със средствата от която ще бъдат подпомагани ученици и студенти, които изучават морски професии. Надяваме се така да привлечем интереса на деца от семейства в неравностойно положение, както и от региони, където по-трудно се намира работа, обясни Калчев. Той коментира още, че училищата и университетите у нас дават добра подготовка и кадрите са търсени на пазара. Това обаче спъва българските компании, защото например пътническият флот винаги предлага по-високо заплащане, обясни Калчев.
Като сериозен проблем за българската морска индустрия председателят на камарата посочи вдигането на таксите за преминаване на Босфора и Дарданелите от турската държава. По думите му това е довело до повишаване стойността на ремонта на кораб у нас с между 7 и 10 процента, което носи риск от отлив на клиенти. Освен това всяка стока, която купуваме или изнасяме по море, става по-скъпа, допълни Калчев. Той припомни, че според Конвенцията от Монтрьо, Турция няма право да взема едностранно решение за повишаване на таксите за преминаване на проливите. Въпреки усилията на камарата да се предотврати поскъпването им обаче исканията на бизнеса остават нечути, тъй като междувременно избухнаха конфликтите в Украйна и в Близкия Изток, обясни Калчев. И допълни, че тези проблеми са се отразили не само върху кораборемонта, но и върху останалите сфери от индустрията, включително върху пасажерските плавания в Черно море.
/ВЙ/
news.modal.header
news.modal.text