site.btaПубликация с участието на учени от Института по астрономия към БАН е поместена в платформата ScienceDirect

Публикация с участието на учени от Института по астрономия към БАН е поместена в платформата ScienceDirect. Снимка: ИА с НАО-БАН

Публикация с участието на български учени - “Преглед на моделите за прогнозиране на слънчеви енергийни частици“, е поместена в ScienceDirect, водещата платформа на “Elsevier“ за рецензирана научна литература. Част от международния екип от автори, които се включиха в изследването, са учените от Института по астрономия (ИА) с Национална астрономическа обсерватория (НАО) - БАН, сред които доц. д-р Камен Козарев, доц. д-р Росица Митева, гл. ас. Момчил Дечев и докторантът от Египет Мохамед Недал, съобщиха от Института по астрономия с НАО - БАН.

Слънчевите високоенергийничастици (Solar Energetic Particles; SEP) са потоци от протони, електрони и йони, ускорени до високи енергии при огромните изригвания на повърхността на Слънцето. Те се разпространяват из цялата слънчева система, като “сърфират“ по междупланетните магнитни полета. SEP представляват интерес от научна гледна точка, тъй като са продукт на различни физически процеси и дават представа за процесите на ускоряване и транспорт на частици, които са широко приложими в астрофизиката, обясняват от института.

SEP събитията представляват радиационна опасност за авиацията, сателитната електроника и човешкото изследване на Космоса - по-специално за мисии извън защитната магнитосфера на Земята, включително до Луната и до Марс. Затова е от решаващо значение получаването на по-добро разбиране на процесите, които водят до изхвърлянето на високоенергетични частици в хелиосферата, и използването на това разбиране за разработване и подобряване на възможностите за прогнозирането им. Това ще подкрепи оперативната дейност на космическите агенции и космическите компании.

Много SEP модели съществуват или са в процес на разработка, при която има голямо разнообразие от подходи и цели. Целта на публикацията е да обобщи всички SEP модели, разработени към момента в научната общност, включително описание на моделния подход, входни и изходни данни, свободни параметри, и всички публикувани валидации или сравнения с данни, поясняват от Института по астрономия.

“За да изследваме ускоряването и транспорта на частиците в ранните етапи на слънчевите изригвания, разработихме и завършихме прототип, и различни научни аспекти на верига за моделиране, и прогнозиране на хелиосферни SEP между Слънцето и околоземното пространство”, уточни доц. Камен Козарев от екипа учени, съавтори на публикацията.

Публикацията в престижната платформа за наука, здравеопазване и медицински въпроси е налична онлайн, подобно на повече от 1,4-милиона текстове със свободен достъп тук.

/АКМ/

В допълнение

Избиране на снимки

Моля потвърдете избраните снимки. Това действие не е свързано с плащане. Ако продължите, избраните снимки ще бъдат извадени от баланса на вашите активни абонаментни пакети.

Изтегляне на снимки